2006-01-04, 17:54
Medlem
Skillnad på raffinerat socker och naturligt fruktsocker och socker är inget att vara rädd för då vi behöver en viss mängd socker. Brukar pressa egen juice ibland när andan faller på, blodapelsin och grapefruit är också fint att pressa. Mycket synd att frukt och grönsaker ska vara så förbaskat dyra här i sverige bara.
Citera
2006-01-04, 17:54
Moderator
Evil Eds avatar
Köper mindre och mindre juice, anledningen är främst att det inte går att ha juice hemma, jag dricker upp allt på en gång. Dessutom får jag ont i magen av för mycket juice och det blir ju ett problem när man inte kan sluta dricka den. Den skapar ett ännu större sug... nåväl...

Pressar ibland själv men då gäller det att man hittar rätt apelsiner.
Godast är färskpressat i ett land där man kan plocka apelsiner direkt från träden, det är skillnad det.
Annars dricker jag gärna färskpressad grapejuice, aj min mage... men det är så gott.
Citera
2006-01-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Det var väl ingen dålig illustration. Produkterna innehåller precis så mycket socker. Det är dock inte tillsatt vid produktion utan har den halten naturligt.

Är det nyttigare att dricka Coca Cola än juice för att det är tillsatt vid produktionen?
Eller är det en bra illustration för att få folk att veta att det finns lika mycket socker i juice från tio apelsiner som i från tio hela apelsiner som du äter?
Eller kan det rentav vara att slag från läsk- och saftproducenternas lobby om att man borde dricka mer läsk och saft?
Citera
2006-01-05, 10:15
Medlem
jocke-abcs avatar
Det är nog snarare så att många tror att juice är jättenyttigt och bantningsvänligt därför att det kommer från "naturen" vilket man då i TV-programmet ville illustrera. Läsk vet ju alla redan att är onyttigt.
Citera
2006-01-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke-abc
Det är nog snarare så att många tror att juice är jättenyttigt och bantningsvänligt därför att det kommer från "naturen" vilket man då i TV-programmet ville illustrera. Läsk vet ju alla redan att är onyttigt.

Då borde man väl samtidigt avråda från att vräka i sig 2 kg apelsiner på en dag? Det är väl vad ett paket juice motsvarar. men är det någon som avråder från det?
Citera
2006-01-05, 11:56
Medlem
CurryCurres avatar
För egen del föredrar jag nog butiksjuicen. Mindre kladd, ingen disk. Och låter man juicepressen stå och mumma upp sig ett litet tag så kan det vara riktigt jobbigt att göra ren den.

Köper mest God Morgons ekologiska, inte så mycket för miljöns skull som för att den lätt håller samma klass som Tropicana och "finare" juicer, men kostar som vanlig, halvtaskig God Morgon-juice.
Citera
2006-01-05, 15:22
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Är det nyttigare att dricka Coca Cola än juice för att det är tillsatt vid produktionen?
Eller är det en bra illustration för att få folk att veta att det finns lika mycket socker i juice från tio apelsiner som i från tio hela apelsiner som du äter?
Eller kan det rentav vara att slag från läsk- och saftproducenternas lobby om att man borde dricka mer läsk och saft?
Det är skillnad i GI (glykemisky index) för olika sockerarter. Inga extrema skillnader dock, inga sockerarter är särskilt nyttiga. Men självklart är juice nyttigare än Coca Cola och annan läsk. I läsk finns varken vitaminer eller mineraler vilket finns i rikliga mängder i apelsiner. Färskpressad apelsinjuice är faktiskt en riktig antioxidantcocktail så Dr Affelindo rekommenderar ett glas lite då och då, gärna efter ett träningspass eller långpromenad då man faktiskt behöver lite snabba kolhydrater (vilket socker är).
Citera
2006-01-05, 15:29
Medlem
jocke-abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Då borde man väl samtidigt avråda från att vräka i sig 2 kg apelsiner på en dag? Det är väl vad ett paket juice motsvarar. men är det någon som avråder från det?

Jag har inte hört att någon göra det, anledningen är att väldigt få personer vräker i sig 2 kg apelsiner varje dag. Om man mot förmodan skulle göra det är nog inte en avrådan så långt borta.

Jag har däremot hört kostrådgivare avråda från att äta för mycket frukt, just på grund av sockret. Bättre än godis är det dock tveklöst.
Citera
2006-01-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Det var väl ingen dålig illustration. Produkterna innehåller precis så mycket socker. Det är dock inte tillsatt vid produktion utan har den halten naturligt.

Det är ju en dålig illustration eftersom det är såpass skillnad på hur kroppen behandlar de två olika socker-typerna.
Citera
2006-01-06, 01:41
Medlem
billgrens avatar
Brämhults säljer två sorters juice, den ena i plastförpackning som kallas "Nypressad juice" och den andra i vanlig pappförpackning som de kallar "Färskpressad juice, ej från koncentrat"

Någon som kan förklara skillnaden mellan dessa för mig? Vill minnas att det står 100 % ren apelsinjuice på båda...
Citera
2006-01-06, 01:47
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Brämhults säljer två sorters juice, den ena i plastförpackning som kallas "Nypressad juice" och den andra i vanlig pappförpackning som de kallar "Färskpressad juice, ej från koncentrat"

Någon som kan förklara skillnaden mellan dessa för mig? Vill minnas att det står 100 % ren apelsinjuice på båda...

Den i pappförpackning är pastöriserad för att få längre hållbarhet.
Citera
2006-01-06, 02:57
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Den i pappförpackning är pastöriserad för att få längre hållbarhet.

Okej. Tycker dock att smaken skiljer sig ganska ordentligt (plastflaskan godare) trots att det står att båda juicerna innehåller 100% juice från pressade apelsiner. Men det beror kanske på pastöriseringen isf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in