2017-06-02, 19:52
Medlem
Vilka sjukdomar kan ge Sköldkörtelrubbning och hypofysrubbning?
Citera
2017-06-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010
Sköldkörteln är kopplad till hypofysen, hypofysrubbning kan ge b.l.a. hjärntumör. Läs in dig på ämnet och gå till läkaren för att få medicin, behandling.
Citera
2017-06-03, 02:17
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Nedsatt hypofysfunktion (hypopituitarism) kan ge nedsatt sköldkörtelfunktion. Den vanligaste orsaken är nog t.ex. hypofysadenom, en godartad tumör i hypofysen som hämmar dess vanliga funktion. Andra tänkbara orsaker är infektioner, systemsjukdomar och trauma, för att bara nämna några.
Citera
2017-06-03, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nedsatt hypofysfunktion (hypopituitarism) kan ge nedsatt sköldkörtelfunktion. Den vanligaste orsaken är nog t.ex. hypofysadenom, en godartad tumör i hypofysen som hämmar dess vanliga funktion. Andra tänkbara orsaker är infektioner, systemsjukdomar och trauma, för att bara nämna några.

vad innebär nedsatt sköldkörtel funktion? menar du godartad tumör i hjärnan? är det ett tillstånd man föds med?
Citera
2017-06-03, 07:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
vad innebär nedsatt sköldkörtel funktion?
Att sköldkörteln producerar för lite hormon, hypofysskada är en orsak.
Citera
2017-06-03, 14:27
Medlem
Kan man födas med dessa fel?
Citera
2017-06-03, 20:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan man födas med dessa fel?
Vissa fel kan man födas med, andra fås genom skador andra och andra utvecklas genom sjukdom ex: inflammationer.
Citera
2017-06-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vissa fel kan man födas med, andra fås genom skador andra och andra utvecklas genom sjukdom ex: inflammationer.
.
För att ta reda på vad är problemet, be husläkaren ta blodprov på Topak, Tgak, Tsh, T3, T4, vanligt att för mycket vita blodkroppar i blodet orsakar obalansen.
Sköldkörteln är viktig för kroppen och sjukdomar där kan leda till väldigt många olika symptom. Både över- och underaktivitet är ett stort problem för den drabbade och många är osäkra på hur tillstånden ska behandlas. Googla sköldkörteln under och/eller överfunktion. Viktigt vid medicinering att börja med låga doser typ 25 mg, sedan 50 mg etc, man tar blodprover där i mellan för att kolla värdena i blodet. Underfunktion i sköldkörtel medicineras med Levaxin, hög dos som 100 mg eller högre kan ge bieffekter som hjärtklappning. Väldigt viktigt med rätt dos, regelbundna kontroller, för att få bästa effekten man tar medicinen på tom mage på morgonen typ 20-30 minuter innan frukost etc.
Citera
2017-06-03, 21:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
. hög dos som 100 mg eller högre kan ge bieffekter som hjärtklappning.
100mcg levaxin är inte särskilt mycket, finns dom som tar över 1000mcg.
Citera
2017-06-04, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
.
För att ta reda på vad är problemet, be husläkaren ta blodprov på Topak, Tgak, Tsh, T3, T4, vanligt att för mycket vita blodkroppar i blodet orsakar obalansen.
Sköldkörteln är viktig för kroppen och sjukdomar där kan leda till väldigt många olika symptom. Både över- och underaktivitet är ett stort problem för den drabbade och många är osäkra på hur tillstånden ska behandlas. Googla sköldkörteln under och/eller överfunktion. Viktigt vid medicinering att börja med låga doser typ 25 mg, sedan 50 mg etc, man tar blodprover där i mellan för att kolla värdena i blodet. Underfunktion i sköldkörtel medicineras med Levaxin, hög dos som 100 mg eller högre kan ge bieffekter som hjärtklappning. Väldigt viktigt med rätt dos, regelbundna kontroller, för att få bästa effekten man tar medicinen på tom mage på morgonen typ 20-30 minuter innan frukost etc.

Tusen tack, jag ska be läkaren kolla upp detta.

På vilket sätt hjälper Levaxin?

Jag lider av konstant lågt blodsocker. Vänligen gissa vad som är fel på mig. Jag föddes så här.
Citera
2017-06-04, 17:03
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Jag lider av konstant lågt blodsocker. Vänligen gissa vad som är fel på mig. Jag föddes så här.
Har du genom mätningar konstaterat lågt blodsocker? Hur länge då? Hur lågt är lågt?
Citera
2017-06-04, 21:53
Medlem
Citat:

Levaxin bygger upp obalansen, bristen om man har underfunktion i sköldkörtlarna. Om det gäller blodsocker kolla upp det också med läkaren. Man kan få diabetes och/eller andra problem om man blodsockret är lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in