2017-05-30, 00:14
Medlem
Hej!
Är en rätt spinkig kille på 20 år, tränar inte särskilt ofta mer än en löprunda 1-2 gånger i veckan, då jag gillar att hålla igång konditionen hyfsat iallafall.

Jag vill nu börja träna lite mer "seriöst". Jag vill verkligen och är mycket motiverad till att gå upp i vikt på snabbaste sätt. Har alltid haft väldigt svårt att gå upp vikt, kan käka hur mycket pizza och annat skit utan att gå upp ett kilo. Är ungefär 187 cm lång och väger 64 kilo.
Jag vill heller inte få massa fett utan vill gärna bygga muskler samtidigt som vikten ökar. Jag strävar inte efter att bli bodybuilder direkt, men iallafall känna att jag har en tränad kropp.

Till saken, jag skulle behöva tips från kunniga om vad jag ska äta för att snabbast gå upp i vikt på ett hyfsat hälsosamt sätt och även övningar som jag kan göra hemma för att bygga muskler (hela kroppen) så effektivt som möjligt. Jag är medveten om att gym är bäst men det närmsta ligger en bit ifrån och känner inte att jag har tiden just nu, har rätt mycket saker som händer så hade varit enklast att kunna göra övningar hemma, åtminstone till en början!

Tacksam om någon har tid att läsa igenom och hjälpa mig! Om det nu är armhävningar som är den effektivaste övningen att göra hemma så ge gärna tips på hur ofta jag ska göra det osv. Kanske är lite mycket begärt bara sådär, men alla tips är välkomna så är tacksam för alla svar. Å som sagt, strävar inte efter att bli jätte muskulös, inte i första hand iallafall, men att få en hyfsad bra "grund".
Senast redigerad av rollinallday 2017-05-30 kl. 00:30.
Citera
2017-05-30, 02:03
Medlem
Det finns gainer du kan köpa på gymgrossisten, och nån stång som du kan sätta upp vid en dörr, svårt o tränna rygg annars.

Du kan köra t.ex armhävningar, squats, sit ups och chins. 3 set per övning så många repetioner du kan. Då får du med så gott som hela kroppen.
Citera
2017-05-30, 06:42
Medlem
http://scoobysworkshop.com/home-gym-equipment/
och
http://customworkoutplanner.com/workout-wizard.php

Scooby är inte helt felfri men för nybörjare i ditt läge bör han ses som en husgud.
Citera
2017-05-30, 07:04
Avslutad
Synd att göra dig besviken men det är svårt för att inte säga omöjligt att få bra muskelbyggande effekt med bara situps och armhävningar osv.

För att bygga upp kroppen måste du 1. Se till att bli ordentligt stark 2. Äta mycket. 3. Sova mycket.

Utan vikter är det en väldig utmaning att överbelasta på ett säkert sätt.

Och glöm inte punkt 2: du behöver äta mer än du trodde var möjligt. Du kan gå upp 20 kilo och ändå se smal ut. Jag är 1,80 och väger 93 kg och ser möjligen "atletisk" ut men absolut inte jättebiffig.

Ät det du brukar (inte skräpmat), bara mer och oftare.
Citera
2017-05-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
http://scoobysworkshop.com/home-gym-equipment/
och
http://customworkoutplanner.com/workout-wizard.php

Scooby är inte helt felfri men för nybörjare i ditt läge bör han ses som en husgud.

Kul att se att det fortsätts länkas till Scoobyworkshop trots mina 10 år på FB. Hade själv hans videos när jag började.
Det är en bra början till TS tycker jag.
Citera
2017-05-30, 09:11
Medlem
Om du absolut inte har några redskap alls skulle jag säga att du ska fokusera på att köra explosivt då det i praktiken blir som att lägga på extra vikt i och med att du behöver en större kraft - dock blir det under en kortare tid.
Citera
2017-05-30, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinberoende
Om du absolut inte har några redskap alls skulle jag säga att du ska fokusera på att köra explosivt då det i praktiken blir som att lägga på extra vikt i och med att du behöver en större kraft - dock blir det under en kortare tid.

Herrejesses vilka råd... man ska förstås alltid alltid träna explosivt. Anledningen att rörelsen inte blir lika snabb under belastning är pga den ökade tyngden! Men alltid explosiva rörelser, kontrollerat naturligtvis.
Citera
2017-05-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kul att se att det fortsätts länkas till Scoobyworkshop trots mina 10 år på FB. Hade själv hans videos när jag började.
Det är en bra början till TS tycker jag.
Ja det är ett ganska bra stället för nybörjare. Nu använder jag hans Custom Meal Planner för att få ett hum om hur mycket jag ska äta osv. Men ibland tycker jag han blir för mycket anti GMO.
http://custommealplanner.com/
Citera
2017-05-31, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Herrejesses vilka råd... man ska förstås alltid alltid träna explosivt. Anledningen att rörelsen inte blir lika snabb under belastning är pga den ökade tyngden! Men alltid explosiva rörelser, kontrollerat naturligtvis.

Sen när ska man alltid träna explosivt?...
Citera
2017-05-31, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinberoende
Sen när ska man alltid träna explosivt?...

Hur ska man annars träna menar du? Jag menar givetvis styrketräning. Ta övningar som knäböj och bänkpress till exempel. Eller chins.

Inte 17 får man något större utbyte av att segdra. Förhoppningsvis vill man bli starkare och då bör man vilja stimulera de "explosiva" typ 2-muskelfibrerna. Det bästa sättet är att utsätta dem för explosiva rörelser, hög kraft och utväxling under kortast möjliga tid.
Citera
2017-05-31, 13:45
Medlem
Citat:
Hur ska man annars träna menar du? Jag menar givetvis styrketräning. Ta övningar som knäböj och bänkpress till exempel. Eller chins.

Inte 17 får man något större utbyte av att segdra. Förhoppningsvis vill man bli starkare och då bör man vilja stimulera de "explosiva" typ 2-muskelfibrerna. Det bästa sättet är att utsätta dem för explosiva rörelser, hög kraft och utväxling under kortast möjliga tid.

Antar att du är en sån som ska ta så mycket vikt att det mest blir sving för att du ska köra så tungt som möjligt för att kunna köra explosivt? Tid under belastning är också en sak man behöver tänka på. Jag kör oftast explosivt (5-8 reps) men det gör mig snarare starkare än mycket större. Har polare som började gymma samtidigt som jag och de kör mer på hypertrofi (8-12 reps) och de både väger och ser en aning större ut än jag trots att jag är betydligt starkare. Så vill du bli stark så fokusera på explosivitet, annars är det bra att blanda.
Citera
2017-05-31, 16:00
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Synd att göra dig besviken men det är svårt för att inte säga omöjligt att få bra muskelbyggande effekt med bara situps och armhävningar osv.

För att bygga upp kroppen måste du 1. Se till att bli ordentligt stark 2. Äta mycket. 3. Sova mycket.

Utan vikter är det en väldig utmaning att överbelasta på ett säkert sätt.

Och glöm inte punkt 2: du behöver äta mer än du trodde var möjligt. Du kan gå upp 20 kilo och ändå se smal ut. Jag är 1,80 och väger 93 kg och ser möjligen "atletisk" ut men absolut inte jättebiffig.

Ät det du brukar (inte skräpmat), bara mer och oftare.
Varför måste man se till att bli ordentligt stark för att bygga muskler?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in