Citat:
Ursprungligen postat av
Borka86
Tack för alla svar!
Tycker verkligen om de förändringar som sker i Gamlestaden och både Kviberg och Kortedala känns lugna.
Gillar att Utby känns(efter att ha vandrat i genom kvarteren en gång

) lite som en egen liten by 10 min från gamlestaden och närheten till Partille centrum.
Gamlestaden känns inte som det rövarnäste som jag tycker att man kan få stadsdelen beskriven som från framförallt den äldre generationen.
Det är som jag brukar säga beträffande Kortedala att det fortfarande lever på sitt gamla rykte som en bra stadsdel, stadens "starke man" Göran Johansson bodde där länge och väl och oavsett vad man tycker om honom gjorde det att stadsdelen fick en form av kvalitetsstämpel hos många.
Det var en bra stadsdel längre än alla sin grannstadsdelar men numera är det inte speciellt mycket bättre där än i andra förorter i den delen av staden.
Dessutom kommer du ju tvingas åka vagnar mot Bergsjön...
Att Gamlestaden har ett extremt dåligt rykte bland äldre är rätt logiskt sett till hur det var förr, i takt med att man bygger om gamla kulan (SKF), bygger massa nytt vid Bellevue&Kviberg, hela gamla regementet blir ett "KVibergs Park" med idrott av alla de slag samt bostäder så blir området betydligt bättre. Får man bara bort det rejält sunkiga området vid Bellevue Marknad och kan bli av med Kvibergs Marknad på helgerna blir det än bättre. Nackdelen även här är att du på kollektivtrafiken får dras med folket som skall till Bergsjön etc.
Utby är bättre dock, dessutom ligger ju sverigs bästa pizzeria där om du gillar det.