2017-05-25, 18:08
Medlem
Är det svårt att få ut ett?det verkar vara ett bra alternativ framför sömnmedel det ger ro och avslappning.

Hur fungerar detta får man köpa på avbetalning eller låna?Folk som använder detta har bara positiva saker att säga om det iaf.

Alternativt kan man sy eget med stoppa i kedja.

Vet inte om detta hör hemma i psykiatri och psykofarmaka dock.
Citera
2017-05-25, 18:23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag har ett kedjetäcke och är jättenöjd. Jag sover mycker bättre när jag använder det (har i en annan tråd gjort liknelsen att jag känner mig som en räv som kikar fram ur sitt gryt - trygg med andra ord).

Jag fick mitt täcke som lån från psykiatrin så det har inte kostat mig ett öre och eftersom jag har haft/har stora problem med min sömn var det inga problem att få ett.

Nackdelen är att sommartid blir det för varmt tyvärr.

Rekommenderar dock inte bolltäcken då dessa ska vara allt för prassliga enligt de som provat.
Citera
2017-05-25, 19:30
Medlem
Vad i helvete är ett "kedjetäcke", och hur mycket kostar det egentligen, om man nu måste ta lån för att köpa ett?
Citera
2017-05-25, 19:49
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad i helvete är ett "kedjetäcke", och hur mycket kostar det egentligen, om man nu måste ta lån för att köpa ett?
Mellan 8 och 10 k.
Citera
2017-05-25, 19:56
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign
Är det svårt att få ut ett?det verkar vara ett bra alternativ framför sömnmedel det ger ro och avslappning.

Hur fungerar detta får man köpa på avbetalning eller låna?Folk som använder detta har bara positiva saker att säga om det iaf.

Om det är lätt eller svårt att få förskrivet som hjälpmedel verkar bero på vilken kommun du bor i. Jag har lånat ett av en bekant, som fick det förskrivet men inte gillar det. Jag älskar det och sover så sjukt mycket bättre med det.

Innan jag fick låna detta kollade jag upp vad det skulle kosta att sy ett (inte svårt, ett gäng raksömmar bara) och det material jag kollade skulle gå på ca 300 kr - kedjor på löpmeter ,
ringar (Biltema), tunnt täcke, lakan (IKEA). Tänkte sy fast ett lakan i kanaler på täcket. Nyckelringar i båda ändarna av kanalen att fästa kedjan i (lätt att ta loss för tvätt).

Aldrig att jag skulle betala 8-10 papp för ett jävla täcke med material för 300 spänn, bara för att det klassas som hjälpmedel. Det är sjukt och oetiskt övervärderat!
Citera
2017-05-25, 21:26
Medlem
dxdps avatar
Jag bad att få ett och fick ett. Det var enkelt. Är lite bättre än vanligt täcke.
Citera
2017-05-25, 22:45
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign

Kontakta valfri arbetsterapeut så du får prova ut ett. Kostnad vet jag ej.
Citera
2017-09-09, 09:46
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Har haft ett i två dagar och jag älskar när täcket typ pressar ner mej i sängen. Skulle gärna ha ett ännu tyngre men ska testa 8kg i 5 veckor nu Enda jag stör mej på är den där dragkjedjan i mitten.
Citera
2017-09-09, 09:54
Medlem
Använde kedjetäcke när jag var yngre, minns att jag gillade det skarpt. Minns inte hur jag fick ett, men kan säga att du kommer med största sannolikhet att tycka om det.
Citera
2017-09-09, 11:21
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Föredrog kedjetäcke framför bolltäcke, ändå var det ett bolltäcke, som min dåvarande arbetsterapeut ansåg att jag skulle ha - dock inte på natten för sömnen, utan korta stunder på dagen för att varva ner/motverka ångest, oro, m.m. Fungerade väl sådär, upplevde det inte som en behaglig sorts tyngd, utan snarare triggade den igång jobbiga kroppsliga reaktioner; särskilt om jag hade det på mig för långa stunder.

Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail

Om man får det via en arbetsterapeut inom öppenvårdspsykiatrin, så brukar det vara kostnadsfritt. Själva täcket, alltså - besöken hos arbetsterapeuten kostar ju om man inte har frikort. (Kan tillägga att man i det här fallet lånar kedjetäcket/bolltäcket.)
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-09-09 kl. 11:24.
Citera
2017-09-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag har haft bolltäcke, fungerar på liknande vis. Då kontaktade jag en arbetsterapeut i min kommun. Lånade det ett tag, behövde inte betala ett öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in