Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-08, 18:42
  #13
Medlem
rex144s avatar
Psst...

Sverige ligger i lä

I Polen finns det överallt euronet bankomater, de möjliggör uttag av kontanter utan bankkort...
de samarbetar med flera företag som förmedlar kontanter, tex. Hal,
du knappar in din SMS kod från ett Comviq/random kontantkort och tar ut pengar från ett utländskt konto

http://pin4.com/wp-content/uploads/2...n4-WP-1089.pdf
__________________
Senast redigerad av rex144 2017-09-08 kl. 19:06.
Citera
2017-12-10, 18:34
  #14
Medlem
Idiadors avatar
När börjar banken ge uppgifter till skatteverket? Det måste finnas en gräns, tex. om jag säljer bitcoins för 20k svenska kronor och får dem i mitt konto, kommer då banken avisera/uppmärksamma skatteverket? När börjar dem få uppgifter om mig, vid 100k, 150k?

Jag hittade denna: https://www.skatter.se/?q=node/2000 och där skriver en snubbe: ''Kontrolluppgift ska lämnas om betalningar som överstiger 150 000 kr eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr.''

Dvs, jag kan komma undan om jag skickar mindre summor (eller hela summan) till min bankkonto upp till 150k. Gäller detta under 1 år till nästa deklarationstillfälle?
Citera
2017-12-10, 18:46
  #15
Medlem
nanoballes avatar
Jag satt precis och funderade över detta själv. Efterssom man inte skattar på krypto i danmark, skulle man kunna skaffa ett danskt bankkonto med swishnmr och sälja på t.ex localbitcoins? Skulle det funka?
Citera
2017-12-10, 20:45
  #16
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanoballe
Jag satt precis och funderade över detta själv. Efterssom man inte skattar på krypto i danmark, skulle man kunna skaffa ett danskt bankkonto med swishnmr och sälja på t.ex localbitcoins? Skulle det funka?

Jag tror inte du kommer undan, kanske du måste betala skatt i Danmark.. Riktigt luddigt är det
Citera
2017-12-10, 20:59
  #17
Medlem
Få tag på ett falskt ID och verifiera dig hos ett företag som har krypto-debitkort, t.ex tenx, bitpay osv.
Citera
2017-12-12, 18:38
  #18
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
När börjar banken ge uppgifter till skatteverket? Det måste finnas en gräns, tex. om jag säljer bitcoins för 20k svenska kronor och får dem i mitt konto, kommer då banken avisera/uppmärksamma skatteverket? När börjar dem få uppgifter om mig, vid 100k, 150k?

Jag hittade denna: https://www.skatter.se/?q=node/2000 och där skriver en snubbe: ''Kontrolluppgift ska lämnas om betalningar som överstiger 150 000 kr eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr.''

Dvs, jag kan komma undan om jag skickar mindre summor (eller hela summan) till min bankkonto upp till 150k. Gäller detta under 1 år till nästa deklarationstillfälle?

Jag undrar också detta, någon som vet? Jag funderar även på om det gäller nettobeloppet, exempelvis alla inkommande insättning minus utgående, eller om dom endast räknar inkommande?
Citera
2017-12-15, 00:38
  #19
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Jag undrar också detta, någon som vet? Jag funderar även på om det gäller nettobeloppet, exempelvis alla inkommande insättning minus utgående, eller om dom endast räknar inkommande?

Rent logiskt, skulle jag gissa, räknar de bara inkommande insättningar. Skulle förvåna mig om de tar hänsyn till det man hade innan man valde att köpa bitcoin för pengarna, av det enkla faktumet att de bryr sig inte hur du spenderar dina redan skattade pengar på. Det är en annan femma med insättning pga. möjligheten för skattefusk och pengatvätt.
Citera
2017-12-16, 22:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
När börjar banken ge uppgifter till skatteverket?

Jag har hört 150k också. Så ska du ta ut en mille kam det vara värt att göra ca 10 mindre betalningar. Enklast är ju att kontakta sin bank och fråga. Säg t ex att du vunnit på ett onlinecasimo i EU (ingen skatt) men vill undvika jobbet med en granskning och vill veta vilja summor som rapporteras.

Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om det handlar om större summor så är det totalt värt att bosätta sig i ett land som har 0% skatt på kryptovalutor, och bli begränsat skattskyldig i Sverige. Tex så kan man flytta till Danmark, och sälja sin krypto medan man bor där. Helt lagligt sätt att slippa skatta.

Måste man bli medborgare där för att skattereglerna ska gälla? Hur länge måste man bo där isf? Behöver man jobb el dyl (fru i det landet exempelvis) för att godkännas? Mer info vore kul, har allvarligt funderat på att göra detta.
Citera
2017-12-20, 16:09
  #21
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drood
Jag har hört 150k också. Så ska du ta ut en mille kam det vara värt att göra ca 10 mindre betalningar. Enklast är ju att kontakta sin bank och fråga. Säg t ex att du vunnit på ett onlinecasimo i EU (ingen skatt) men vill undvika jobbet med en granskning och vill veta vilja summor som rapporteras.

Jag tror det handlar om en summa totalt 150k på ett år. Allting över det kommer de höja ögonbrynen på. Så, om du sätter in mer än 150k under 1 år, kommer de förmodligen fråga var pengarna kommer ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback