Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 22:01
  #1
Medlem
Godkväll

Så jag vill använda Kali linux på en gammal laptop (Travelmate 2300) och installerade Kali linux live på en usb sticka.

När jag först försöker så får jag felmeddelandet att min CPU inte stödjer PAE men kommer runt det med "forcepae" vid boot men när jag trycker på live start så får jag ett meddelande som loopar sig "wistron_btns unknown key code 10".

Provar då fail safe och får samma felmeddelande men efter ett par minuter bootar den in men nu är skärmen helt oläsbar och den har fryst fast..... hur går jag vidare ?
Citera
2017-05-24, 22:07
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Om du har en laptop med processor som saknar PAE måste du ha en riktigt gammal dator!
Kanske så gammal att det inte kommer att funka?
Citera
2017-05-25, 00:01
  #3
Medlem
FarbrorBerits avatar
Du sitter med en asgammal burk. Byt distro. Byt decennium. Varför ens försöka installera en "bleading egde" distro på en burk från 2005 eller 2006?. Här är en video hur man får Ubuntu 12.04/14.04 att fungera på en liknande burk.

https://www.youtube.com/watch?v=94q9teA0Mn8


Notera; Ubuntu att 12.04/14.04, är mina favoriter efter Hardy Heron (8.04 som var höjdpunkten, IMHO). 8.04 bara fungerade. Inget trams, inget tjafs, ingen jävla bling, härligheten fungerade. Jag hade antagligen tur med min hårdvara, men...
Citera
2017-05-25, 00:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Du sitter med en asgammal burk. Byt distro. Byt decennium. Varför ens försöka installera en "bleading egde" distro på en burk från 2005 eller 2006?. Här är en video hur man får Ubuntu 12.04/14.04 att fungera på en liknande burk.

https://www.youtube.com/watch?v=94q9teA0Mn8


Notera; Ubuntu att 12.04/14.04, är mina favoriter efter Hardy Heron (8.04 som var höjdpunkten, IMHO). 8.04 bara fungerade. Inget trams, inget tjafs, ingen jävla bling, härligheten fungerade. Jag hade antagligen tur med min hårdvara, men...

Men jag vill ha en dist som är ämmad åt hacking, främst blackhat offensive. Pen test.

Vilka lättare dists kan ni rekomendera mig med en gammal Travelmate 2300 ?
Citera
2017-05-25, 00:39
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Men jag vill ha en dist som är ämmad åt hacking, främst blackhat offensive. Pen test.

Vilka lättare dists kan ni rekomendera mig med en gammal Travelmate 2300 ?

Kan du bara inte installera/kompilera de tools du vill ha i efterhand? är det inte bättre att få en fungerande kernel först att starta på din dator?

Själv har jag kört en del Lubuntu http://lubuntu.net/ men misstänker starkt att den är alldeles för tung och "ny" för din dator...
Citera
2017-05-25, 00:42
  #6
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Men jag vill ha en dist som är ämmad åt hacking, främst black hat offensive. Pen test.

Vilka lättare dists kan ni rekomendera mig med en gammal Travelmate 2300 ?

Puppy Linux? Jag vet inte vad du vill förstöra, eller hur det fungerar. Vet inte vad black hat offensive är. Än mindre vad pen test betyder. Men Puppy Linux laddar sig självt i internminnet. Inga hårddiskar, inget trams, det är bara, hmm, Linux? Sisådär 128Mb av internminne och skiten fungerar, helt oavsett hur gammal din burk är (gissar jag).

http://puppylinux.org/main/Overview%...%20Started.htm
Citera
2017-05-25, 14:15
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Puppy Linux? Jag vet inte vad du vill förstöra, eller hur det fungerar. Vet inte vad black hat offensive är. Än mindre vad pen test betyder. Men Puppy Linux laddar sig självt i internminnet. Inga hårddiskar, inget trams, det är bara, hmm, Linux? Sisådär 128Mb av internminne och skiten fungerar, helt oavsett hur gammal din burk är (gissar jag).

http://puppylinux.org/main/Overview%...%20Started.htm

Vet inte heller vad black hat offensive är (orkar inte kolla upp heller :-) men pen test antar jag är ett penetrations test, dvs du kan koppla upp den och programmet helt enkelt försöker "penetrera" allt den hittar (antar jag).

Puppy Linux var ett grymt find!!! förresten, detta skall jag nog själv testa på något gammalt härke jag har kvar. Intressant!
Citera
2017-05-26, 10:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vet inte heller vad black hat offensive är (orkar inte kolla upp heller :-) men pen test antar jag är ett penetrations test, dvs du kan koppla upp den och programmet helt enkelt försöker "penetrera" allt den hittar (antar jag).

Puppy Linux var ett grymt find!!! förresten, detta skall jag nog själv testa på något gammalt härke jag har kvar. Intressant!

Pen test är penetration test och det är inte att automatist förstöra något utam handlar om att utföra penetrations försök på nätverk där man vill hitta säkerhetshål. Behöver inte per automatik vara något illvilligt

Black hat är helt enkelt motstycket till white hat.

Tack för era svar.
Citera
2017-05-26, 12:26
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit

Men Puppy Linux laddar sig självt i internminnet.
Inga hårddiskar,
inget trams,
det är bara, hmm, Linux?
Sisådär 128Mb av internminne och skiten fungerar,
helt oavsett hur gammal din burk är (gissar jag).

Ja det var ett jäkla gissande.
Behöver ändå en CPU....


TS nämner ju även att det är en livedisk.
Dvs man kör operativet på usbstickan som diskenhet och nyttjar RAM i värddatorn.
Med fördel har man ingen annan hdd i den.



Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Pen test är penetration test och det är inte att automatist förstöra något utam handlar om att utföra penetrations försök på nätverk där man vill hitta säkerhetshål. Behöver inte per automatik vara något illvilligt

Black hat är helt enkelt motstycket till white hat.

Tack för era svar.

Säkert.
Citera
2017-05-26, 13:28
  #10
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Ja det var ett jäkla gissande.
Behöver ändå en CPU....

Ja, du behöver en CPU. Torde vara uppenbart, trodde jag.

Men om du tittar lite närmare på Puppy, så upptäcker du att det inte endast är en version tillgänglig.

Prick!
Citera
2017-05-26, 18:23
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Ja, du behöver en CPU. Torde vara uppenbart, trodde jag.

Men om du tittar lite närmare på Puppy, så upptäcker du att det inte endast är en version tillgänglig.

Prick!


Trodde det var uppenbart för en människa som kan läsa, att han fastnat på just CPU (Kernel) och PAE dvs resurs och minnestilldelning i x86 i allra första posten.


Varför det är helt irrelevant börja snacka om "att man inte behöver hårddiskar och sånt trams".
Vilket alla som kan läsa och förstå vilken dist det handlar om är just en live disk.


Men tack för Pointing out the obvious prick

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback