• 1
  • 2
2017-06-06, 08:07
Medlem
dwgs avatar
Åk och hämta klockan, ge tillbaka den när han har betalat allt.
Alt sälj den.

Gjorde missen att ge mitt internetabonnemang (som man kan ta med sig) till en nära, när vi fick fiber.
Funkade två första månader sen fick man tjata till sig pengar.
Tröttnade och sa upp abonnemanget, han ringde fa fan internet funkar 😡
Betalar man inget så får man inget
Citera
2017-06-06, 08:43
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blyme
Tjena fbare.
Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga ut denna topicen, men jag provar här. Det kanske blir lite flummigt men ska försöka förklara.

Jag hjälpt en kompis att beställa en klocka på faktura för 3000 kronor som jag står på. Han lovade innerligt att betala av klockan på förfallodatumet, vilket jag såklart gick med på för att vi har känt varandra sedan många år tillbaka. Nu är det såhär att han säger att han inte fick jobba så mycket så han inte kan betala av klockan osv. Samtidigt som han håller på med alla bortförklaringar har jag fått veta att han faktiskt har pengar men vill inte säga eller betala av klockan. Fakturan ökade bara mer och mer ju längre tiden gick, så jag vart ju tvungen o betala innan det blev kronkalle.

Jag vet att detta är helt upp till mig och mitt ansvar över hur jag lånar ut saker(fakturan,klockan) till så kallade "vänner". Min fundering är om det finns något jag kan göra? Står lagen på min sida, eller anser dem också att det är upp till mig? Vill ju helst sätta dit han men jag vet inte hur, för jag tycker inte att man beter sig sådär.

Tacksam för svar!

Nu är det ju så att det är lätt att vara efterklok.

Det ni skulle ha upprättat innan du genomförde köpet är en revers (skuldebrev) där person X åtar sig att återbetala skulden till Y. På så sätt hade det varit en betydligt enklare situation.

Att dra inför rätta kan bli en kostsam affär, lättast är att du säger till vännen att klockan är din tills dess att han betalat skulden och att du helt sonika "tar den" från personen.
Citera
2017-06-06, 08:53
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen

Det ni skulle ha upprättat innan du genomförde köpet är en revers (skuldebrev) där person X åtar sig att återbetala skulden till Y. På så sätt hade det varit en betydligt enklare situation.

Att dra inför rätta kan bli en kostsam affär, lättast är att du säger till vännen att klockan är din tills dess att han betalat skulden och att du helt sonika "tar den" från personen.

Varför skulle en rättegång bli en kostsam affär? Detta gäller gott och väl under ett halvt basbelopp och är därför ett småmål som inte har andra avgifter än kanske en timmes juristkonsultation...
Citera
2017-06-06, 09:33
Medlem
Behovet av en klocka kan aldrig vara så stort att den måste köpas på en gång. Inköpet borde ha väntat tills han hade pengar. Att han ens köper saker som ligger så långt över hans budget borde göra att larmklockarna ringer. Han lever ur hand i mun. Det är som sagt väldigt lätt att vara efterklok.

Det är du som är ägaren till klockan så jag råder dig till att begära att den överlämnas till dig. Sen kan han få tillbaka den när han betalar. Kruxet är väl att han då kan skita i allt. Han har ingen klocka och du står som ägare till den. Han kan då lika gärna vänta tills han kan köpa en ny själv. Varför skulle han vilja ha en begagnad?
Citera
2017-06-06, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du kan alltid bestrida fakturan. Om han tagit den i ditt namn så går det utmärkt.
Säg till klockbolaget att ni ses i rätten. De kommer inte att gå vidare.
Nej det kan han inte, han har ju betalat den redan.
För övrigt bästa tipset i tråden är att. Ta med dig ett antal stora polare och hämta helt enkelt klockan/pengarna.
Senast redigerad av kcabhsalfflashback 2017-06-06 kl. 15:05.
Citera
2017-06-07, 22:49
Medlem
blymes avatar
Vi har en konversation på facebook och skype där överenskommelsen är att han ska betala, vilket man ser väldigt tydligt. Vet inte om det räcker som något juridiskt avtal? Är det kört för mig tror du?
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in