Polishundar, eller andra skyddshundar, kan ju tränas till att gå till attack mot tx en människa.
Det finns många klipp man kan se på för att få lära sig hur det går till.
Hunden brukar - på kommando av hundföraren - rusa fram till fienden för att Bita den i tex armen, dra ner fienden i marken.
Just den taktiken tycks vara den klart övervägande - om det ens finns några andra attackmetoder som lärs ut?
Kanske polishundar osv bara får lära sig att få till attack med sina huggtänder?
Men - jag frågar detta eftersom jag har sett en annan taktik också.
Dvs där hunden valt att inte gå till attack med öppen och vilt huggande käft.
Utan hunden har hoppat upp i luften framför fienden, vänt sig i luften sidledes - för att sen landa med full kraft på Sidan på den olycklige fienden.
Dvs en "kroppstackling".
Lär sig skydds- och attackhundar denna taktiken, med kroppstacklingar?
Eller är det något ... eget initiativ?
Katter kan faktiskt göra på Precis Samma sätt !!!
Jag vet inte om ni minns Youtube-klippet där en katt räddade ett litet spädbarn från en arg kamphund som hade gått till attack mot ungen?
Plötsligt kom katten rusande - och gjorde en riktig Hejdundrande Kroppstackling rakt på kamphunden (landade på sidan alltså, med hela kroppstyngden), som då fick fly.
Men - hur vanligt är detta beteende bland djur "till vardags"?
Finns det tex ngn som har sett hundar som kroppstacklar varandra i hundrastgården?
Eller om de kroppstacklat varandra ute på fält eller var som helst?
Samma med katter - hur ofta brukar katter ägna sig åt kroppstackling?
---
Är kroppstackling egentligen något som går att lära ut till ett djur?-
Det finns många klipp man kan se på för att få lära sig hur det går till.
Hunden brukar - på kommando av hundföraren - rusa fram till fienden för att Bita den i tex armen, dra ner fienden i marken.
Just den taktiken tycks vara den klart övervägande - om det ens finns några andra attackmetoder som lärs ut?
Kanske polishundar osv bara får lära sig att få till attack med sina huggtänder?
Men - jag frågar detta eftersom jag har sett en annan taktik också.
Dvs där hunden valt att inte gå till attack med öppen och vilt huggande käft.
Utan hunden har hoppat upp i luften framför fienden, vänt sig i luften sidledes - för att sen landa med full kraft på Sidan på den olycklige fienden.
Dvs en "kroppstackling".
Lär sig skydds- och attackhundar denna taktiken, med kroppstacklingar?
Eller är det något ... eget initiativ?
Katter kan faktiskt göra på Precis Samma sätt !!!
Jag vet inte om ni minns Youtube-klippet där en katt räddade ett litet spädbarn från en arg kamphund som hade gått till attack mot ungen?
Plötsligt kom katten rusande - och gjorde en riktig Hejdundrande Kroppstackling rakt på kamphunden (landade på sidan alltså, med hela kroppstyngden), som då fick fly.
Men - hur vanligt är detta beteende bland djur "till vardags"?
Finns det tex ngn som har sett hundar som kroppstacklar varandra i hundrastgården?
Eller om de kroppstacklat varandra ute på fält eller var som helst?
Samma med katter - hur ofta brukar katter ägna sig åt kroppstackling?
---
Är kroppstackling egentligen något som går att lära ut till ett djur?-