• 2
  • 3
2017-06-16, 22:33
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Så 4999 då?
Lägg till en 9'a.
Citera
2017-07-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det är nog som du säger individuellt.
Min tolkning är att om du t.ex. köper varor från Asien och lägger ut på Blocket eller liknande "regelbundet" så ska du skatta även om du inte kommer upp i 50 000 kr i vinst. Då är det mer att tolka som en form av verksamhet.

*Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.*

Edit: Känns som jag nog tolkade din fråga lite fel. Om du tar ut pengar från en investering som överstiger 50 000 kr under ett år så ÄR det skattepliktigt.

Angående denna summa 50.000kr. När man säger att man får ta ut upp till 50.000kr från investeringen som inte är skattepliktig, innebär det också att det är pengar man inte behöver deklarera eller göra något pappersarbete med? Man kan bara plocka ut dem utan någon byrokrati?
Citera
2017-07-16, 14:56
Medlem
Vardons avatar
Kan även bra att skriva ett gåvobrev om man ger/får pengar. Kan man lätt visa varför man har pengarna eller om man får pengarna från svärmor, skiljer sig och svärmor hävdar det är ett lån då är ett gåvobrev bra att ha. Eller om skatteverket kommer och snokar.

I övrigt finns det mycket skatteverket har svårt att veta, men kan även bara svårt för en att bevisa att du fått pengarna ärligt. Om de får nys om saker.
Citera
2017-07-23, 08:57
Medlem
Kan man sälja något för under 50.000kr per år utan pappersarbete och deklaration osv?
Citera
2017-07-23, 11:33
Medlem
Här pratar de även om något med 25% så man kan sälja vinster för 66666,66 kr per år utan skatt? http://www.skatter.se/?q=node/903

"Om den sålda egendomen är en tillgång som innehafts för personligt bruk, får man som alternativ till verklig anskaffningskostnad använda 25 % av försäljningspriset (minskat med utgifter för försäljningen). Vidare är kapitalvinster på försäljning av personliga tillgångar skattefria upp till ett belopp av 50,000 kr. per år. Därmed kan man i vart fall sälja för 66,666 kr. per år utan beskattning enligt följande kalkyl, eftersom 66,666 - 25 % av 66.666 = 50,000."

Skulle verkligen villja veta vad det egentligen är som gäller, finns det någon sida på skatteverket om detta?
Citera
2017-07-23, 12:43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Här pratar de även om något med 25% så man kan sälja vinster för 66666,66 kr per år utan skatt? http://www.skatter.se/?q=node/903

"Om den sålda egendomen är en tillgång som innehafts för personligt bruk, får man som alternativ till verklig anskaffningskostnad använda 25 % av försäljningspriset (minskat med utgifter för försäljningen). Vidare är kapitalvinster på försäljning av personliga tillgångar skattefria upp till ett belopp av 50,000 kr. per år. Därmed kan man i vart fall sälja för 66,666 kr. per år utan beskattning enligt följande kalkyl, eftersom 66,666 - 25 % av 66.666 = 50,000."

Skulle verkligen villja veta vad det egentligen är som gäller, finns det någon sida på skatteverket om detta?
Jag tolkar det som att du har rätt då det är vinsten som inte får överstiga 50 000 kr. Om du dessutom kan bevisa ett högre anskaffningsvärde än din schablon är det givetvis det som gäller.

*Har ingen länk att bjuda på, tyvärr.*
Citera
2017-07-23, 23:38
Medlem
Citat:

Om man inte har något inköpsvärde (kvitto) på varan man säljer, får man göra ett schablonavdrag med 25%. Därav kan man sälja för 66.666kr utan att vinsten överstiger 50k.

Ex, har man köpt en sak för 350.000 med kvitto, kan du sälja den för 400.000 utan att betala reavinstskatt (förutsatt att det är enda vinsten under året). Har du inget bevis för vad du betalat vid inköp, betalar du reavinstskatt på 400k - 25% av 400k.
Citera
2017-07-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om man inte har något inköpsvärde (kvitto) på varan man säljer, får man göra ett schablonavdrag med 25%. Därav kan man sälja för 66.666kr utan att vinsten överstiger 50k.

Ex, har man köpt en sak för 350.000 med kvitto, kan du sälja den för 400.000 utan att betala reavinstskatt (förutsatt att det är enda vinsten under året). Har du inget bevis för vad du betalat vid inköp, betalar du reavinstskatt på 400k - 25% av 400k.

Så man tjänar på att inte ha kvitto, eller missupfattar jag där?

När det gäller "vinst" så talar man inte om lön osv? Alltså man kan ha fått lön men ändå sälja något för 400.000 som man köpt för 350.000 utan att betala reavinstskatt?

Om jag köpt något för 350.000 och säljer det för 400.000 måste jag redovisa försäljningen på något sätt i en blankett, deklaration osv? Eller får man göra den försäljningen utan "pappersarbete" och skit?
Citera
2017-08-09, 12:24
Medlem
Citat:
Så man tjänar på att inte ha kvitto, eller missupfattar jag där?
Nja, det är bara om man har gjort inköpet för mindre än 25% av försäljningssumman som man tjänar på att inte ha ett kvitto.

Citat:
När det gäller "vinst" så talar man inte om lön osv? Alltså man kan ha fått lön men ändå sälja något för 400.000 som man köpt för 350.000 utan att betala reavinstskatt?

Korrekt, lönen har inget med reavinstskatt att göra.

Citat:
Om jag köpt något för 350.000 och säljer det för 400.000 måste jag redovisa försäljningen på något sätt i en blankett, deklaration osv? Eller får man göra den försäljningen utan "pappersarbete" och skit?
Det är bara vid vinst över 50k / år som du behöver redovisa. (I praktiken tror jag inte många gör det även om vinsten skulle råka överstiga 50k......)
Citera
2017-08-09, 20:06
Medlem
Gränsen på totalt 50 000 per år gäller bara för enstaka försäljningar som man gör av tex bil, båt osv som man haft för personligt bruk. Säljer man saker regelbundet som man inte haft för personligt bruk så måste man självklart betala skatt. Att köpa på eBay och sälja på blocket leder till att man ska betala mycket i skatt.
Citera
2017-08-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Gränsen på totalt 50 000 per år gäller bara för enstaka försäljningar som man gör av tex bil, båt osv som man haft för personligt bruk. Säljer man saker regelbundet som man inte haft för personligt bruk så måste man självklart betala skatt. Att köpa på eBay och sälja på blocket leder till att man ska betala mycket i skatt.

Om man inte gör det regelbundet dock utan att man kanske säljer 1-2 ggr om året, men om det gäller sker som Bitcoins etc? Gäller upp till 50.000kr där också?
Citera
2017-08-18, 19:16
Medlem
Citat:
Om man inte gör det regelbundet dock utan att man kanske säljer 1-2 ggr om året, men om det gäller sker som Bitcoins etc? Gäller upp till 50.000kr där också?
Det räknas som inkomst av kapital, på samma sätt som att man handlar med valutor på börsen. Då är det skatt från att man tjänar 100 kr per år.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in