2017-06-09, 18:47
Bannlyst
Om man flyttar och byter t.ex. från Handelsbanken i Eskilstuna till Handelsbanken i Örebro, behöver man då ändra ens kontonummer för alla ens autogiron och kontonumret för ens lön och andra saker? Med tanke på att det blir ett annat clearingnr när man byter stad dvs, men samma kontonummer som innan.
Citera
2017-06-09, 19:14
Medlem
HarryHotters avatar
I Handelsbanken behåller du kontonumret om du byter kontor.
Varje kontor har visserligen olika clearingnummer, men det fungerar att använda vilket som helst av Handelsbankens clearingnummer, så det är ingen panik med att ändra det hos externa aktörer. Pengarna kommer rätt, alternativt dras från rätt konto, i alla fall.
Citera
2017-06-10, 05:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
I Handelsbanken behåller du kontonumret om du byter kontor.
Varje kontor har visserligen olika clearingnummer, men det fungerar att använda vilket som helst av Handelsbankens clearingnummer, så det är ingen panik med att ändra det hos externa aktörer. Pengarna kommer rätt, alternativt dras från rätt konto, i alla fall.

Tack för svaret! Så det kan alltså aldrig någonsin bli "fel" så att säga så att pengar ej kommer fram eller att autogirot slutar funka eller liknande, så att man förlorar pengar eller autogirot misslyckas att dra pengar?
Senast redigerad av peterj76 2017-06-10 kl. 05:53.
Citera
2017-06-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Om man flyttar och byter t.ex. från Handelsbanken i Eskilstuna till Handelsbanken i Örebro, behöver man då ändra ens kontonummer för alla ens autogiron och kontonumret för ens lön och andra saker? Med tanke på att det blir ett annat clearingnr när man byter stad dvs, men samma kontonummer som innan.

Har Handelsbanken den ordningen?
Jag har flera SEB-konton som är öppnade på olika kontor. Jag har aldrig sett att clearingnumret skulle behöva bytas för att jag flyttat. Är kontot öppnat på ett kontor så behåller det kontonumret oavsett var jag bor.
Citera
2017-06-10, 18:44
Medlem
HarryHotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Tack för svaret! Så det kan alltså aldrig någonsin bli "fel" så att säga så att pengar ej kommer fram eller att autogirot slutar funka eller liknande, så att man förlorar pengar eller autogirot misslyckas att dra pengar?

Det blir alltid rätt. :-)
Jag har själv bytt kontor, och sedan har kontor slagits ihop ... jag har aldrig gjort någonting.
Citera
2017-06-10, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Har Handelsbanken den ordningen?
Jag har flera SEB-konton som är öppnade på olika kontor. Jag har aldrig sett att clearingnumret skulle behöva bytas för att jag flyttat. Är kontot öppnat på ett kontor så behåller det kontonumret oavsett var jag bor.

Man behöver ju inte byta kontor för att man flyttar, men tänkte t.ex. om man har Örebro Handelsbanken och flyttar till Eskilstuna kanske man vill byta så man har sitt konto hos Eskilstuna Handelsbanken istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in