• 2
  • 3
2017-06-06, 10:12
Moderator
tobess avatar
1. Börja månadsspara (aktier, fonder etc.). Bestäm en summa du vill spara och se till att den dras automatiskt varje månad.
2. Det enda du behöver låna till att köpa är din bostad. Resten sparar du ihop till.
3. Utnyttja endast kreditkort om du måste, och sänk eventuellt gränsen till vad som är minimi.
4. När du ska köpa någonting, fundera minst några dagar på om du verkligen vill ha/behöver det som du tänker köpa.

Ungefär så.
Citera
2017-06-06, 10:46
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Jag har tillgångar på ~1,3 miljoner som jag har lagt undan, visst det var jobbigt i början men jag bestämde mig för att ha max 1500-2000kr på kreditkortet per vecka och lura hjärnan att resterande pengar inte existerar.

This.
Jag jobbar på samma sätt.
Vill jag ha något brukar jag fråga mig. "Behöver jag detta?" Sen en vecka/månad senare samma fråga igen. Är svaret "Ja" då också köper jag det annars så har jag sparat pengar där.
"Är det investering eller ren nöjespryl?" (Tex behov av nya skor/jacka kan va investering)
När jag får lön åker sparkvoten in på ISK konton och efter allt fasta är betalt brukar jag ha ca 2k i månaden som jag "får" slösa. Ofast slutar dom pengarna på börsen med :-)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in