2017-05-31, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Varför måste man se till att bli ordentligt stark för att bygga muskler?

Han formulerade sig illa. Han menar att muskelmassa och styrka går lite hand i hand.
Citera
2017-05-31, 16:40
Medlem
Daniel501s avatar
Hade inte lyssnat speciellt mycket på dessa upprepare av ord på Flashback, tror du att grekerna och romarna som avbildas pumpade bänken eller squattade 5 gånger i veckan med perfekta macro-nutrients?

Så här tränade man förrut och det går väldigt väldigt bra att göra hemma samtidigt som du är väldigt fri i vart och hur du vill träna.

https://www.youtube.com/watch?v=WKEgHKOvYTE
Citera
2017-05-31, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinberoende
Antar att du är en sån som ska ta så mycket vikt att det mest blir sving för att du ska köra så tungt som möjligt för att kunna köra explosivt? Tid under belastning är också en sak man behöver tänka på. Jag kör oftast explosivt (5-8 reps) men det gör mig snarare starkare än mycket större. Har polare som började gymma samtidigt som jag och de kör mer på hypertrofi (8-12 reps) och de både väger och ser en aning större ut än jag trots att jag är betydligt starkare. Så vill du bli stark så fokusera på explosivitet, annars är det bra att blanda.

Är det något fel på fattningsförmågan? Jag skrev ju att det är en bra idé att alltid träna explosivt. Visst kan man träna statiskt och med negativa reps också men det ser jag faktiskt som lite överkurs om vi avser trådskaparen.

Att träna explosivt innebär inte att träna okontrollerat eller svinga vilt. Bara så du vet.

Du får automatiskt mer TUT om du tränar med tyngre vikter. Att segdra gör inte mycket för varken maxstyrka eller volymutveckling om man vill ha det.
Citera
2017-06-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Är det något fel på fattningsförmågan? Jag skrev ju att det är en bra idé att alltid träna explosivt. Visst kan man träna statiskt och med negativa reps också men det ser jag faktiskt som lite överkurs om vi avser trådskaparen.

Att träna explosivt innebär inte att träna okontrollerat eller svinga vilt. Bara så du vet.

Du får automatiskt mer TUT om du tränar med tyngre vikter. Att segdra gör inte mycket för varken maxstyrka eller volymutveckling om man vill ha det.

Om negativa är överkurs så är explosiva också överkurs, det är väll skitbra att få känna på lite rejäla vikter så snabbt som möjligt? Pausa böjen i parallell, kör kronlyft och bänkpress med klapp ifall du kan, ju snabbare man lär sig att inte vara rädd för stålet desto bättre!

Och det där med TUT och tunga vikter gäller bara på ena hållet, det går desto snabbare på andra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in