2017-05-25, 21:10
Medlem
Hej!
Jag och min flickvän funderar nu på att köpa en lägenhet tillsammans. Min tanke är att göra alla tänkbara bråkscenarion färdiga innan utifall vi börjar bråka av någon anledning så det inte blir en utdragen och jobbig process. Jag tänkte att man skulle prata om alla potentiella situationer var konflikt kan uppstå och skriva ett papper vad som skulle hända då.

T ex, säg att vi går in 50/50 i lånet och vi köper möbler och skit för säg 300 000 kr och en vill stanna och en vill flytta ut. Vem har rätt till möblerna då? Ska värderingen av möblerna vara nypris isf eller vore det inte mer rättvist att räkna typ 70% av köpvärdet och sen ta bort 5% per år som värdering? Om någon är i ekonomiskt behov, hur löser man då om en vill ha lägenheten medans en vill sälja en del? Alla såna grejer vill jag ta ha ner på papper och bestämma ett sjysst sätt så vi kan göra upp detta på ett bra sätt även om vi aldrig skulle vilja prata med varandra igen.

Tänkte därför fråga er om situationer där det har blivit bråk vid lägenhetsaffärer, om det är med er eller dom ni känner så vi kan enas om en bra grej innan något händer. Alla vill ju vara snälla i början men sen kan det bli tuffare!
Citera
2017-05-25, 21:46
Medlem
Bra att du är försiktig med tanke på att ni troligtvis kommer separera, tjafs om pengar kan sluta illa.
Citera
2017-05-26, 10:33
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
T ex, säg att vi går in 50/50 i lånet och vi köper möbler och skit för säg 300 000 kr och en vill stanna och en vill flytta ut. Vem har rätt till möblerna då? Ska värderingen av möblerna vara nypris isf eller vore det inte mer rättvist att räkna typ 70% av köpvärdet och sen ta bort 5% per år som värdering?

Om sakerna har köps in till det gemensamma hemmet ska dessa delas 50/50 - oavsett vem som betalat (förutsatt att ni inte gör ett samboavtal).

Lättast här är att väl helt enkelt att ni skriver ett avtal om att det ni betalat själva ska anses som enskild egenodmom och sen helt enkelt delar upp vem som köper vad (en köper soffan, andra köper TV o.s.v. o.s.v.) och vid eventuellt uppbrytande så tar man med sig det som man själv har köpt.

Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Om någon är i ekonomiskt behov, hur löser man då om en vill ha lägenheten medans en vill sälja en del? Alla såna grejer vill jag ta ha ner på papper och bestämma ett sjysst sätt så vi kan göra upp detta på ett bra sätt även om vi aldrig skulle vilja prata med varandra igen.

Om den ena vill sälja sin andel finns det två alternativ;

1. Den andra parten köper ut den som vill sälja och tar över lånet.
2. Om den andra inte har möjlighet till detta så får man sälja lägenheten och löser därmed lånen och delar på eventuell vinst.
Citera
2017-05-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om sakerna har köps in till det gemensamma hemmet ska dessa delas 50/50 - oavsett vem som betalat (förutsatt att ni inte gör ett samboavtal).

Lättast här är att väl helt enkelt att ni skriver ett avtal om att det ni betalat själva ska anses som enskild egenodmom och sen helt enkelt delar upp vem som köper vad (en köper soffan, andra köper TV o.s.v. o.s.v.) och vid eventuellt uppbrytande så tar man med sig det som man själv har köpt.

Om den ena vill sälja sin andel finns det två alternativ;

1. Den andra parten köper ut den som vill sälja och tar över lånet.
2. Om den andra inte har möjlighet till detta så får man sälja lägenheten och löser därmed lånen och delar på eventuell vinst.

Detta är inte i sverige btw så lagar kan se lite olika ut men uppskattar det.
Absolut, det ska jag skriva med men man kan ju även bråka om detaljerna sen. T ex om man separerar, en vill bo kvar där själv och ena vill lösa ut, då kanske den som vill bli kvar inte vill sälja för det är obekvämt för sitt liv etc och kanske vill fördröja en försäljning. Man får då komma överrens typ att man måste registrera den för försäljning inom 3 månader och att den även är skyldiga till att stå för visningen utan problem (måste ha det ordentligt städat eller tillåta städning mellan säg kl 5 och 8). Eller att om någon annonserar att den vill sälja och den andra inte vill det och att den andra inte kan neka ett bud och hävda t ex att priset inte är bra av valfri anledning.

Jag tror och hoppas att det aldrig kommer bli bråk men återigen, är mycket bättre att skriva ner allt sånt här innan utifall det går illa.

Har ni några mer tips på saker folk har bråkat om när det gäller lägenhetsföräsljning eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in