Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 16:01
  #1
Medlem
record-collectors avatar
Har köpt en gammal Acer TravelMate P253-M och i den sitter det en i5-3230M 2,6GHz CPU, 4GB DDR3 och 750GB HDD. Dock säljs datorn utan OS.

Ska enbart ha datorn till surf och internetbanken så säkerheten måste vara bra. Har fyra stationära datorer så det här är enbart en dator jag ska ligga och slösurfa med framför TVn med när inte det som visas på TV-skärmen tilltalar mig. Ska kanske tillägga att jag bor på landet och enbart har tillgång till 2,5Mbit/1Mbit ADSL.

Vilket OS är optimalt för den här gamla laptopen? Har tillgång till Win 7 Ultimate, Win 8 Pro och Win 10 Pro. Har faktiskt aldrig installerat Win 10 Pro i någon dator men jag har någon disk liggandes någonstans. Däremot Win 7 Home Premium, Pro och Ultimate och Win 8 Pro har jag stor erfarenhet av. Min personliga favorit är faktiskt gamla Win 7.

Men frågan är alltså vilken version jag ska välja? Spel och sådana extravaganser är inte min bag. Tänker jag helt fel om jag väljer 7:an istället för 10:an? Datorn lär väl ända vara skrotad inom några år eller så.
Citera
2017-06-10, 16:05
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Ska du inte spela kan du lika gärna använda Ubuntu.
Citera
2017-06-10, 16:08
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Det är ju så pass modern hårdvara att vilket som helst av dom OS:en kommer att fungera utmärkt. Än så länge uppdateras dom alla så på det stora hela är det nog mest en smaksak. Jag kör Win7 på min HTPC som är en laptop med liknande prestanda. Mest för att jag gillar det bäst.

Dock brukar det vara så att det OS som datorn levererades med är det som kommer att funka bäst. I det här fallet Windows 7.
Citera
2017-06-10, 16:15
  #4
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Ska du inte spela kan du lika gärna använda Ubuntu.
Låter jag konservativ om jag föredrar Mr. Gates produkter?
Citera
2017-06-10, 16:20
  #5
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ju så pass modern hårdvara att vilket som helst av dom OS:en kommer att fungera utmärkt. Än så länge uppdateras dom alla så på det stora hela är det nog mest en smaksak. Jag kör Win7 på min HTPC som är en laptop med liknande prestanda. Mest för att jag gillar det bäst.

Dock brukar det vara så att det OS som datorn levererades med är det som kommer att funka bäst. I det här fallet Windows 7.
Min personliga favorit är 7:an så då lär det bli 7 Ultimate i så fall eftersom jag vet att jag har den disken kvar. Har bara hört så många klaga på säkerheten i både 7 och 8 och att den sägs vara sååå mycket bättre i 10. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av record-collector 2017-06-10 kl. 16:24.
Citera
2017-06-10, 16:23
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Min personliga favorit är 7:an så då lär det bli 7 Ultimate i så fall eftersom jag vet att jag har den disken kvar. Har bara hört så många klaga på säkerheten i både 7 och 8 och att den sägs vara sååå mycket bättre i 10. Hur mycket sanning i det ligger i det vet jag inte.
Grejen är ju att 90% av säkerhet är att veta vad man gör.
Citera
2017-06-10, 16:32
  #7
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är ju att 90% av säkerhet är att veta vad man gör.
Jo, självklart är det så. Jag köpte min första PC när Win 95 släpptes ca 1995 och jag har aldrig någonsin råkat ut för några allvarligare problem typ virus eller liknande. Har dessutom aldrig någonsin haft ett virusprogram installerat i någon av mina datorer utom det "låtsasprogrammet" som följer med Win 7 och Win 8. Brukar däremot köra igenom datorerna var- och varannan månad med Malwarebytes Anti-Malware.
Citera
2017-06-10, 16:34
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jo, självklart är det så. Jag köpte min första PC när Win 95 släpptes ca 1995 och jag har aldrig någonsin råkat ut för några allvarligare problem typ virus eller liknande. Har dessutom aldrig någonsin haft ett virusprogram installerat i någon av mina datorer utom det "låtsasprogrammet" som följer med Win 7 och Win 8. Brukar däremot köra igenom datorerna var- och varannan månad med Malwarebytes Anti-Malware.
MSE är ett helt duglig skydd faktiskt. Jag har pysslat med datorer lite längre än så och enda jag har råkat ut för är CiH.

Som sagt så är det på det stora hela en smakfråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback