Citat:
Ursprungligen postat av
KronoinspektorXX
OM personen får periodiska insättningar på 8000kr och du tror att banken skulle skippa att underätta Finanspolisen så tycker jag att du skall pröva det. Enda orsaken till att inget händer ligger isåfall på Finanspolisen inte att banken inte rapporterat.
Har jag redan gjort. Hände inte ett dugg eftersom det varken är olagligt eller rapportskyldigt. Svenska banker är inte som de utländska, men de har bättre saker för sig än att kolla om TS skulle försöka tvätta 100k till svenska pengar. På riktigt, behöver de inte rapportera till skatteverket kommer de inte rapportera till skatteverket, det är väldigt enkelt.
För att finanspolisen ska agera på det, det vill säga penningtvätt krävs det mer än att TS får in 8k varje månad från ett utländskt bankkonto. På sin höjd kan TS få en förfrågan från skattemyndigheten efter deklarationen lämnats in, varför TS inte deklarerat detta som inkomst. Om det då framstår som uppenbart att TS försöker undanhålla skatteverket kommer de skicka honom ett skattetillägg.
Får jag fråga om du är naiv eller bara vill försöker avråda TS från att göra det här? Det är fair enough om du försöker avråda honom för att undanhålla skatt för whatever reason, men var öppen med det då.