2017-05-30, 13:52
Medlem
Jultrollets avatar
Jag fick nyss veta att jag ska genomgå en radiojodbehandling i Borås pga hypertyreos. Är det någon som gjort detta och kan berätta lite om det? Hur mådde ni efteråt och var det svårt att ställa in Levaxinet sedan?

Remissen har precis gått iväg och jag vill gärna vara förberedd. Äter Thacapzol nu som fungerar bra men biverkningarna är inte trevliga och tanken på att äta dem i ytterligare minst 1,5 år känns inte bra, därav radiojodbehandling.
Citera
2017-06-29, 21:57
Medlem
Jultrollets avatar
Hm, verkar inte vara någon som gått igenom detta då.? Jag skriver lite här om vad som hänt hittills om det kanske händer någon framöver och också är lite orolig. Jag hoppas det går bra.

I går åkte jag dit för att genomgå en spårjodsbehandling. Det går till som följer: man får svara på några frågor, de sätter en "kran" i armen och sprutar in en svagt radioaktiv isotop (teknetium) som dras till sköldkörteln. Det ämnet skadar inget annat i kroppen och har en snabb halveringstid. Sedan får man svälja en svag dos radioaktiv jodlösning som smakar som vanligt vatten.

Efter ca 15-20 minuter får man lägga sig i en gammakamera. Den knäpper lite men är annars tyst. Vill man så sätter de på radion åt dig så går tiden snabbare. Hela bildtagningen tar 20 min. Sedan går man ner till labbet och lämnar blodprov på ämnesomsättningen. Ingenting gjorde ont eller var obehagligt men jag var otroligt trött efteråt och somnade några timmar på eftermiddagen.

Dagen efter får man lägga sig på en brits och en sköterska placerar en strålningsmätare (ser ut som en gammal tandläkarröntgen men av grov metall) över halsen i 4 minuter. Den är helt tyst och man känner ingenting. Man får vänta en stund och sedan prata med en onkolog som visar bilderna från gårdagens undersökning, samt beskriver vad som ska hända härnäst. I mitt fall blir det radiojodbehandling nästa vecka.
Citera
2017-07-05, 16:53
Medlem
Jultrollets avatar
Nu är jag klar för denna gång! En ny mätning gjordes under 4 minuter, därefter var det dags för sjukhusfysikern att beräkna dosen. Vi var några stycken som väntade men det tog knappt en halvtimme. Därefter får man komma in ett rum där det står en blybehållare med ett litet provrör (precis som vid spårjodundersökningen) med ett sugrör i. Man dricker, får påfyllning av lite vatten och dricker upp det också. Sedan får man åka hem med vissa restriktioner vad gäller avstånd till andra människor under en vecka. Får man en mycket stor dos kan man behöva läggas in på isolering under ett till två dygn.

Sammanfattningsvis var det smidigt och inte smärtsamt. Man kan visst få ont i halsen efter några dagar och då rekommenderas citronkarameller att suga på=) Så händer detta er någon gång så är det inget att oroa sig över. Lycka till!
Citera
2023-11-11, 22:55
Medlem
Tack har sedan ett år pulsstegringar ingen vet varför. Sen kom man på att jag har två små knölar på sköldkörteln. Och ett lågt TSH medan T3 och T4 är normalt. Får ingen vidare utredni ninh
Citera
2023-11-18, 02:30
Medlem
Eugenia77s avatar
Är denna bahandling bara om man har Hypertyreos?
Citera
2023-11-18, 13:01
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rijon22
Tack har sedan ett år pulsstegringar ingen vet varför. Sen kom man på att jag har två små knölar på sköldkörteln. Och ett lågt TSH medan T3 och T4 är normalt. Får ingen vidare utredni ninh
Vad tråkigt att de inte vill undersöka det vidare. Även mindre knölar, oftast toxiska adenom, kan periodvis göra att det strömmar ut en dusch hormon så man känner av det precis som du.
Citat:
Ursprungligen postat av Eugenia77
Är denna bahandling bara om man har Hypertyreos?
Ja, oftast är det på grund av hypertyreos man genomgår detta. Man kan få göra det vid sköldkörtelcancer också, med mycket högre dos, för att döda av kvarvarande eventuella cancerceller.
Citera
2023-11-18, 13:05
Medlem
Jultrollets avatar
Bör kanske tillägga att efter att jag genomgick detta första gången 2017 så har de ändrat lite på sina rutiner och slutat med den radioaktiva vätskan man fick dricka. Det hände nog en del fadäser där patienter nös, hostade eller liknande och då blir det rätt jobbigt att sanera rummet sedan. Därför började man med kapslar istället som är bra mycket smidigare för både patient och personal.

Nu är det ett tag sedan jag fick veta detta men jag tror att det är kapslar fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in