2017-06-06, 18:45
Avslutad
Som rubriken lyder, Hur mycket skatt drar pensionärerna in?

Jag menar över lag. Hur mycket drar pensionärerna in till statskassan totalt sett, både kommunalt och statligt? Finns det statistik på det?

Det lär väl ändå röra sig närmare ett belopp på 100 miljarder?
Citera
2017-06-06, 19:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n

Jag menar över lag. Hur mycket drar pensionärerna in till statskassan totalt sett, både kommunalt och statligt? Finns det statistik på det?

Glöm inte att våra pensionärer har inte gjort annat än betalt in skatt under ett helt arbetsliv.
Citera
2017-06-06, 19:13
Medlem
Astrorbits avatar
Det är tack vare dom som Bingolotto kan ha sådan härliga prisutdelningar.
Citera
2017-06-06, 19:18
Avslutad
Det är nog en bra summa.
De skattar ju för redan skattade pengar.
Man suger ut människan intill döden.
Ingen vila, ingen rast och ro. De är bara en pinne i statistiken.

Människan är en profit för staten, slutar de att leverera så slängs de på soptippen.
Ja, detta sker i den humanistiska stormakten Sverige idag.

Svenska pensionärer lever under EUs fattigdomsgräns.
Men vem protesterar?
Inte jag, inte du. För vi är odödliga och kommer aldrig hamna där. Eller?
Citera
2017-06-06, 19:23
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n

20% av befolkningen är pensionärer enligt Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Den genomsnittliga pensionen ligger på drygt 11 000 kr per månad.
http://www.privataaffarer.se/pension/sa-lag-ar-pensionen-477245

Jag får det till drygt 80 miljarder om man räknar på 30% skatt. Sitter på mobilen dock, så oklart hur exakt detta är.

Pension per år: 11000*12
Antal pensionärer: 2100000 (hittade siffran nånstans)
Skatt: 30%
Senast redigerad av Kausti 2017-06-06 kl. 19:28.
Citera
2017-06-06, 19:27
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte att våra pensionärer har inte gjort annat än betalt in skatt under ett helt arbetsliv.

Precis, du skrev vad jag skulle skriva.
Citera
2017-06-06, 19:38
Medlem
Citat:
Jag får det till drygt 80 miljarder om man räknar på 30% skatt. Sitter på mobilen dock, så oklart hur exakt detta är.

Jasså du! Pensionärer betalar självklart ingen moms. Hyra, el och annan konsumtion är säkert momsbefriad för pensionärer. Är du dum eller....
Citera
2017-06-06, 20:14
Medlem
Några 30 % skatt betalar man inte på en sådan inkomst. Sedan så får man även titta på kostnader. Garantipension, bostadstillägg, socialbidrag, sjukvård, tandvård, fotvård, hemhjälp, färdtjänst osv.
Citera
2017-06-06, 20:53
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ja förutom de som tillhör den sista generationerna av hemmafruar som i princip inte betalt en kr i skatt.
Citera
2017-06-06, 21:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ja förutom de som tillhör den sista generationerna av hemmafruar som i princip inte betalt en kr i skatt.

Talar du av egen erfarenhet???

...och jag som inbillade mig att hemmafruarna var utrotade för ett par decennier sedan
Citera
2017-06-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
20% av befolkningen är pensionärer enligt Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Det gäller den allmänna pensionen. Sedan har en del tjänstepension, och en del har bostadsbidrag etc.
Och så lär en del ha kapitalinkomster.

Vi får nog skruva upp den genomsnittliga intäkten lite. Hur mycket det blir vet jag dock inte. Går väl att rota rätt på.

Men säg att vi talar om 14 KSEK/mån i snitt.
Och så säger vi att inkomstskatt är 30%. Och att dom åker på i snitt 25% moms på allt.
Då kommer vi upp i 170 mdr/år. (drygt 4% av BNP).
Citera
2017-06-07, 07:28
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Många äger sin bostad och betalar fastighetsskatt, en hel del är förmögna och har aktier och andra värdepapper = förmögenhetsskatt. Dom betalar moms som alla andra på det dom konsumerar.

Man får heller inte glömma att Pensionen dom nu betalar skatt på är deras egna pengar dom sparat till under att arbetsliv som staten "förvaltat" åt dom och nu betalar ut portionsvis. De som är pensionärer idag kommer med all säkerhet att ha betalat mer in till staten en vad en genomsnitts tonåring kommer att göra under sin livstid.

Varför ? Många som idag är pensionärer började arbeta tidigt i livet (13-16 år i snitt) dagens ungdomar kommer ut betydligt senare i livet (21-24 år) De nuvarande pensionärerna kostade inte samhället så mycket i skolkostnader eller i sjukvård, socialvård som dagens gör så "livs produktiviteten" kan nog antas ligga högre för de som är pensionärer idag än vad den kommer ligga på om 50 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in