Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-02, 07:33
  #25
Medlem
Stockholms landsting . Stockholms LÄN.

Solna och Nacka är exempel på (krans)kommuner i Stockholms län. Andra exempel på kommuner i Stockholms län är Danderyd, Täby, Vaxholm, Vallentuna, Värmdö, Huddinge, Järfälla och Haninge.

Östermalm, Vällingby, Skärholmen, Vasastan, Södermalm, Kungsholmen och Spånga är exempel på stadsdelar i Stockholms kommun.

"Innerstan" är just det innanför tullarna.
__________________
Senast redigerad av Roxic 2017-06-02 kl. 07:36.
Citera
2017-06-02, 07:38
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Det du nämner är inte stadsdelar, det är förorter till "Staden inom tullarna".

"Innerstan" är ett begrepp påhittat av personer som bor i förorten för att deras bostadspriser ska värderas högre när de säljer dessa till folk som vill bo i Stockholm och inte i Hässelby. Om du skickar ett brev till en person i Enskede så skriver du "122 88 Enskede" och inte Stockholm. Exempelvis. Ingen stockholmare skulle få för sig att kalla förorterna för stan eller Stockholm - utom möjligen någon inflyttad politikersläkt.
Det är visst stadsdelar. Att det inte är stadsdelar inom "innerstan" betyder inte att t ex Farsta och Hässelby inte är stadsdelar i Stockholm. Du vet att "förorter" också är ett påhittat begrepp?
__________________
Senast redigerad av Roxic 2017-06-02 kl. 07:41.
Citera
2017-06-02, 09:54
  #27
Medlem
Jag tror förvirringen späs på när staden växer. Tidigare var nog kommunerna lite mer logiskt avskiljda, att en tätort tillhörde en kommun, o gränsen till nästa gick ute i persiljan nånstans. Sen växer bebyggelsen, o helt plötsligt finns det ingen naturlig avskiljande markör där det ena börjar o det andra slutar.
Citera
2017-06-02, 13:48
  #28
Medlem
Qebuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart menar han Nacka...
Man vet aldrig. Som några nämnt här i tråden har vi Handen, Axelsberg, Huvudsta och Fittja.
Citera
2017-06-02, 20:20
  #29
Medlem
Just Stockholms stad vs Stockholms län verkar det slarvas mycket med. Inte lika vanligt med andra län uppkallade efter städer, säger man Kalmar menar man staden eller möjligen kommunen, aldrig länet (undantag verkar vara tidningsrubriker i riksmedia)
Citera
2017-06-04, 14:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Jag har inte riktigt förstått när man säger Stockholm, Solna eller Stockholm Nacke

Betyder detta att Stockholm är en enda kommun son har flera olika kommuner eller hur är det egentligen?

Förut trodde jag att det var bara stationer som heter så, men efter att hört att hela det området heter just Solna, fick det mig att tänka på kommun. Så Stockholm har massa olika kommuner, till skillnad från andra städer som bara har en enda kommun.

Eller hur är det?

Det stavas Nacka din idiot. Gå in på svenska wikipedia eller sparka iväg ditt lata arsle till biblioteket och sluta slösa på våran tid.
Citera
2017-06-07, 19:19
  #31
Medlem
Jag som bor på Värmdö skulle aldrig säga att jag bor i sthlms kommun.
Möjligtvis bor jag i sthlms län.
Jag bor i värmdö kommun.
Nacka är en egen stad. Sthlm är en egen stad och Solna är en egen stad.
Citera
2017-06-07, 19:22
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Just Stockholms stad vs Stockholms län verkar det slarvas mycket med.

