2017-06-11, 07:59
Medlem
äter frysta pommes väldigt ofta, ingen direkt preferens äter alla sorters.
hur dåligt är det att trycka i sig flera gånger i veckan?

det är iof som att äta donken/burgerking pommes bara det att dom friterar o jag har mina i ugnen så lite nyttigare än att äta pommes på snabbmatsrestaurang men ändå onyttigt ?
Citera
2017-06-11, 08:15
Medlem
flaskborstes avatar
Fryst pommes verkar innehålla 3,7-8% fett med endast en liten del härdade fetter (0,5%) i dom märken jag sett. Så ur fett synpunkt så är det lågt och värmer du dom i ugnen utan att tillsätta mer fett så skulle jag säga att det är ganska bra mat. Betydligt bättre än ex. pulvermos där dom flesta hivar i en ordentlig klick smör eller margarin.

Att värma dom i ugnen i en långpanna är betydligt bättre än att fritera dom hemma.

Så du kan nog lugnt äta på..
Citera
2017-06-11, 08:51
Medlem
Det är inte bra för det innehåller oftast massor av olja. Bättre att bar köpa potatis och göra klyftor som du gör i ugnen.
Citera
2017-06-11, 09:13
Medlem
cacas avatar
Pommes bildar höga halter av akrylamid vid upphettning och det som är det farliga med pommes. Sen gör det ingen skillnad om du kör i ugnen eller friterar,
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/akrylamid
Citera
2017-06-14, 21:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidefreak
Det är inte bra för det innehåller oftast massor av olja. Bättre att bar köpa potatis och göra klyftor som du gör i ugnen.

Det är i regel mycket godare dessutom, tar inte mycket mer tid och är inte mycket mer jobb.
Citera
2017-06-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är i regel mycket godare dessutom, tar inte mycket mer tid och är inte mycket mer jobb.
potatis i ugn smakar som kokt potatis hur kan det vara godare än POMMES liksom
Citera
2017-06-16, 14:13
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish

Va? Skär potatisen i pommes form. Det är väl den egentliga skillnaden. Koka stavarna någon minut och sedermera fritera alt ugnsbaka dem? Woops Pommes Frites
Citera
2017-06-16, 22:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish

Om det smakar som kokt potatis är det du som gör fel. Pommes gjorda i fritös är godare än potatis gjord i ugn. Men pommes du har gjort själv och kör i fritös är bäst av allt.
Citera
2017-08-31, 10:37
Medlem
Köp fin färsk potatis och gör pommes själv så vet du vad du stoppar i dig. Helst i fritös för det finns fan inget godare. Glöm inte pommeskryddan också!
Citera
2019-06-13, 17:19
Medlem
Bumpar upp tråden Inget slår färdigfrysta pommes, hemmalagade blir så ojämnt bakade. Köper ekologiska förfrittsade men undrar hur det är med transfetter?
Citera
2019-06-13, 17:21
Medlem
Jag brukar fritera eller ugnsgrilla dem.
Senast redigerad av boilaggagg 2019-06-13 kl. 17:23.
Citera
2019-06-13, 17:39
Medlem
Mycket märkligt att äta frysta pommes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem