2017-06-01, 18:45
Medlem
Hej!

TLDR:
Jag har fått ett jobberbjudande på villkoret att jag måste kunna börja om två veckor. På min nuvarande tillsvidaretjänst har jag dock 30 dagars uppsägningstid. Hur bör jag närma mig detta dilemma?

Bakgrundsinfo:
På mitt nuvarande jobb jobbade jag först via bemmaningsföretag i ca 1,5 år för att sedan för lite mindre än en månad sedan skriva ett tillsvidarekontrakt med företaget jag varit uthyrd till. Det var då jag som pushade för att jag ville bli anställd då jag varit inhyrd under en enligt mig lång period. Dem ville inte lägga sig på den lönenivå jag krävde men då jag inte hade något annat jobb på g just då så nöjde jag mig med det de ville erbjuda. Sedan de ungefär två månaderna jag tackade ja till detta har mina arbetsförhållanden förändrats till det sämre och jag skickade ut mitt CV till för att se om det var något som nappade.

Jag fick napp snabbt då de som sagt behöver någon om två veckor då föregående person ska byta tjänst inom företaget. Jag vill verkligen ha detta nya jobbet och undrar hur jag ska närma mig min nuvarande arbetsgivare som antagligen inte kommer bli jättenöjd med att jag helt plötsligt vill byta jobb då jag skrev avtal med dem såpass nyss. Måste jag stanna de 30 dagarna om min arbetsgivare säger det? Jag kan inte riktigt fråga chefen om det är ok att jag byter jobb på två veckor då jag inte vill att hon ska veta att jag söker annat.

Otroligt stort tack på förhand för alla svar!
Citera
2017-06-01, 19:02
Medlem
I trådstarten skriver du att du erbjudits ett nytt jobb som du vill tacka ja till och i slutet skriver du att du inte kan fråga din chef om det är okej om du slutar om två veckor då du inte vill att de ska veta att du söker annat?

Har du erbjudits ett nytt jobb är det väl bara att snacka med chefen, jag har aldrig haft problem med uppsägningstider då flesta chefer inser att det är ganska menlöst att jävlas med anställda och att det är bättre att avsluta i god ton.
Citera
2017-06-01, 19:20
Medlem
Jag förstår inte dessa trådar om frågor om man får sluta på ett jobb som man kanske nyligen fått eller så.

Varför skall man inte få sluta på ett jobb?

Det är ju ens egna rätt, om något annat jobb dykt upp som man tycker mer om, så är det väl ens egna rätt att ta det jobbet, eller hur ser det ut?
Citera
2017-06-01, 19:28
Medlem
Är verkligen villkoret att du måste börja inom två veckor om du blir tillsvidareanställd? Det är inte så att du bara accepterat tjänsten och i din iver att få arbetet glömt nämna din uppsägningstid som du nu inte törs nämna?

Din berättelse har ju vissa hål. Varför skulle du kunna berätta för dina arbetsgivare att du säger upp dig men inte att du söker ett nytt jobb?

Ta upp situationen med din nuvarande arbetsgivare och be om att få gå två veckor tidigare eller be din nya arbetsgivare att få börja två veckor senare. Du kan förstås låta bli att dyka de sista två veckorna, jag tvivlar på att arbetsgivaren kommer vidta rättsliga åtgärder men det kommer räknas som någon slags ogiltig frånvaro och du kommer inte få lönen utbetald för dessa veckor men det har du ju ändå inte räknat med.
Citera
2017-06-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag förstår inte dessa trådar om frågor om man får sluta på ett jobb som man kanske nyligen fått eller så.

Varför skall man inte få sluta på ett jobb?

Det är ju ens egna rätt, om något annat jobb dykt upp som man tycker mer om, så är det väl ens egna rätt att ta det jobbet, eller hur ser det ut?

Det är klart jag vet att jag får sluta på mitt jobb. Grejen är den att jag är orolig över att de kommer tvinga mig att jobba hela uppsägningstiden (30 dagar) och därav inte kunna börja på det nya.
Citera
2017-06-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unheard-of
Är verkligen villkoret att du måste börja inom två veckor om du blir tillsvidareanställd? Det är inte så att du bara accepterat tjänsten och i din iver att få arbetet glömt nämna din uppsägningstid som du nu inte törs nämna?

Din berättelse har ju vissa hål. Varför skulle du kunna berätta för dina arbetsgivare att du säger upp dig men inte att du söker ett nytt jobb?

