• 1
  • 2
2017-05-31, 01:13
Medlem
lighten-ups avatar
Nu vet jag inte hur det är på Teknisk fysik, men är det inte av vikt att tentaplugga en hel del? Gör du det, TS? Det brukar ju underlätta en del när man vill plugga effektivt och lära sig just sånt som kursen och kursmålen berör.

Jag vet vissa studenter som börjar tentaplugga redan i början av en kurs för att hinna förhöra sig på så många tentafrågor som möjligt. Detta utesluter såklart inte föreläsningar, men oavsett är det viktigt att tentaplugga.
Citera
2017-05-31, 12:55
Medlem
Tack för alla svar! Ska sätta mig och göra upp en plan och ett schema för vilken ordning jag ska göra omtentorna i. Tentaplugg är något som jag faktiskt är bra på, pluggar disciplinerat och effektivt. Problemet är att jag struntat i föreläsningar för att jag känt mig lite utanför och därmed hinner jag inte lära mig allt inför tentorna.

Ska dra ner på festandet rejält från och med nu och som någon nämnde tidigare, se det som en belöning vid disciplinerat arbete/tenta.
Skönt att höra att det inte bara är jag som "gjort bort mig" under första året och sen gjort en totalvändning, även om det krävs hårt arbete.

Har läst på lite om effektiv studieteknik och jag tror att ABCDE-metoden skulle passa mig bra, där man prioriterar sina sysslor efter A=Skall Göras, B=Borde göras, C=Vill göras, D+E = Prioriteras bort(Tidstjuvar). D+E för mig är fest, datorspel och allmänt onödigt skit.
Citera
2021-06-10, 00:44
Medlem
Om det mot förmodan finns någon som läser det här som är rädd för att söka teknisk fysik så finns det hopp.

Igår tog jag min examen som civilingenjör i elektroteknik.
Teknisk fysik var aldrig för mig, jag saknade den praktiska biten.
4 tentor är inte ingenting att misslyckas med första året men löser man tentorna som alla ingenjörer genomgår så går det att lösa. Jag kunde tillgodaräkna mig allt och byta direkt över och sen läsa ämnen som var praktiska med mycket laborationer.

Min förra rumskamrat som jag läste med första året har dock hängt kvar och ser ut att ta examen efter 6 år istället för 5 år vilket är extremt vanligt (iallafall vad jag har upplevt).

Som nämnts tidigare så var jag i en svacka känslomässigt och hamnade dessutom i en klass där jag inte fann mycket intresse. Hitta ett bra umgänge och festa med MÅTTA är tipsen jag kan ge.

Förövrigt hade jag en i sektionen som tog examen efter 11 år... Så det är inte omöjligt men tänk en extra gång om teknisk fysik är precis det du vill läsa.

Vill tacka alla i tråden för det var det här som fick mig att byta inriktning som ingenjör.
Tack!
Citera
2021-06-10, 01:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOber
Om det mot förmodan finns någon som läser det här som är rädd för att söka teknisk fysik så finns det hopp.

Igår tog jag min examen som civilingenjör i elektroteknik.
Teknisk fysik var aldrig för mig, jag saknade den praktiska biten.
4 tentor är inte ingenting att misslyckas med första året men löser man tentorna som alla ingenjörer genomgår så går det att lösa. Jag kunde tillgodaräkna mig allt och byta direkt över och sen läsa ämnen som var praktiska med mycket laborationer.

Min förra rumskamrat som jag läste med första året har dock hängt kvar och ser ut att ta examen efter 6 år istället för 5 år vilket är extremt vanligt (iallafall vad jag har upplevt).

Som nämnts tidigare så var jag i en svacka känslomässigt och hamnade dessutom i en klass där jag inte fann mycket intresse. Hitta ett bra umgänge och festa med MÅTTA är tipsen jag kan ge.

Förövrigt hade jag en i sektionen som tog examen efter 11 år... Så det är inte omöjligt men tänk en extra gång om teknisk fysik är precis det du vill läsa.

Vill tacka alla i tråden för det var det här som fick mig att byta inriktning som ingenjör.
Tack!
Nice, tack för att du gav oss en uppdatering. Grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in