2025-03-13, 10:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
De hydrauliska klämmarmarna som håller raketen upprätt fram till strax innan TO ville inte. Alltså "Launch complex 39A error"

Men vad i helvete, de har haft 9 månader på sig?

Om SpaceX fuckar upp även detta ...

Ingen Hollywood-historia, direkt.
Citera
2025-03-13, 10:37
Medlem
wwrs avatar
3 min efter midnatt, natten till lördag 15/3 i Sverige, skall markutrustningen stå klar för nästa försök. Dvs i morgon kväll. Den som tror SpaceX har problem kan invänta brev från Doge och/eller Isaacman 😄
Senast redigerad av wwr 2025-03-13 kl. 10:43.
Citera
2025-03-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men vad i helvete, de har haft 9 månader på sig?

Om SpaceX fuckar upp även detta ...

Ingen Hollywood-historia, direkt.

Boeings fel att dom sitter fast där uppe . Spacex har inte haft någon dragonkapsel redo först nu, och har haft massa annat för sig. Att vara strandsatt på ISS i 9 månader för dessa erfarna astronauter är inga problem. Dom blev bara glada av att få vara där en längre tid.
Btw tycker denna scrub har fått väldigt mycket publicering i svensk media.
Tror ni aftonbladet/expressen publicerar något om det blir en uppskjutning inatt? Knappast..
Senast redigerad av nwo123 2025-03-13 kl. 13:48.
Citera
2025-03-13, 22:38
Medlem
Det är väl inte off topic att diskutera SpaceX:s konkurrenter och ser vi framåt är det troligen bara Blue Origin som kan konkurrera. Rocket Lab gör bara medelstora och små bärraketer och sorteras bort. Firefly vet man inte om dom verkligen flyger.

Boeing är ju intresserade av att sälja Starlinerprojektet. Det mesta är ju gjort och det gäller bara att få den pålitlig. Ännu har jag inte hört om någon intressent. Men jag tror det hade varit bra för konkurrensen om Blue Origin kunde köpa loss Starlinern. Så mycken tid och pengar har redan lagts och vi behöver flera möjligheter att sända upp resenärer när dom nya mindre rymdstationerna växer fram efter skräcködlan ISS.
Citera
2025-03-14, 13:38
Medlem
Rocket Launch Live Schedule sätter tidpunkten för Crew 10 till kl 12:03 AM den 15 mars.

Launch Schedule på Spaceflight Now.com säger att tidpunkten för start är kl 07:03 PM den 14 mars.

Jag har tolkningsföreträde och säger att det är i natt fredag-lördag kl 00:03 som starten beräknas ske.

Jag kommer inte att se det live.
Citera
2025-03-14, 19:49
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kommer inte att se det live.
SFN tror den tiden som sagt, så jag ska nog glo. Det är ju strax, på en rimlig tidsskala.
Citera
2025-03-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
SFN tror den tiden som sagt, så jag ska nog glo. Det är ju strax, på en rimlig tidsskala.

Bra att du håller uppe intresset. Vi har just nu T -3 timmar och 48 minuter.
Citera
2025-03-14, 20:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra att du håller uppe intresset. Vi har just nu T -3 timmar och 48 minuter.
Jag är inte speciellt impad av en massa saker just nu (även om det inte är på wwr:s nivå) - av varken usa, musketen, SpaceX, NASA eller resten av de som sägs ha makt i det där landet. Dom är mycket, mycket hastigt på väg att bli antingen second rate, eller tas över och bli en diktatur.

Med det sagt, vi måste ut. Bort från jorden. Och är det inte musketen som fixar det (och mer och mer indikerar att han verkligen blivit helt galen) så är det upp till andra, kina eller vem som helst. NÅN måste fixa det.
Citera
2025-03-14, 21:27
Medlem
Citat:
Jag är inte speciellt impad av en massa saker just nu (även om det inte är på wwr:s nivå) - av varken usa, musketen, SpaceX, NASA eller resten av de som sägs ha makt i det där landet. Dom är mycket, mycket hastigt på väg att bli antingen second rate, eller tas över och bli en diktatur.

Med det sagt, vi måste ut. Bort från jorden. Och är det inte musketen som fixar det (och mer och mer indikerar att han verkligen blivit helt galen) så är det upp till andra, kina eller vem som helst. NÅN måste fixa det.

En av Musketörerna är Trump som är bara ett hjärtstillestånd från avslutad MAKT. Musk kan säkert tillfriskna och har bra visioner och den nya NASA-chefen kan säkert stimulera till färder beyond. Jag tror fortfarande på ett genombrott och Kina kan vara den kraft som sparkar igång konkurrensen.

Jag är ganska optimistisk och ser goda tecken.
Citera
2025-03-15, 00:03
Medlem
wwrs avatar
Snart uppskjutning av crew 10

https://www.youtube.com/live/yf8uN4VGCCs
Citera
2025-03-15, 14:40
Medlem
wwrs avatar
Klockan halv fem i natt kommer Crew 10 att docka med rymdstationen. En ryss, en japan och två amerikanska tjejer reser.

Förvånansvärt tyst i media om "Sunitas räddning".

Musk skämmer ut sig som vanligt och stöder ett inlägg som säger att Hitler inte dödade någon utan det gjorde de statsanställda. Han har även nyligen sagt att Starship skall landa på Mars med den människoliknande roboten Optimus ombord, redan nästa år. Det förefaller omöjligt när Starship inte ens klarar omloppsbana med landning.

https://x.com/elonmusk/status/1900774290682683612?t=8mTVAlG7Xg8Zkc0gIx8iTQ&s=19

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2025/03/musk_hitler.jpeg
Senast redigerad av wwr 2025-03-15 kl. 14:52.
Citera
2025-03-15, 18:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Varför måste vi ut? Varje plats på jorden är mer gästvänlig än någon plats i universum som människor skulle kunna nå ut till av egen kraft. Och inte ens de värsta klimatförändringarna skulle ändra på det.

De aliens som observeras av folk förflyttar sig inte enligt våra principer utan åker hem och duschar och äter mellan uppdragen på jorden.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-03-15 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in