Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 13:28
Medlem
Säg att man jobbar och får ihop 30.000kr som man skattar för och tar ut i lön. Sedan investerar jag 10.000kr av dom i Bitcoin och om 10 år är de värda 100.000kr. Om jag sedan vill ta ut de pengarna i vanliga pengar , måste jag då skatta för pengarna igen som jag tar ut eftersom de ökat i värde?

(skit i teoretiska aspekter som om vanliga pengar då finns kvar o blabla hur mycket de kan gå upp och ner osv)
Citera
2017-05-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Säg att man jobbar och får ihop 30.000kr som man skattar för och tar ut i lön. Sedan investerar jag 10.000kr av dom i Bitcoin och om 10 år är de värda 100.000kr. Om jag sedan vill ta ut de pengarna i vanliga pengar , måste jag då skatta för pengarna igen som jag tar ut eftersom de ökat i värde?

(skit i teoretiska aspekter som om vanliga pengar då finns kvar o blabla hur mycket de kan gå upp och ner osv)

inge skatt ...

om det är inte så att du har kollektiv avtal med ett cryptocurrency företag
Citera
2017-05-30, 13:35
Medlem
Man får skatta det som kapitalvinst.
Citera
2017-05-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kepz
Man får skatta det som kapitalvinst.

Precis, 30% mao. Suger, men betyder iaf att du kan göra avdrag för det om du förlorar pengar.
Mer info här: Virtuella valutor | Skatteverket
Citera
2017-05-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo

Vanlig kapitalvinstbeskattning, precis som om du hade köpt aktier och de hade ökat i värde. Du måste alltså ha kvar kvittot så att du kan styrka att du har köpt bitcoins för X innan du säljer. Annars blir du schablonbeskattad på hela beloppet (100,000). Du kan även välja att bli schablonbeskattad, vilket i vissa fall kan vara fördelaktigt - ifall någonting har ökat i värde flera flera ggr om.

Citat:
Ursprungligen postat av noriegga
inge skatt ...

om det är inte så att du har kollektiv avtal med ett cryptocurrency företag

I din lilla fantasi. Visst det kan funka att skattefiffla med skitsummor, men blir det större summor så är det inte så kul att ha den där stressen konstant hängande över en. Skatteverket är den mest brutala myndigheten vi har här i Sverige, polisen ser ut som mellanstadieflickor i jämförelse. De bryr sig inte, 100% byråkrati, 0% empati, 0% medmänsklighet, 0% att de bryr sig om din situation.
Pengarna ska in.
Citera
2017-05-30, 15:11
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vanlig kapitalvinstbeskattning, precis som om du hade köpt aktier och de hade ökat i värde. Du måste alltså ha kvar kvittot så att du kan styrka att du har köpt bitcoins för X innan du säljer. Annars blir du schablonbeskattad på hela beloppet (100,000). Du kan även välja att bli schablonbeskattad, vilket i vissa fall kan vara fördelaktigt - ifall någonting har ökat i värde flera flera ggr om.
Enligt skatteverket ska Bitcoin beskattas som övriga tillgångar och då får man inte schablonbeskatta. Jag har själv frågat dem om detta.
Citera
2017-05-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Enligt skatteverket ska Bitcoin beskattas som övriga tillgångar och då får man inte schablonbeskatta. Jag har själv frågat dem om detta.

Intressant. Tack.
Citera
2017-05-31, 18:27
Medlem
Enkelt, deklarera inte.
Citera
2017-06-03, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlazZr
Enkelt, deklarera inte.

Samarbetar inte banker med skatteverket så vid stora insättningar skickas allt vidare?
Citera
2017-08-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Samarbetar inte banker med skatteverket så vid stora insättningar skickas allt vidare?
Man kan ju handla upp dem anonymt. Fler och fler företag öppnar upp för bitcoins. Eller köpa aktier i småposter. Vill man promt ha dem i en klumpsumma i kronor på bank blir det såklart följdfrågor....
Citera
2017-09-01, 15:20
Medlem
Staten vill ju ha sin del av kakan också. Minst 30% på kapitalvinstskatt.
Citera
2017-09-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
I din lilla fantasi. Visst det kan funka att skattefiffla med skitsummor, men blir det större summor så är det inte så kul att ha den där stressen konstant hängande över en. Skatteverket är den mest brutala myndigheten vi har här i Sverige, polisen ser ut som mellanstadieflickor i jämförelse. De bryr sig inte, 100% byråkrati, 0% empati, 0% medmänsklighet, 0% att de bryr sig om din situation.
Pengarna ska in.

Om det handlar om större summor så är det totalt värt att bosätta sig i ett land som har 0% skatt på kryptovalutor, och bli begränsat skattskyldig i Sverige. Tex så kan man flytta till Danmark, och sälja sin krypto medan man bor där. Helt lagligt sätt att slippa skatta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in