Ja, det är på riktigt sant.
Vet inte hur många turister som varit ut i saltsjöbaden och sagt: Å jag är i sthlm.
- NEJ, du är i nacka.
Citera
2017-06-18, 19:53
  #33
Medlem
marcarolos avatar
Problemet här är ju att Stockholm inte vuxit naturligt som andra storstäder. Jämför man t.ex. med Paris så bestod även den staden av många mindre kommuner. Där genomförde man en reform och skapade ett stort Paris.
Men Stockholm har inte vuxit på samma sätt. Där har man istället för politiska reformer varit tvugna att förhandla och köpslå med kommunerna runt om Stockholm. Antingen så var dom konkursmässiga och räddades av det rika Stockholm eller också så sålde man av delar av sin kommun till Stockholm. Söder och väster om Stockholm så var kommunerna ofta ganska fattiga och hade inget emot att helt eller delvis tas upp i Stockholm. Därför är stockholms kommun större söder om innerstaden (det som var Stockhom för typ 100 år sedan) än norr om innerstaden. I norr fanns Solna och Sundbyberg som envist nobbade förslagen om att sälja sig till Stockholm. Militären fick genom politiskt beslut ge upp Järva (som varit militärt område) till Stockholms kommun som byggde Tensta, Rinkeby, Husby, Akalla och Kista där. Nacka sålde av det som låg närmare staden( t.ex. Hammarby).

Som jag ser det så borde regeringen gått in och tvingat Solna och Sundbyberg att gå upp i stockholms kommun. Det är inte bra att dom kommunerna ligger som en enklav med stockholms kommun runt omkring sig.
En idiotisk sak som aldrig hade hänt om inte Solna och Stockholm konkurrerat med varandra är bygget av två multiarenor med stängbart tak. Hade Solna varit en stdsdel i Stockholms kommun så hade man förmodligen byggt en fotbollsarena (naturgräs utan tak) och en multiarena med stängbart tak och på så sätt sparat massor av pengar.

Exempel
Vällingby tillhörde Spånga landskommun fram till 1949 då hela den landskommunen införlivades i Stockholms stad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5nga_landskommun

I samband med byggandet av Hammarbyleden överfördes 1930 en del av Nacka (Hammarby samt delar av Sickla och Henriksdal) till Stockholms stad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nacka_kommun

Brännkyrka landskommun införlivades i Stockholm stad 1 januari 1913. 1916 införlivades Bromma landskommun. 1 januari 1949 inkorporerades såväl Hässelby villastads köping som huvuddelen av Spånga landskommun. Utöver dessa sammanläggningar har mindre områden under åren fogats till Stockholm, såsom Hammarby från Nacka landskommun 1930 en mindre del i norra Bagarmossen från Nacka stad 1959. I samband med Vårbyaffären inkorporerades Skärholmen och Vårberg från Huddinge landskommun 1963.
Stockholms kommun bildades vid kommunreformen 1971 genom ombildning av Stockholms stad. Kyrkhamn överfördes från Järfälla kommun 1975. Hansta överfördes från Sollentuna kommun 1982.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_kommun
Citera
2017-06-19, 14:32
  #34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Jag har inte riktigt förstått när man säger Stockholm, Solna eller Stockholm Nacke

Betyder detta att Stockholm är en enda kommun son har flera olika kommuner eller hur är det egentligen?

Förut trodde jag att det var bara stationer som heter så, men efter att hört att hela det området heter just Solna, fick det mig att tänka på kommun. Så Stockholm har massa olika kommuner, till skillnad från andra städer som bara har en enda kommun.

Eller hur är det?
Till Stockholm räknar man i princip överallt du kan resa på ett SL kort. Så även Södertälje hänger med på ett hörn.

Att tänka på kommuner är meningslöst. Stockholm kommun sträcker sig långt åt vissa håll men du kan bo ganska centralt även i andra kommuner som Nacka och Solna.

Stockholmare delar in staden i innanför tullarna (Gränsen går vid de gamla tullstationerna), Närförort. Typ Solna, Globen och Liljeholmen. Och Ytterförort som Norsborg, Märsta, Värmdö och Åkersberga (Gränsen är diffus).

När man berättar var man bor så anger man närmaste tunnelbana/ pendels station om det finns. Annars säger man namnet på området.
Citera
2017-09-24, 13:34
  #35
Medlem
wetnears avatar
Hur kommunerna i Stockholms län ser ut på kartbild finns här -->
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockh..._landsting.png
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback