Så kortare än 2år är det bättre med en vanlig aktie fond konto? Varför skulle isk vara dåligt för korta investering? Det vanliga är 30% av vinsten, och det är väl oftast mer än isk? Eller menar man att korta investeringar är mer riskabla och inte funkar bra med isk?
Kortare än 2 år = med bankkonto, gärna ett högräntekonto
Så kortare än 2år är det bättre med en vanlig aktie fond konto? Varför skulle isk vara dåligt för korta investering? Det vanliga är 30% av vinsten, och det är väl oftast mer än isk? Eller menar man att korta investeringar är mer riskabla och inte funkar bra med isk?
Att jag använder det som tumregel för mina egna investeringar baserar jag på att;
Om placeringen skall ske med tidshorisont på kortare tid än två år så hade jag inte placerat pengarna i värdepapper, utan räntebärande.
En placering i räntebärande hade sannolikt inte, på sin absoluta höjd, gett avkastning på mer än 2-2,5% årligen (absolut beroende på vilket räntebärande jag väljer och flera andra faktorer. Och med överdriven avkastning).
Om vi sätter det i exempel;
Jag placerar 50 000 SEK i räntebärande på fondkonto (ej ISK) som ger mig en avkastning på två år på sammanlagt 5% (bara för att sätta det i exempel), det innebär en vinst på 2500 SEK därav 750 SEK skatt (30% inkomst av kapital)
Jag placerar 50 000 SEK i räntebärande på ISK. Vi leker med tanken att avkastningen är 1250 år 1 (c;a 2,5%) och att den återfås under fyra kvartal.
Insättning 50 000
Värde kvartal 2; 50 312
Värde kvartal 3; 50 624
Värde kvartal 4; 50 936
Jag får då ett kapitalunderlag på 201 870.
Av detta räknar jag 1,25% schablonskatt (lägsta taket för schablonintäkten), detta ger mig en schablonintäkt på 2523 där skatten blir 30% på detta.
Detta innebär 757 SEK skatt.
År två så leker vi med samma avkastning (2,5%) på hela året. Och för att förenkla det hela så ökar det med samma summa. Vi tar alltså inte hänsyn till ränta-på-ränta effekten.
Ingångsvärdet är 51 250
Värde kvartal 2; 51 562
Värde kvartal 3; 51 874
Värde kvartal 4; 52 186
Detta ger mig ett kapitalunderlag på;
206 872 SEK. Schablonskatt räknar vi återigen på 1,25%. Detta ger en schablonintäkt på 2585 SEK.
30% inkomst av kapital. Innebär ca 775 SEK.
Om vi slår det mot varandra;
Placering 50 000 SEK på fondkonto med totalavkastning 5% över två år. 750 SEK reavinstskatt.
Placering 50 000 SEK på ISK med totalavkastning 5% över två år. 757 SEK + 775 SEK = 1532.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-12 kl. 13:48.
Anledning: Lade exempel inom Spoiler, rättade till syftningsfel
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!