2017-05-29, 07:27
Medlem
Hej

Ej uppfödd i Göteborg men bott här i ett par år nu. Nu är det dags att flytta till större och vi har börjat titta på lite olika barnvänliga alternativ.

Vi är väldigt sugna på Utby som känns väldigt barnvänligt och tokigt med sina småhus. Roligt med alla bostadsprojekt i området.Tycker dock priserna håller på att sticka iväg i området så tänkte passa på nu innan det är försent.
Nu till min fråga:

Vad är göteborgarnas åsikt om Östra Göteborg?
Gamlestaden?
Kviberg?
Kortedala?
Utby?
Bergsjön?

Tack för svar
Citera
2017-05-29, 09:31
Medlem
Alla utom Kortedala och Bergsjön hade jag kunnat flytta till med barn.
Citera
2017-05-29, 11:45
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Som Rulletulle säger.

Gamlestan och Kviberg har tidigare varit tveksamma områden men med stora nybyggnationer där så gentrifieras väl områdena rätt så rejält. Vilket såklart är odelat positivt sålänge man tillhör rätt socialgrupp.
Citera
2017-05-29, 13:05
Medlem
Bergsjön är ju uteslutet. Det är ett av de värsta områdena i både Göteborg och Sverige. Resten hade jag väl kunnat tänka mig.
Citera
2017-05-29, 13:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
Örgryte eller Kålltorp är fortfarande trygga områden för barnfamiljer.
Citera
2017-05-29, 13:20
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka86
Hej

Ej uppfödd i Göteborg men bott här i ett par år nu. Nu är det dags att flytta till större och vi har börjat titta på lite olika barnvänliga alternativ.

Vi är väldigt sugna på Utby som känns väldigt barnvänligt och tokigt med sina småhus. Roligt med alla bostadsprojekt i området.Tycker dock priserna håller på att sticka iväg i området så tänkte passa på nu innan det är försent.
Nu till min fråga:

Vad är göteborgarnas åsikt om Östra Göteborg?
Gamlestaden?
Kviberg?
Kortedala?
Utby?
Bergsjön?

Tack för svar
Utby är ett utmärkt val!

Kortedala har bättre och mindre bra delar.
Bergsjön är definitivt inte en s.k. no-go zone men där skulle jag själv tvekat.

Lycka till med husköpet!
Citera
2017-05-29, 16:19
Medlem
Tack för alla svar!
Tycker verkligen om de förändringar som sker i Gamlestaden och både Kviberg och Kortedala känns lugna.

Gillar att Utby känns(efter att ha vandrat i genom kvarteren en gång ) lite som en egen liten by 10 min från gamlestaden och närheten till Partille centrum.

Gamlestaden känns inte som det rövarnäste som jag tycker att man kan få stadsdelen beskriven som från framförallt den äldre generationen.
Citera
2017-05-30, 11:13
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka86
Tack för alla svar!
Tycker verkligen om de förändringar som sker i Gamlestaden och både Kviberg och Kortedala känns lugna.

Gillar att Utby känns(efter att ha vandrat i genom kvarteren en gång ) lite som en egen liten by 10 min från gamlestaden och närheten till Partille centrum.

Gamlestaden känns inte som det rövarnäste som jag tycker att man kan få stadsdelen beskriven som från framförallt den äldre generationen.

Det är som jag brukar säga beträffande Kortedala att det fortfarande lever på sitt gamla rykte som en bra stadsdel, stadens "starke man" Göran Johansson bodde där länge och väl och oavsett vad man tycker om honom gjorde det att stadsdelen fick en form av kvalitetsstämpel hos många.
Det var en bra stadsdel längre än alla sin grannstadsdelar men numera är det inte speciellt mycket bättre där än i andra förorter i den delen av staden.
Dessutom kommer du ju tvingas åka vagnar mot Bergsjön...

Att Gamlestaden har ett extremt dåligt rykte bland äldre är rätt logiskt sett till hur det var förr, i takt med att man bygger om gamla kulan (SKF), bygger massa nytt vid Bellevue&Kviberg, hela gamla regementet blir ett "KVibergs Park" med idrott av alla de slag samt bostäder så blir området betydligt bättre. Får man bara bort det rejält sunkiga området vid Bellevue Marknad och kan bli av med Kvibergs Marknad på helgerna blir det än bättre. Nackdelen även här är att du på kollektivtrafiken får dras med folket som skall till Bergsjön etc.

Utby är bättre dock, dessutom ligger ju sverigs bästa pizzeria där om du gillar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in