2017-05-27, 20:03
Medlem
ringstorps avatar
Hej!

Igår så köpte jag en ny FX9590 som jag satte i mitt ASUS M5A99FX PRO R2.0 moderkort.

Det som händer nu är att helt plötsligt så låser sig datorn. Händer helt random. Lirade nån timme utan problem men sen skulle jag fixa i discord så låste den sig. Sen låste den sig precis efter uppstart flera gånger.

När jag kollar i Speccy så visar den att jag bara har halva min mhz "försvinner". Har 32gb DDR3 1333mhz men i Speccy och cpu-z visar det mellan 666 och 668mhz. I Speccy visar det att mitt GTX 1080 bara har 4095mb medan det i cpu-z visar 8192mb.

Har en Noctua NH-D15 på cpun och 4 Corsair 120mm och 140mm för in och utblås av luft. Kollade hettan på cpu när datorn "står still" och då ligger den på 35-40C och när jag körde cpu-test i 3D Mark gick den aldrig över 60C.

Är kass på inställningar i BIOS men har den senaste (2501). Har förvisso inte kollat så jag har rätt mängd kylpasta då jag är på jobbet för tillfället men iom att den inte gick över 60C på 3D Mark så slog tanken aldrig mig.

Vad kan felet vara? Har letat rundor litegrann men vet inte vad jag ska söka på då det känns väldigt brett när man är amatör som jag.

Hjälp uppskattas enormt.
Citera
2017-05-27, 20:07
Medlem
kraftfoders avatar
Testa att installera om windows rent. Windows kanske tror att du har en annan CPU än vad du verkligen har. De få gångerna under mitt liv jag bytt enbart CPU har jag alltid installerat om windows rent.
Citera
2017-05-27, 20:09
Medlem
ringstorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Testa att installera om windows rent. Windows kanske tror att du har en annan CPU än vad du verkligen har. De få gångerna under mitt liv jag bytt enbart CPU har jag alltid installerat om windows rent.

När jag kollar i BIOS så visar den rätt i både klockhastighet och vad det är för modell. Men man kanske får göra en ren installation ändå?
Citera
2017-05-27, 20:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringstorp
När jag kollar i BIOS så visar den rätt i både klockhastighet och vad det är för modell. Men man kanske får göra en ren installation ändå?

Ja, det är bra att det är rätt i BIOS/UEFI, men det måste också vara rätt i windows. Testa ominstallation, jag tror det hjälper. Du har ju som sagt inte problem med överhettning etc, och då tror jag att det är windows som är boven.
Citera
2017-05-27, 20:20
Medlem
ringstorps avatar
Citat:
Ja, det är bra att det är rätt i BIOS/UEFI, men det måste också vara rätt i windows. Testa ominstallation, jag tror det hjälper. Du har ju som sagt inte problem med överhettning etc, och då tror jag att det är windows som är boven.

Tackar för svaret! Får göra det som söndagsutflykt imorgon då

Och har du någon aning om varför RAM visar som den gör? Och med GPU?
Citera
2017-05-27, 20:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tackar för svaret! Får göra det som söndagsutflykt imorgon då

Och har du någon aning om varför RAM visar som den gör? Och med GPU?

Jag tror att det är windows som fått din hårdvara om bakfoten när du bytte CPU. Rättas nog till vid ren installation. (Under förutsättning att du ställt minneshastigheterna rätt i BIOS, men det säger ju du att du har.)
Citera
2017-05-27, 20:28
Medlem
ringstorps avatar
Citat:
Jag tror att det är windows som fått din hårdvara om bakfoten när du bytte CPU. Rättas nog till vid ren installation. (Under förutsättning att du ställt minneshastigheterna rätt i BIOS, men det säger ju du att du har.)

Har inte ändrat någonting i BIOS då jag är en glad amatör som bara hoppas på det bästa när bygger ska prova det imorgon och så hoppas vi på det bästa! Tack igen
Citera
2017-05-27, 22:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

När jag kollar i Speccy så visar den att jag bara har halva min mhz "försvinner". Har 32gb DDR3 1333mhz men i Speccy och cpu-z visar det mellan 666 och 668mhz. I Speccy visar det att mitt GTX 1080 bara har 4095mb medan det i cpu-z visar 8192mb.

Hjälp uppskattas enormt.

I/o bussen för 1333 minnen går i 667MHz. Varför säger du att "halva din MHz" (Gud så usel svenska förövrigt) har "försvunnit"?

Klockfrekvensen är 166.67MHz. Det finns absolut inget på DDR3/1333som går i några 1333Mhz.

1333 står för MT/s. Inte för MHz.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-05-27 kl. 22:37.
Citera
2017-05-27, 23:12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Det som händer nu är att helt plötsligt så låser sig datorn.
Att installera om operativet KAN hjälpa, beror på vad som fanns där tidigare. Kan också behöva uppdatera bios på moderkortet om processorn är av nyare modell än som fanns på marknaden när moderkortet tillverkades.

Citat:
Speccy så visar den att jag bara har halva min mhz
Det är normalt, har med DDR att göra, kör vidare.

Citat:
I Speccy visar det att mitt GTX 1080 bara har 4095mb
Det är ett gammalt/dåligt program som visar fel, det är fel i programmet och inte i hårdvaran.

Citat:
Kollade hettan på cpu när datorn "står still" och då ligger den på 35-40C
Amd använder en ickelinjär skala för processortemperatur och den går baklänges, d.v.s den anger hur många amd-specifika måttenheter (inte grader) det är kvar tills processorn når sin maxtemp. Varje processormodell kan ha sin egen baklängesskala och det finns ingen given norm för dem. Det går alltså inte att se exakta temperaturer på amd, det är bara intel som har "riktiga" och normala temperaturgivare som kan läsas av i grader. Det närmsta du kan komma är att använda amd's eget program för temperaturvisning, det borde visa mest rätt, men det kan fortfarande visa åtskilliga grader fel vid låg belastning.
Det finns en "normal" tempgivare i processorsockeln, men den visar alltså tempen UNDER processorn och inte i den, det kan bli väldigt fel att förlita sig på den (också).
Citera
2017-05-28, 06:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Att installera om operativet KAN hjälpa, beror på vad som fanns där tidigare. Kan också behöva uppdatera bios på moderkortet om processorn är av nyare modell än som fanns på marknaden när moderkortet tillverkades.

Det är normalt, har med DDR att göra, kör vidare.

Det är ett gammalt/dåligt program som visar fel, det är fel i programmet och inte i hårdvaran.

Amd använder en ickelinjär skala för processortemperatur och den går baklänges, d.v.s den anger hur många amd-specifika måttenheter (inte grader) det är kvar tills processorn når sin maxtemp. Varje processormodell kan ha sin egen baklängesskala och det finns ingen given norm för dem. Det går alltså inte att se exakta temperaturer på amd, det är bara intel som har "riktiga" och normala temperaturgivare som kan läsas av i grader. Det närmsta du kan komma är att använda amd's eget program för temperaturvisning, det borde visa mest rätt, men det kan fortfarande visa åtskilliga grader fel vid låg belastning.
Det finns en "normal" tempgivare i processorsockeln, men den visar alltså tempen UNDER processorn och inte i den, det kan bli väldigt fel att förlita sig på den (också).

AMDs program heter OverDrive. Det visar Temp Margin som x12 beskriver bra och rätt ovan.
Deutche Democratic Republic, DDR, står för Dual Data Rate. Data klockas på både negativ och positiv klockflank så 667 MHz ger 1333 miljoner överföringar per sekund.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-28 kl. 06:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in