2017-06-01, 11:38
Medlem
Jag är 160 lång väger 79 kilo alltså alldeles för mycket.
Ska nu för en gångs skull ta tag i vikten. Har gått ner 3 kilo på 4 veckor genom att endast äta sötsaker på lördagar. Har bytt ut läsk mot zero eller bubbelvatten.
Jag äter mindre portioner och äter ingenting efter middagen.
Jag känner att jag mår bra men känner mig lite orolig att jag får i mig för lite kalorier om dagen.
För övrigt så cyklar jag 40 minuter om dagen. Tar minst 10000 steg och försöker röra mig så mycket som möjligt. Dock ingen träning som pulsen går upp utav. Har ett stillasittande jobb men står upp ungefär 3 timmar av arbetsdagen.

Just nu ser vardagarna ut ungefär så här:
Frukost: 1.5 dl yoghurt alt. ett grovt bröd.
Mellanmål: En frukt, päron eller banan.
Lunch: En nutrilett shake.
Mellanmål: Ibland en frukt.
Middag: Fisk, kött, kyckling med pasta/ris/potatis/grönsaker, en "normal" portion.
Sen så klart vatten lite då och då.

På helgerna blir det lite mer till frukost, ev. ett glas oboy, räkmacka o.s.v.
Lunchen brukar jag äta vanlig mat men mindre portion och till middagen blir det lite "finare" mat men försöker hålla ner portionen. På kvällen lite godis, eller efterätt.

Något jag ska ändra på? Äter jag för lite kalorier?
Citera
2017-06-01, 11:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
3 kg på 4 veckor är ingen drastisk viktnedgång. Det kommer nog jämna ut sig snart med tanke på att det mesta är vätska i början. Ändra ingenting, utan fortsätt som du gör nu tills viktnedgången stannar av, då får du sänka ytterligare.
Citera
2017-06-01, 11:55
Medlem
D4Cs avatar
Deffar just nu, losat runt 6kg på 2.5 veckor, äter hälften av allt bara men håller proteinet uppe, hungrig i stort sett hela dagen, rätt enkelt dock. Se till att du käkar vitaminpiller etc.

Äpplen, Kvarg mättar bra och innehåller väldigt få kalorier, grönt te hjälper också.
Senast redigerad av D4C 2017-06-01 kl. 12:39.
Citera
2017-06-01, 11:55
Bannlyst
Keto-diet, sök runt info om det, finns en sticker på det i bodybuilding forum som heter Ketogenic diet guide, finns ingen bättre diet för något, dessutom slipper man känna sig orklös osv man har sjukt mer energi, testa och försök du lär älska det krävs dock lite det är inte lätt direkt
Citera
2017-06-01, 12:03
Medlem
Det du bör göra direkt, om du vill vara hälsosam och gå ner i vikt, är att skippa "flytande" kalorier, alltså drickbara kalorier som läsk, mjölk etc. Observera att Oboy = läsk eftersom det är otroligt mycket socker i det.

Om du vill göra en seriös insats så sluta småäta. Alltså, skippa sådant som godis och tanken med att äta "bara för att". Frukt är bra som mellanmål, men skippa efterrätter. Det kanske låter svårt, men det är egentligen hur lätt som helst. Du har ett val - äta sunt för ett vettigt och hälsosamt liv, eller falla offer för frestelsen att äta en massa skit bara för att. Alltså, fortsätt röra på dig, ät mycket protein och nyttiga råvaror och ta bort onyttig mat ifrån ditt liv, det ger dig ingen lycka i längden ändå.
Citera
2017-06-01, 12:21
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvart
Något jag ska ändra på? Äter jag för lite kalorier?
Du kan ändra rejält och börja gå ner mer i vikt utan att på något vis riskera hälsan. Eftersom den lilla vardagsträning du utför är lågintensiv och du inte alls utför någon styrketräning så behöver du inte äta så mycket eller så ofta som du gör.

Ät endast en gång per dag. Förslagsvis middagen. Frukosten kan bestå av vatten med lite citron och lunchen av två glas vettig juice. Men ta bort eller minska rejält på all pasta, potatis och vitt bröd, sockerbomber och dylikt skräp.

Ät betydligt mindre och se till att det lilla du stoppar i dig är nyttigt och bra. För att du ska klara av detta psykiskt så kan du lägga in en dag på helgen då du får äta lite skräp om du känner att du måste få i dig ditt godis och din räkmacka.

Ett sätt att få detta att fungera är ofta att intressera sig lite av matlagning och upptäcka hur enkelt och kul det är att laga god nyttig mat och märka av dess tydliga samband med din hälsa och energi samt att ifrågasätta varför du småäter när du småäter varje gång du räcker en hand mot en chipsskål eller öppnar kylskåpsdörren… Alltså, äter du för att du inte har något att göra?, för att du är uttråkad?, för att du är ensam?, av gammal vana?, för att du är lite ledsen?, et cetera…
Citera
2017-06-01, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvart
Jag är 160 lång väger 79 kilo alltså alldeles för mycket.
Ska nu för en gångs skull ta tag i vikten. Har gått ner 3 kilo på 4 veckor genom att endast äta sötsaker på lördagar. Har bytt ut läsk mot zero eller bubbelvatten.

om du vill går ner i vikt dricker du aldrig mera läsk....
speciellt inte zero då det innehåller aspartam, och aspartam gör så att man känner söt smaken, men inte får något socker i sig, vilket gör att du vill äta mera socker efter zeron, dvs sockersuget försvinner inte..

gör smoothies istället,eller köp färsk pressad juice, innehåller mängder med socker vilket stoppar sötsuget, men det innehåller mycket annat som är bra för kroppen, läsk är totalt värdelöst i alla meningar.

springa blandat med gym = suceee!

och blir inte för kåt på viktnedgången, för då kör du 110 rakt in i en vägg sedan tröttnar du och 2 månader senare sitter du och äter en pizza och gråter

och bäst av allt man ska vilja ha en bra vikt för att ha en nyttig/hälsosam kropp, om du endast jobbar på kroppen för att se snygg ut, kommer du garanterat trötta

och detta är ingenting du kommer att göra i några månader sedan få dröm kroppen och sedan gå tillbaka till dina gammla vanor, nej detta gäller livet ut, man behöver inte vara störd över det, men hitta en balans som funkar för dig livet ut, inte för mycket slapp tid, och inte för mycket träning nyttighet, så där mitt emellan kan man svulla i sig en pizza ibland, men endå gå till gymmet nästa dag utan att blir fet som en GRIS!!!!!

its 4 life broo!!!!!

eller så gråter du över livet och käkar pizza resten av livet och dör av en hjärtinfarkt samma dag du ska gå i pension, FUCK YEAAH

godnatt

Edit: mina refernser, vägde själv över 110 som mest, idag 83-86, och äter gött precis när jag vill, super på helgerna, men är endå ingen fet gris. balans
Citera
2017-06-01, 14:33
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
om du vill går ner i vikt dricker du aldrig mera läsk....
speciellt inte zero då det innehåller aspartam, och aspartam gör så att man känner söt smaken, men inte får något socker i sig, vilket gör att du vill äta mera socker efter zeron, dvs sockersuget försvinner inte..

gör smoothies istället,eller köp färsk pressad juice, innehåller mängder med socker vilket stoppar sötsuget, men det innehåller mycket annat som är bra för kroppen, läsk är totalt värdelöst i alla meningar.

springa blandat med gym = suceee!

och blir inte för kåt på viktnedgången, för då kör du 110 rakt in i en vägg sedan tröttnar du och 2 månader senare sitter du och äter en pizza och gråter

och bäst av allt man ska vilja ha en bra vikt för att ha en nyttig/hälsosam kropp, om du endast jobbar på kroppen för att se snygg ut, kommer du garanterat trötta

och detta är ingenting du kommer att göra i några månader sedan få dröm kroppen och sedan gå tillbaka till dina gammla vanor, nej detta gäller livet ut, man behöver inte vara störd över det, men hitta en balans som funkar för dig livet ut, inte för mycket slapp tid, och inte för mycket träning nyttighet, så där mitt emellan kan man svulla i sig en pizza ibland, men endå gå till gymmet nästa dag utan att blir fet som en GRIS!!!!!

its 4 life broo!!!!!

eller så gråter du över livet och käkar pizza resten av livet och dör av en hjärtinfarkt samma dag du ska gå i pension, FUCK YEAAH

godnatt

Edit: mina refernser, vägde själv över 110 som mest, idag 83-86, och äter gött precis när jag vill, super på helgerna, men är endå ingen fet gris. balans

Största bro-science-myten som lever idag. Vissa klarar inte av att dricka zero för att det är sött och de blir helt enkelt sugna på mer sött. För andra har zeron varit flykten som gjort att man pallar dieta med all tråkig jävla mat man ska käka när man ska gå ner i vikt. Så att säga att zero förstör viktnedgång är inte rätt utan högst individuellt.
Citera
2017-06-27, 03:29
Medlem
Bravess avatar
Jag började ta tag i min vikt den 1 november förra året, då vägde jag 237.5 lbs och nu väger jag 172 lbs, det blir alltså 65.5 lbs (ca 30 kg) på lite mindre än 8 månader. Det känns som den bästa takten för mig, antar att det är indiviuellt hur fort man kan gå ner.

Jag la mina kalorier på max 1200 om dagen (jag är kvinna, 169 cm lång, ingen motion förutom promenader med hunden) och det funkar fortfarande bra, målet är att gå ner minst 6 lbs i månaden vilket jag lätt gjort hittills. Jag är/har varit väldigt beroende av socker och det var skitsvårt att göra sig av med, så jag fuskade med diet coke (och gör fortfarande). Dricker max 2 liter i veckan, vilket kanske kan tyckas mycket. Men det har hjälpt mig något enormt, så fort jag känner av sockersuget dricker jag lite diet coke och woops så är sötsuget borta. Det kan gå ett par dagar mellan varje glas, ibland blir det två glas om dagen.

