2017-06-02, 10:37
Medlem
"Vågar" man det? Tärnsjö är fullt med mygg har jag hört och hade förut en del problem med flyktingar (nähä!)

Men hur är det nu, någon som vet eller bor där i dessa traker? Orter runtom i Heby att undvika?

Vi är en helsvensk familj som vill bo på en gård med gärna minst 300 meter till närmsta granne.

Är det bara Tärnsjö som myggen är ett problem eller är det hela Heby Kommun?

Är skolorna bra? Andra sociala problem eller annat "bra att veta"?
Citera
2017-06-02, 11:16
Medlem
Jellohs avatar
Tärnsjö har inte så mycket mygg längre, jag tycker det är en skön och väldigt trevlig by. Östervåla är intetsägande men har systembolag, Harbo är dött och väldigt Jante, Heby....nja.
Reservation för att jag inte bott i trakterna på 10 år typ.
Citera
2017-06-02, 13:24
Medlem
Hört att det är mycket knarkare och invandring i de trakterna, därav de låga bopriserna antar jag.
Citera
2017-06-02, 16:45
Medlem
En nästan imponerande vag kommun, måste jag säga. Det är den där ytan mellan tillväxtområdet Stockholm-Uppsala men innan det verkliga Bergslagen tar vid.

Nåväl. Här är ett länktips som kanske kan vara behjälpligt:

http://superkommuner2017.dagenssamhalle.se/m/Heby
Citera
2017-06-02, 18:33
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
"Vågar" man det? Tärnsjö är fullt med mygg har jag hört och hade förut en del problem med flyktingar (nähä!)

Men hur är det nu, någon som vet eller bor där i dessa traker? Orter runtom i Heby att undvika?

Vi är en helsvensk familj som vill bo på en gård med gärna minst 300 meter till närmsta granne.

Är det bara Tärnsjö som myggen är ett problem eller är det hela Heby Kommun?

Är skolorna bra? Andra sociala problem eller annat "bra att veta"?
Jag bor i Norduppland och är därmed ganska väl insatt i hur det står till med den norra delen av Heby kommun, där Östervåla, Harbo och Tärnsjö med omnejd ingår.

Östervåla fungerar som en handels- och serviceort för norra Heby kommun. Här finns biograf, tandläkare, systembolag, vårdcentral, högstadieskola två livsmedelsaffärer med mera. Bra bussförbindelser till Uppsala. Lugnt och tryggt samhälle där alla känner alla. Just det sistnämnda kan dock vara problematiskt om man är en utböling. Men så länge man är vänlig, social och jordnära så kan det säkert gå vägen ändå. Här är en som har lyckats komma in i gemenskapen: http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6635165

Harbo upplever jag också som ett lugnt och tryggt samhälle. För den som gillar friluftsliv så finns det många naturreservat i trakten. Buss 844 mellan Östervåla och Uppsala stannar här vilket borgar för bra kommunikationer till Uppsala.

Tärnsjö ligger vackert beläget och Färnebofjärdens nationalpark ligger endast några kilometer bort, men det här är inte en bra tätort/bygd att bosätta sig i. En riktig byhåla i en negativ bemärkelse. Nedgånget centrum, missbruksproblem, mycket white trash, sämre kommunikationer till Uppsala jämfört med Östervåla och Harbo samt de ökända myggproblemen (som emellertid tycks ha lindrats på senare tid).

Den södra delen av kommunen har jag inte så bra kunskaper om, men fördelarna här är att det bl.a. finns tågstopp (plus bra bussförbindelser) i Heby och Morgongåva samt att de här trakterna ligger i ett geografiskt sett mer fördelaktigt område. Bättre förutsättningar att pendla till Mälardalen och Stockholmsområdet.
Senast redigerad av flaes 2017-06-02 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in