Citat:
Ursprungligen postat av
hejohoo
Säg att man jobbar och får ihop 30.000kr som man skattar för och tar ut i lön. Sedan investerar jag 10.000kr av dom i Bitcoin och om 10 år är de värda 100.000kr. Om jag sedan vill ta ut de pengarna i vanliga pengar , måste jag då skatta för pengarna igen som jag tar ut eftersom de ökat i värde?
(skit i teoretiska aspekter som om vanliga pengar då finns kvar o blabla hur mycket de kan gå upp och ner osv)
Vanlig kapitalvinstbeskattning, precis som om du hade köpt aktier och de hade ökat i värde. Du måste alltså ha kvar kvittot så att du kan styrka att du har köpt bitcoins för X innan du säljer. Annars blir du schablonbeskattad på hela beloppet (100,000). Du kan även välja att bli schablonbeskattad, vilket i vissa fall kan vara fördelaktigt - ifall någonting har ökat i värde flera flera ggr om.
Citat:
Ursprungligen postat av
noriegga
inge skatt ...
om det är inte så att du har kollektiv avtal med ett cryptocurrency företag
I din lilla fantasi. Visst det kan funka att skattefiffla med skitsummor, men blir det större summor så är det inte så kul att ha den där stressen konstant hängande över en. Skatteverket är den mest brutala myndigheten vi har här i Sverige, polisen ser ut som mellanstadieflickor i jämförelse. De bryr sig inte, 100% byråkrati, 0% empati, 0% medmänsklighet, 0% att de bryr sig om din situation.
Pengarna ska in.