Äter banan till frukost, jag hatar frukost men banan går bra av någon anledning. Känner mig mätt ganska länge på det. Skippar oftast lunch men småäter lite under dagen (typ en näve jordnötter, riskakor, frukt eller liknande här och där). Äter jag Healthy Choice soppa till middag så är jag ganska garanterad viktnedgång nästa morgon, känns skönt att ha något man vet att man blir mätt på men som är väldigt lågt på kalorier och som ger resultat. När jag inte äter soppa blir det ofta kycklingtacos istället, två stycken till middag, funkar bra det med även om det blir många fler kalorier än soppan. Jag kan INTE äta mycket pasta, potatis eller ris alls, jag går upp i vikt med omedelbar verkan. Absolut max en dag i veckan kan jag äta sådant.

En gång i veckan äter vi ute, typ hamburgare, pizza eller liknande (vi har så många olika matställen här så man vill ju testa allt, haha), det hjälper så man inte blir så trött på att "banta". Jag har ett mål mitt i månaden, har jag gått ner 3 lbs till den 16e varje månad så går vi ut och äter en riktigt stor, flottig måltid of my choice, typ för att fira. Och når jag mitt mål på 6 lbs till den sista i månaden så köper vi en megastor pizza som vi sen äter till middag i fyra dagar. Kan erkänna att jag inte går ner i vikt under de dagarna, haha. Men dessa små "morötter" hjälper något otroligt. Innan jag började räkna kalorier och banta i november så gick jag aldrig ner, jag hade inte viljan eller intresset antar jag. Himla stor skillnad när man hittar den väg som fungerar bäst för en själv.
Senast redigerad av Braves 2017-06-27 kl. 03:32.
Citera
2017-07-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Deffar just nu, losat runt 6kg på 2.5 veckor, äter hälften av allt bara men håller proteinet uppe, hungrig i stort sett hela dagen, rätt enkelt dock. Se till att du käkar vitaminpiller etc.

Äpplen, Kvarg mättar bra och innehåller väldigt få kalorier, grönt te hjälper också.

På vilket sätt?
Citera
2017-07-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Jag började ta tag i min vikt den 1 november förra året, då vägde jag 237.5 lbs och nu väger jag 172 lbs, det blir alltså 65.5 lbs (ca 30 kg) på lite mindre än 8 månader. Det känns som den bästa takten för mig, antar att det är indiviuellt hur fort man kan gå ner.

Jag la mina kalorier på max 1200 om dagen (jag är kvinna, 169 cm lång, ingen motion förutom promenader med hunden) och det funkar fortfarande bra, målet är att gå ner minst 6 lbs i månaden vilket jag lätt gjort hittills. Jag är/har varit väldigt beroende av socker och det var skitsvårt att göra sig av med, så jag fuskade med diet coke (och gör fortfarande). Dricker max 2 liter i veckan, vilket kanske kan tyckas mycket. Men det har hjälpt mig något enormt, så fort jag känner av sockersuget dricker jag lite diet coke och woops så är sötsuget borta. Det kan gå ett par dagar mellan varje glas, ibland blir det två glas om dagen.

Äter banan till frukost, jag hatar frukost men banan går bra av någon anledning. Känner mig mätt ganska länge på det. Skippar oftast lunch men småäter lite under dagen (typ en näve jordnötter, riskakor, frukt eller liknande här och där). Äter jag Healthy Choice soppa till middag så är jag ganska garanterad viktnedgång nästa morgon, känns skönt att ha något man vet att man blir mätt på men som är väldigt lågt på kalorier och som ger resultat. När jag inte äter soppa blir det ofta kycklingtacos istället, två stycken till middag, funkar bra det med även om det blir många fler kalorier än soppan. Jag kan INTE äta mycket pasta, potatis eller ris alls, jag går upp i vikt med omedelbar verkan. Absolut max en dag i veckan kan jag äta sådant.

En gång i veckan äter vi ute, typ hamburgare, pizza eller liknande (vi har så många olika matställen här så man vill ju testa allt, haha), det hjälper så man inte blir så trött på att "banta". Jag har ett mål mitt i månaden, har jag gått ner 3 lbs till den 16e varje månad så går vi ut och äter en riktigt stor, flottig måltid of my choice, typ för att fira. Och når jag mitt mål på 6 lbs till den sista i månaden så köper vi en megastor pizza som vi sen äter till middag i fyra dagar. Kan erkänna att jag inte går ner i vikt under de dagarna, haha. Men dessa små "morötter" hjälper något otroligt. Innan jag började räkna kalorier och banta i november så gick jag aldrig ner, jag hade inte viljan eller intresset antar jag. Himla stor skillnad när man hittar den väg som fungerar bäst för en själv.

Bland det bästa man kan äta under viktnedgång. Har högst mättnandsindex och det är billigt och fiberrikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in