Citat:
Ursprungligen postat av
ringstorp
Det som händer nu är att helt plötsligt så låser sig datorn.
Att installera om operativet KAN hjälpa, beror på vad som fanns där tidigare. Kan också behöva uppdatera bios på moderkortet om processorn är av nyare modell än som fanns på marknaden när moderkortet tillverkades.
Citat:
Speccy så visar den att jag bara har halva min mhz
Det är normalt, har med DDR att göra, kör vidare.
Citat:
I Speccy visar det att mitt GTX 1080 bara har 4095mb
Det är ett gammalt/dåligt program som visar fel, det är fel i programmet och inte i hårdvaran.
Citat:
Kollade hettan på cpu när datorn "står still" och då ligger den på 35-40C
Amd använder en ickelinjär skala för processortemperatur och den går baklänges, d.v.s den anger hur många amd-specifika måttenheter (inte grader) det är kvar tills processorn når sin maxtemp. Varje processormodell kan ha sin egen baklängesskala och det finns ingen given norm för dem. Det går alltså inte att se exakta temperaturer på amd, det är bara intel som har "riktiga" och normala temperaturgivare som kan läsas av i grader. Det närmsta du kan komma är att använda amd's eget program för temperaturvisning, det borde visa mest rätt, men det kan fortfarande visa åtskilliga grader fel vid låg belastning.
Det finns en "normal" tempgivare i processorsockeln, men den visar alltså tempen UNDER processorn och inte i den, det kan bli väldigt fel att förlita sig på den (också).