Citat:
Ursprungligen postat av
blyme
Tjena fbare.
Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga ut denna topicen, men jag provar här. Det kanske blir lite flummigt men ska försöka förklara.
Jag hjälpt en kompis att beställa en klocka på faktura för 3000 kronor som jag står på. Han lovade innerligt att betala av klockan på förfallodatumet, vilket jag såklart gick med på för att vi har känt varandra sedan många år tillbaka. Nu är det såhär att han säger att han inte fick jobba så mycket så han inte kan betala av klockan osv. Samtidigt som han håller på med alla bortförklaringar har jag fått veta att han faktiskt har pengar men vill inte säga eller betala av klockan. Fakturan ökade bara mer och mer ju längre tiden gick, så jag vart ju tvungen o betala innan det blev kronkalle.
Jag vet att detta är helt upp till mig och mitt ansvar över hur jag lånar ut saker(fakturan,klockan) till så kallade "vänner". Min fundering är om det finns något jag kan göra? Står lagen på min sida, eller anser dem också att det är upp till mig? Vill ju helst sätta dit han men jag vet inte hur, för jag tycker inte att man beter sig sådär.
Tacksam för svar!
Nu är det ju så att det är lätt att vara efterklok.
Det ni skulle ha upprättat innan du genomförde köpet är en revers (skuldebrev) där person X åtar sig att återbetala skulden till Y. På så sätt hade det varit en betydligt enklare situation.
Att dra inför rätta kan bli en kostsam affär, lättast är att du säger till vännen att klockan är din tills dess att han betalat skulden och att du helt sonika "tar den" från personen.