2017-05-31, 20:05
Medlem
Lånar detta konto, är en tjej.

Vad innebär att man inte kan utesluta inre blödning i samband med bröstförminskning? Vad har isf hänt exakt? Är tillståndet livshotande?

P.s Vill inte ha inlägg där folk skriver typ "sök läkare". Det är of topic och tillför därmed inget.
Citera
2017-05-31, 20:59
Medlem
Goldmanns avatar
Man tar ju bort vävnad och blodstillar kirurgen inte ordentligt så kan det börja blöda. Det kan även börja blöda trots att man har blodstillat. Kan vara ett litet kärl där en spasm efter att man kapade det släpper efter att man sytt ihop. Det är inte ovanligt att man får en blödning efter bröstoperationer, både förminskning förstoring och canceroperation. Patienten märker det genom att bröstet ökar i storlek och blir hårt pga blödningen. Det är sällan livshotande eftersom det är ett slutet utrymme så att det kan inte blöda så mkt. Blödningen komprimeras och slutar i regel. Men kirurgen får öppna igen och får stoppa blödningen. I regel hittar man inte blödningen efter att ha öppnat eftersom det har slutat av sig själv, såvida det innte är en arteriell blödning. Man rymmer ut hematomet, dvs det levrade blodet kollar och syr igen. Händer alltid i regel kl 0400 till kirurgjourens enorma glädje.
Citera
2017-05-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Man tar ju bort vävnad och blodstillar kirurgen inte ordentligt så kan det börja blöda. Det kan även börja blöda trots att man har blodstillat. Kan vara ett litet kärl där en spasm efter att man kapade det släpper efter att man sytt ihop. Det är inte ovanligt att man får en blödning efter bröstoperationer, både förminskning förstoring och canceroperation. Patienten märker det genom att bröstet ökar i storlek och blir hårt pga blödningen. Det är sällan livshotande eftersom det är ett slutet utrymme så att det kan inte blöda så mkt. Blödningen komprimeras och slutar i regel. Men kirurgen får öppna igen och får stoppa blödningen. I regel hittar man inte blödningen efter att ha öppnat eftersom det har slutat av sig själv, såvida det innte är en arteriell blödning. Man rymmer ut hematomet, dvs det levrade blodet kollar och syr igen. Händer alltid i regel kl 0400 till kirurgjourens enorma glädje.

Är det det farligt tillstånd?
Citera
2017-05-31, 22:48
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wether
Är det det farligt tillstånd?
Nej brukar inte vara det som jag sa. Har aldrig hört talas om att man dör av det. Men självklart är det en operation med sövning tilll. Händer inte så sällan på sjukhus. Som jag sa oftast kl 0400 när jouren sover och är minst glad av att bli väckt. Man tar ner patienten till op, söver och fixar problemet. Obehag ja farligt nej.
Citera
2017-06-01, 02:42
Medlem
Heauxms avatar
Åh jag behöver också veta detta då jag kommer förminska mina
Jag tror inte det är så farligt så länge det uppmärksammas. Jag har för mig att vissa får typ slangar som ska tömma överbliven vätska från skärsåren i några dagar. m innehållet i tuben är rött så tyder det ju på inre blödning.
Dock fick min pappa inre bröstblödning när han hade opererat hjärtat, en ven bara pumpade ut blod i kroppen så han var en liten stund från att dö.
Citera
2017-06-01, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Åh jag behöver också veta detta då jag kommer förminska mina
Jag tror inte det är så farligt så länge det uppmärksammas. Jag har för mig att vissa får typ slangar som ska tömma överbliven vätska från skärsåren i några dagar. m innehållet i tuben är rött så tyder det ju på inre blödning.
Dock fick min pappa inre bröstblödning när han hade opererat hjärtat, en ven bara pumpade ut blod i kroppen så han var en liten stund från att dö.

fråga på bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in