2006-01-03, 00:56
Medlem
hEikis avatar
Jag dricker periodvis ganska mycket energidryck (av märket powerking) och min mamma påstår att det är farligt för mina njurar.
Stämmer detta?
Vad är det i såna fall som skulle vara farligt? är det den höga halten av koffein? eller något annat?'
Varför är det vätskedrivande?(man måste pissa)
vad är det för ämne som gör att man måste pissa?

flytta gärna om det hamnat fel...
Citera
2006-01-03, 06:25
Medlem
Vad jag har förstått så kan man få problem med hjärtat när man häller i sig några energidrycker. Iallafall börja mitt hjärta dunka som satan efter en halv platta red bull som jag hällde i mig på ett lan.
Citera
2006-01-03, 08:01
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Det där med energidrycker är jag lite lur på. Läste nyligen innehållsdeklarationen på RedBull och en dylik dekokt kan ju aldrig vara nyttig för människokroppen. Och vad är vitsen? Att man ska bli pigg? Drick kaffe eller tillbringa mer tid i sängen!
Citera
2006-01-03, 09:24
Medlem
Andrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Jag dricker periodvis ganska mycket energidryck (av märket powerking) och min mamma påstår att det är farligt för mina njurar.
Stämmer detta?
Vad är det i såna fall som skulle vara farligt? är det den höga halten av koffein? eller något annat?'

Drack tre redbull om dagen i en period av 18månader (hade fri tillgång, ibland kunde jag sätta i mig 6-8 burkar på en dag), har perfekta njurvärden och hjärtat slår bra. Dock har jag haft sömn besvär långt efter att jag slutade med det. Dessutom är jag numera tungt koffeinberoende.
Citera
2006-01-03, 11:57
Medlem
Citat:

Jag är ingen expert på energidrycker, men jag har lite koll på hur en njure fungerar.

Tänk ett blodkärl in till ett filter, och ett blodkärl ut. Hur mycket som filtreras beror på hur stor diameter det är på "ut-blodkärlet".

Inom sjukvården ges vätskedrivande medicin när vätska behöver försvinna ur kroppen. Läkemedelssubstansen blockerar receptorer i utkärlet, och ser till att diametern minskar. Kroppen och njurarna tror att blodtrycket är högt, och för att minska på trycket filtreras mer vätska ut i njurarna - man kissar mer.

Dricker man (för) mycket vatten blir salthalten i kroppen lägre, och njurarna kompenserar genom att reglera diametern på "utkärlet" och därmed öka utsöndringen av urin. Samma sak om man dricker för lite vatten, eller får i sig för mycket salt. Kroppen håller kvar vätskan, och urinen blir mörkare och mer koncentrerad.

Jag har dock ingen koll på om energidryck är vätskedrivande, än mindre varför det är det.
Citera
2006-01-03, 13:06
Medlem
leffos avatar
Koffein halten i en redbull/powerking/whatever är lika hög som i en motsvarande kaffe.
Citera
2006-01-03, 15:08
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffo
Koffein halten i en redbull/powerking/whatever är lika hög som i en motsvarande kaffe.
Ja, men då är ju saken biff. Drick kaffe!
Citera
2006-01-06, 01:20
Medlem
hEikis avatar
jag hatar kaffe
Citera
2006-01-07, 10:01
Medlem
Citat:
Stämmer detta?

Det är faktiskt helt sant. Det är A-vitamin som vid en överdos kan ge allvarliga leverskador. Men då behöver du nog dricka en 6-7 burkar om dagen för att uppnå skadlig mängd. Äter du något vitamintillskott blir det givetvis mindre burkar.
Citera
2006-01-07, 12:15
Medlem
Koffeinhalten är inte alls hög i energidrycker, inte lika högt som i kaffe.
Citera
2009-03-07, 09:46
Bannlyst
Det beror på vad det är för energidryck. Red bull innehåller 80mg koffein,Cocaine innehåller 280mg koffein,Spike Shooter innehåller 300mg koffein samt nåt ämne som heter Yohimbine.
Citera
2009-03-07, 11:57
Medlem
Paer86s avatar
Dödsfall har förekommit när man blandat energidryck och alkohol. Att det är ett hundraprocentigt samband vet man inte, men kombinationen lär inte vara bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in