2006-01-04, 09:37
Bannlyst
Jag vet att det på svenska skall vara ett mellanrum mellan procenttalet och -tecknet (20 %), men nu vill jag också få klarhet i hur det är i engelskan. Enerverande googlande ledde mig ingenvart, så i stället provade jag Google-grupper där jag till min lycka - trodde jag - fann en diskussion (Space or no space with %) kring detta.

Det är mycket irrelevant tjafs i den diskussionen och det främsta argumentet för att det inte är mellanrum före procenttecknet lyder att det är "vanligast" så. Vanligt eller ej - någon standard måste det väl finnas?

Till slut lyfts en rapport fram, NIST Special Publication 811 heter den, där det i sektion 7.10.2 står:

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
7.10.2 %, percentage by, fraction

In keeping with Ref. [6: ISO 31-0], this Guide takes the position that it is acceptable to use the internationally recognized symbol % (percent) for the number 0.01 with the SI and thus to express the values of quantities of dimension one (see Sec. 7.14) with its aid. When it is used, a space is left between the symbol % and the number by which it is multiplied [6: ISO 31-0]. Further, in keeping with Sec. 7.6, the symbol % should be used, not the name "percent."
Detta har man alltså tagit från ISO (Internationella standardiseringsorganisationen) som man hör på namnet standardiserar användande av olika symboler och liknande. En referens ges här till ISO 31-0, ett tryckt verk, men det har jag inte i min ägo och på Internet tycks det inte ha lagts upp. Om jag inte är helt bakom flötet kan denna notation med mellanrum, som föreslås här, även vara naturvetenskapligt betingad.

Å andra sidan hänvisas i diskussionen också till The Chicago Manual of Style, något som kan liknas vid Svenska språknämnden eller mer specifikt dess Svenska skrivregler. Jag har inte heller tillgång till denna manual i tryckt form, men på nätet skriver man så här:
Citat:
Ursprungligen postat av Q & A
Q. In prose, when writing percentages, which is correct: 10 percent; ten percent, or 10%?

A. Chicago prefers the use of numerals for all numbers used as part of percentages, but use the word "percent" for humanistic copy and the "%" symbol for scientific and statistical copy:

humanistic:

10 percent (but spell out "10" if it begins the sentence)

scientific, statistical:

10%
[inget mellanrum!]
Det är alltså antingen det ena eller det andra. Inte svårare än så, skulle man kunna tro.

Men min fråga är: Skall procenttecknet föregås av ett mellanrum eller inte - 20 % (som på svenska) eller 20%?
Citera
2006-01-04, 19:17
Medlem
boogeys avatar
På Wikipedia skriver man också att procenttecknet ska föregås av "ett (icke radbrytbart) blanksteg" och refererar till ISO 31.

Detta ska tydligen vara en internationell standard som innefattar SI-enheterna och då tycker i alla fall jag att man bör följa den. Sen är väl fallet sådant att två av världens engelskspråkiga länder inte är några direkta höjdare på att följa standarder, så det är mycket möjligt att man gör på annat sätt i "dagliga livet".
Citera
2006-01-04, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
På Wikipedia skriver man också att procenttecknet ska föregås av "ett (icke radbrytbart) blanksteg" och refererar till ISO 31.

Detta ska tydligen vara en internationell standard som innefattar SI-enheterna och då tycker i alla fall jag att man bör följa den. Sen är väl fallet sådant att två av världens engelskspråkiga länder inte är några direkta höjdare på att följa standarder, så det är mycket möjligt att man gör på annat sätt i "dagliga livet".
Okej, tack för det.
Citera
2009-10-25, 18:45
Medlem
kqrs avatar
Från Typografisk Handbok, femte upplagan, s. 73-74 (min fetmarkering):
Vissa andra symboler (%, £, $, €) används helst inte i löpande text utan skrivs ut som procent, pund, dollar, euro osv.

Sorter och enheter hålls ihop med föregående siffra med 15% (3/20 fyrkant) fast utslutning: 3 mm, 4,52 cm, 195 km/h.

Före förkortade sorter används alltid siffror: 3 mm (alltså inte: »tre mm«).
Det intressanta här är att eftersom procent-tecknet "helst inte [används] i löpande text" tas det inte upp. Vanliga enheter skiljs med 3/20 fyrkant (1 fyrkant = 1 em), ett mellanrum är nu för tiden 4/20 fyrkant har jag för mig.
Dock, procenttecknet i "15%" ur texten sitter precis intill siffran, utan något som helst mellanrum. Dessutom används tecknet för fyrkant precis intill siffran "3/20", trots att fyrkanten är en enhet.
Om någon kan klargöra vore det väldigt trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in