2017-06-01, 23:06
Medlem
Halloj!

Har hittat ett extrajobb där jag får 8000kr varje månad utbetalat från ett konto på Gibraltar. Upptäcker banken detta efter ett tag misstänker jag att det kan få konsekvenser. Funderar på att öppna ett konto i en bank som tex skrill som många pokerspelare använder sig av. För jag över från den banken(skrill eller liknande) till mitt vanliga bankkonto, kan banken fortfarande anmäla mig för fuffens då?

Någon som har tips?
Citera
2017-06-01, 23:11
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Banken upptäcker allt du kommer inte undan.
Citera
2017-06-02, 00:17
Medlem
kan du inte öppna ett bankkonto utomlands och be dina langarköpare att överföra till det kontot istället
Citera
2017-06-02, 11:23
Medlem
idiamindadas avatar
8k är bättre att du får i handen och använder till de löpande utgifterna.
Citera
2017-06-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraken22
Halloj!

Har hittat ett extrajobb där jag får 8000kr varje månad utbetalat från ett konto på Gibraltar. Upptäcker banken detta efter ett tag misstänker jag att det kan få konsekvenser. Funderar på att öppna ett konto i en bank som tex skrill som många pokerspelare använder sig av. För jag över från den banken(skrill eller liknande) till mitt vanliga bankkonto, kan banken fortfarande anmäla mig för fuffens då?

Någon som har tips?
Det där kommer förhoppningsvis inte att funka mer än någon månad det finns rätt hårda lagar om penningatvätt som gör att banken måste rapportera dig och sedan så måste du visa hur du fått pengarna jag gissar att skattepålägg (är det 40%) kommer att drabba dig.
Citera
2017-06-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Det där kommer förhoppningsvis inte att funka mer än någon månad det finns rätt hårda lagar om penningatvätt som gör att banken måste rapportera dig och sedan så måste du visa hur du fått pengarna jag gissar att skattepålägg (är det 40%) kommer att drabba dig.

Skitsnack. Det är endast om du för in mer än 150k till Sverige som du är skyldig att lämna kontrolluppgifter.

Om du inte vet vad som gäller så kniper du käft istället för att missleda TS.
Citera
2017-06-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Skitsnack. Det är endast om du för in mer än 150k till Sverige som du är skyldig att lämna kontrolluppgifter.

Om du inte vet vad som gäller så kniper du käft istället för att missleda TS.
OM personen får periodiska insättningar på 8000kr och du tror att banken skulle skippa att underätta Finanspolisen så tycker jag att du skall pröva det. Enda orsaken till att inget händer ligger isåfall på Finanspolisen inte att banken inte rapporterat.
Citera
2017-06-02, 21:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Halloj!

Någon som har tips?

https://www.dkb.de/privatkunden/dkb_cash/ verkar populärt, kör du med öppna kort och pliktskyldigt erkänner att det är lön som kommer in i från ett holländskt företag så kan du på sin höjd få skattetillägg efter granskning om det skulle komma hela vägen till svenska skattemyndighetens kännedom (något som låter ganska osannolikt för såpass små belopp).
Citera
2017-06-02, 21:50
Medlem
här i staden jag bor i. finnes de insättningsautomat, som en bankomat fast åt andra hållet :roll:

går sätta in 10lök i veckan. satte in endel svart utan problem. och div bilaffärer jag gjort . inte vart nått problem än i 2år som jag gjort så.
Citera
2017-06-03, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
OM personen får periodiska insättningar på 8000kr och du tror att banken skulle skippa att underätta Finanspolisen så tycker jag att du skall pröva det. Enda orsaken till att inget händer ligger isåfall på Finanspolisen inte att banken inte rapporterat.

Har jag redan gjort. Hände inte ett dugg eftersom det varken är olagligt eller rapportskyldigt. Svenska banker är inte som de utländska, men de har bättre saker för sig än att kolla om TS skulle försöka tvätta 100k till svenska pengar. På riktigt, behöver de inte rapportera till skatteverket kommer de inte rapportera till skatteverket, det är väldigt enkelt.

För att finanspolisen ska agera på det, det vill säga penningtvätt krävs det mer än att TS får in 8k varje månad från ett utländskt bankkonto. På sin höjd kan TS få en förfrågan från skattemyndigheten efter deklarationen lämnats in, varför TS inte deklarerat detta som inkomst. Om det då framstår som uppenbart att TS försöker undanhålla skatteverket kommer de skicka honom ett skattetillägg.

Får jag fråga om du är naiv eller bara vill försöker avråda TS från att göra det här? Det är fair enough om du försöker avråda honom för att undanhålla skatt för whatever reason, men var öppen med det då.
Citera
2017-06-03, 13:31
Medlem
Citat:
Halloj!

Har hittat ett extrajobb där jag får 8000kr varje månad utbetalat från ett konto på Gibraltar. Upptäcker banken detta efter ett tag misstänker jag att det kan få konsekvenser.
Öppna konto hos Swedbank och ändra överföringen dit.

Swedbank är kunniga, pålitliga, har stor integritet och har kundens behov i fokus.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in