Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Jag har själv en liten fundering som jag inte orkat bry mig egentligen.
Säg att jag har två kopior av Tsar-Bomba. Jag lägger dessa bredvid varandra och smäller av. Skulle den totala sprängkraften vara dubblad, d.v.s. är det okej att addera och få 106Mt?
Tänker mer om det finns ett logaritmiskt beroende snarare än linjärt.
Det är möjligt att 1+1 kan bli mer än 2 i det här fallet, men nog i så fall snarare mindre än 2. Troligast är att den bomb som smäller först helt enkelt spränger sönder den andra. Eller kanske snarare förångar. Av säkerhetsskäl försöker man konstruera bomberna så att de inte ska kunna detonera pga extern påverkan. Man vill ju t ex inte att ens egna kärnladdningar ska kunna explodera om de blir träffade av fiendeeld. Så för att båda laddningarna öht ska detonera så krävs det nog en att de avfyras samtidigt med stor precision.
Men om man nu gör det då? Om man lyckades göra detta med två Little Boy eller två Fat Man alldeles bredvid varandra så skulle nog yielden öka, eftersom några fler av de flyende neutronerna skulle hitta klyvbara atomer att fissionera (och att dessa laddningar annars var ganska ineffektiva, speciellt Little Boy). Dvs 1+1>2. Tsar Bomba vet jag lite för lite om, men det är iaf inte så självklart där om det finns någrs "synergieffekter". Kan tänka mig att utbränningen av klyvbart material var rätt effektiv (tänker då närmast på det klyvbara materialet i primärladdning och tamper). Skulle fusionerna kunna bli mer effektiva pga t ex den extra hettan från en annan laddning? Tvivlar nog lite på det också, men det är mest en känsla.