Ta upp situationen med din nuvarande arbetsgivare och be om att få gå två veckor tidigare eller be din nya arbetsgivare att få börja två veckor senare. Du kan förstås låta bli att dyka de sista två veckorna, jag tvivlar på att arbetsgivaren kommer vidta rättsliga åtgärder men det kommer räknas som någon slags ogiltig frånvaro och du kommer inte få lönen utbetald för dessa veckor men det har du ju ändå inte räknat med.

Har inte accepterat den nya tjänsten då jag vill försäkra mig om att jag har möjlighet att sluta på två veckor.

Nuvarande arbetsgivare kan ha problem att ersätta mig såpass snabbt då vi redan är underbemannade och jag är typ den enda som kan mitt jobb på min arbetsplats och därav vilja ha mig alla 30 dagarna.

Vill inte sabba de relationer jag byggt upp då detta är min första riktiga arbete efter gymnasiet och jag vill ha med mig goda referenser.
Citera
2017-06-01, 19:47
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakzoo.
Otroligt stort tack på förhand för alla svar!
Vad står det lite mer exakt i ditt anställningsavtal vad gäller uppsägning?
Citera
2017-06-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
I trådstarten skriver du att du erbjudits ett nytt jobb som du vill tacka ja till och i slutet skriver du att du inte kan fråga din chef om det är okej om du slutar om två veckor då du inte vill att de ska veta att du söker annat?

Har du erbjudits ett nytt jobb är det väl bara att snacka med chefen, jag har aldrig haft problem med uppsägningstider då flesta chefer inser att det är ganska menlöst att jävlas med anställda och att det är bättre att avsluta i god ton.

Vill undvika dålig stämning om jag inte får tillåtelse att sluta på två veckor.
Har svårt att se att detta kommer sluta med god ton då min nuvarande arbetsgivare är väldigt nöjd med hur jag presterar och till och med är lite beroende av mig just nu.
Jag inser nu dock när jag svarar på era svar att jag kanske inte är så oersättlig som jag tror och att om jag bara säger som det är så kanske de förstår min situation och allt är lugnt och prima.
Jag har en tendens att överanalysera saker i förväg som man kanske märker och har kanske blåst upp situationen i mitt eget huvud??

(Insåg också precis att det finns en funktion att citera flera inlägg samtidigt, sorry)
Senast redigerad av rakzoo. 2017-06-01 kl. 19:55.
Citera
2017-06-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Vad står det lite mer exakt i ditt anställningsavtal vad gäller uppsägning?

Relevant i anställningsavtalet

"Uppsägning från arbetstagarens sida.

Vid uppsägning under pågående provanställning är uppsägningstiden 14 dagar. //Är inte provanställd utan jag har en tillsvidareanställning.

Tjänstemän anställda den 1 maj 2016 eller senare.
Anställningstid mindre än 2 år: 1 månad uppsägningstid"

Ny fråga; om jag ber om att lägga om min semester till två veckor om två veckor och sedan säger upp mig samma dag. Känns lite fult att göra så men skulle det teoretiskt sett fungera eller har jag fortfarande dagar kvar av min uppsägningstid efter semestern?
Senast redigerad av rakzoo. 2017-06-01 kl. 20:09.
Citera
2017-06-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stassministern
antingen är du inavlad eller muslim med tanke på hur kaosartat du agerar. du ska inte ha ett jobb om du inte vet hur du ska lösa den typen av problem som du själv skapat.

Jag förtjänar inte att ha ett jobb för att jag ber om råd om hur jag ska hantera en situation jag aldrig varit i tidigare? Du verkar ju vara ett troll men jag ber alla att inte kommentera om de inte har något konstruktivt att säga om topic.
Citera
2017-06-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakzoo.
Vill undvika dålig stämning om jag inte får tillåtelse att sluta på två veckor.
Har svårt att se att detta kommer sluta med god ton då min nuvarande arbetsgivare är väldigt nöjd med hur jag presterar och till och med är lite beroende av mig just nu.
Jag inser nu dock när jag svarar på era svar att jag kanske inte är så oersättlig som jag tror och att om jag bara säger som det är så kanske de förstår min situation och allt är lugnt och prima.
Jag har en tendens att överanalysera saker i förväg som man kanske märker och har kanske blåst upp situationen i mitt eget huvud??

(Insåg också precis att det finns en funktion att citera flera inlägg samtidigt, sorry)

En chef som är väldigt nöjd med ens prestationer börjar inte att jävlas för att man bytt jobb speciellt inte om man är "oersättlig". Då ställer de i regel upp i hopp att man en gång kanske kommer tillbaka, vilket de vet knappast lär hända om de sätter käppar i hjulet för den anställde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in