• 1
  • 2
2017-06-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Så kortare än 2år är det bättre med en vanlig aktie fond konto? Varför skulle isk vara dåligt för korta investering? Det vanliga är 30% av vinsten, och det är väl oftast mer än isk? Eller menar man att korta investeringar är mer riskabla och inte funkar bra med isk?
Kortare än 2 år = med bankkonto, gärna ett högräntekonto
Citera
2017-06-12, 13:15
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Så kortare än 2år är det bättre med en vanlig aktie fond konto? Varför skulle isk vara dåligt för korta investering? Det vanliga är 30% av vinsten, och det är väl oftast mer än isk? Eller menar man att korta investeringar är mer riskabla och inte funkar bra med isk?

Att jag använder det som tumregel för mina egna investeringar baserar jag på att;
Om placeringen skall ske med tidshorisont på kortare tid än två år så hade jag inte placerat pengarna i värdepapper, utan räntebärande.

En placering i räntebärande hade sannolikt inte, på sin absoluta höjd, gett avkastning på mer än 2-2,5% årligen (absolut beroende på vilket räntebärande jag väljer och flera andra faktorer. Och med överdriven avkastning).

Om vi sätter det i exempel;
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-12 kl. 13:48. Anledning: Lade exempel inom Spoiler, rättade till syftningsfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in