2017-06-07, 10:38
Medlem
Kollar runt på olika bilar då jag står inför ett köp. Har märkt att märken som Volvo, Audi, BMW, Mercedes begagnade modeller kostar ungefär liknande som en ny Nissan, Mazda, Kia etc,. Jag har 200-300tsek att spendera. För de pengarna kan jag få en helt ny Nissan eller Mazda av olika typer.

Så frågan blir alltså, vilket är det bästa köpet om man vill ha en strulfri bil, en begagnad europé med 3000-6000 mil på mätaren eller en helt ny asiat?
Citera
2017-06-07, 10:43
Medlem
Fenjal888s avatar
En bil som bara gått 3-6 tusen mil är ju väldigt strulfri också får du tänka på, antagligen nästan lika strulfri som en helt ny bil. En ny bil är en väldigt dålig affär ekonomiskt, så jag hade tagit en begagnad. Långtidsslitage som bromsar som kanske kommer först vid 11-12 tusen mil kommer oavsett, så begagnad bil ger garanterat mer bil för pengarna.
Citera
2017-06-07, 10:45
Medlem
Vad är du ute efter för bil? Tänker storleksmässigt osv. För 200-300 tkr hade jag kollat på en V40 om du inte behöver särskilt stor bil. För 250-300k får du väl en fabriksny relativt välutrustad V40.
Citera
2017-06-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjeddo
Vad är du ute efter för bil? Tänker storleksmässigt osv. För 200-300 tkr hade jag kollat på en V40 om du inte behöver särskilt stor bil. För 250-300k får du väl en fabriksny relativt välutrustad V40.

Har inga speciella preferenser egentligen. Men mindre SUVar har jag kikat lite extra på. Nissan Juke, Mazda cx-3, audi q3/q5, mercedes gla, bmw x1. Lutar väl lite åt det hållet. En V40 är definitivt ett alternativ. Visste inte att de låg i den prisklassen. Men det känns lite meeh att ge så mycket för en liten bil. Fast att det är en bra bil är det ingen tvekan om, själv haft den som hyrbil. Beg. V60 är också ett alternativ, ser cool ut och är diskret men då är det som sagt redan några tusen mil mätaren.
Citera
2017-06-07, 11:52
Medlem
En ny Asiat är mer strulfri än en ny Europe.
En begagnad Asiat är mer strulfri än en ny Europe.
En ny Asiat är mer strulfri än en begagnad Europe.
En begagnad Asiat är mer strulfri än en begagnad Europe.
Citera
2017-06-07, 12:01
Medlem
idiamindadas avatar
Vad ska TS ha bilen till? Storlek? Barn? Hund?

Honda ger ett strulfritt bilägande. Sky VAG som pesten!
Citera
2017-06-07, 12:33
Medlem
acmhs avatar
Jag hade satsat på en begagnad Tysk. Mycket bil för pengarna.
Citera
2017-06-07, 13:00
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn

Håller fullkomligt med. Lång erfarenhet av nya och beg bilar både vanliga och s.k. Premium.

Jag har alltid en beg. asiat vid sidan om för strulfri transport när nya premium europén falierar och måste tas in för garantireparationer. För ja det händer. Har haft många nya E-klass, 5-serie, A6 etc.

Är det tillförlitlighet som är det viktiga är en asiat svaret. Oavsett om den är ny eller beg. Vilket märke verkar spela mindre roll. Har inte testat alla men de jag hunnit med har varit klockrena (Toyota, Lexus, Mazda, Honda, Nissan, Mitsubishi, Kia - så här långt, kan ha glömt nå'n)
Citera
2017-06-07, 13:20
Medlem
Mackan52s avatar
Asiat.

De kör som galningar men kan fan bygga bilar
Citera
2017-06-07, 17:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Helt rätt! Köp valfri asiat och få mindre problem. Vill du inte ha problem alls så köper du en Toyota. Nyligen var det dags för mig och frugan att skaffa bil, och det blev en helt ny Yaris. Detta för att jag kört massvis med Toyota genom åren och aldrig haft ett driftstopp. Vidare kan jag ju säga att på mitt jobb har vi Ford Focus, VW Golf, Toyota Auris och Yaris, Volvo V 40 Opel av diverse slag. De som är mest på verkstaden är Fordarna, VW och Opel är därefter, sedan Volvo. Toyotorna är ALDRIG på verkstad, förutom vid planerad service. Och de blir hårt körda, det kan jag lova. Så vill du slippa problem, skaffa en Toyota, de är robusta, snåla och har den utrustning som behövs.
Citera
2017-06-07, 19:45
Medlem
IceEyess avatar
Det beror helt på vilka europeiska och asiatiska bilmodeller man jämför.
Citera
2017-06-07, 21:58
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:

Håller med!

Kör själv Volvo men Japanska bilar är som sagt bäst om man ser till driftsäkerhet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in