2017-05-23, 22:11
Medlem
Strandhuggs avatar
Hej
Till att börja med så måste jag som så många andra ursäkta mig om min tråd ligger i fel del av flashback. Det känns som om den skulle kunna passa in lite överallt.

Nåja till sak. Det är så att mitt arbete ligger i ett flervåningshus med porttelefon. Den här porttelefonen fungerar så att man ringer upp till vår lägenhet och där kan vi svara och sen trycka på femman på telefonen för att öppna dörren där nere. Nu är det så att jag lite då och då glömmer mina nycklar på jobbet. Jag har då försökt komma på något sätt att lyckas öppna åt mig själv genom porttelefonen. Jag har försökt att trycka på femman när jag pratar in ett svarsmeddelande på våran telefonsvarare, men då avslutas bara meddelande utan att någon ton hörs. Jag har också försökt vidarekoppla telefonen till min personliga mobil, vilket fungerar om jag gör det på arbetets intranät, annars kommer jag inte åt "viderkopplingsservern". Mitt senaste påhitt är att ringa upp och medan signalerna går använda en tonvalsapp i telefonen för att få rätt ton att ljuda. Detta fungerade en gång, men sen när jag försökte igen så fick jag inte det att fungera igen utan då la bara tonen på samtalet.

Är det någon förståsigpåare som kan förklara varför det kan vara så att det fungerade att öppna dörren en gång, men inte flera med tonvalsappen. Kan det vara så att man måste få den att tjuta vid något speciellt tillfälle i samtalet eller kan det vara något annat. Eller är det någon som har en annan idé hur jag ska kunna ta mig in utan nyckel?

Med vänlig hälsning,

Strandhugg
Citera
2017-05-23, 22:46
Medlem
Faller kanske under ämnet Phreaking, variant av . https://en.wikipedia.org/wiki/Phreaking

"the use of various audio frequencies to manipulate a phone system"
Citera
2017-05-23, 22:49
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Faller kanske under ämnet Phreaking, variant av . https://en.wikipedia.org/wiki/Phreaking

"the use of various audio frequencies to manipulate a phone system"

Ja kanske det. Får kolla lite närmare på det där. tack
Citera
2017-05-24, 08:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
samtalet.

Är det någon förståsigpåare som kan förklara varför det kan vara så att det fungerade att öppna dörren en gång, men inte flera med tonvalsappen. Kan det vara så att man måste få den att tjuta vid något speciellt tillfälle i samtalet eller kan det vara något annat. Eller är det någon som har en annan idé hur jag ska kunna ta mig in utan nyckel?

Med vänlig hälsning,

Strandhugg

Enkelt. Moderna portsystem kör lite analys på signalen för att försöka analysera "hur långt bort" den är och framförallt om signalkällan är på A eller B sidan av samtalet) . Man använder lite echo cancelling och annat. Alltså gissar systemet (korrekt) att din app inte är lokal. Systemen är hel enkelt konstruerade för att förhindra exakt det du försöker göra.
Citera
2017-05-24, 08:26
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Enkelt. Moderna portsystem kör lite analys på signalen för att försöka analysera "hur långt bort" den är och framförallt om signalkällan är på A eller B sidan av samtalet) . Man använder lite echo cancelling och annat. Alltså gissar systemet (korrekt) att din app inte är lokal. Systemen är hel enkelt konstruerade för att förhindra exakt det du försöker göra.

Ok tack, men hur kommer det sig att jag faktiskt lyckades en gång? Ska jag prova att sänka volymen, örsöka prata samtidigt eller har du något annat tips?
Citera
2017-05-24, 08:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ok tack, men hur kommer det sig att jag faktiskt lyckades en gång? Ska jag prova att sänka volymen, örsöka prata samtidigt eller har du något annat tips?

Utan att veta vad ni har för system tänker jag inte ens börja spekulera i den saken. Min personliga teori är att någon annan öppnade samtidigt för att upptäcka att signalen kom från "fel sida" av samtalet borde vara vattentätt.
Citera
2017-05-24, 20:27
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Utan att veta vad ni har för system tänker jag inte ens börja spekulera i den saken. Min personliga teori är att någon annan öppnade samtidigt för att upptäcka att signalen kom från "fel sida" av samtalet borde vara vattentätt.

Ok det kanske bara var en tillfällighet att dörren öppnades. Det konstiga var att jag ringde upp till jobbets telefon och där var det ingen som befann sig för tillfället och alltså inte kunde svara i telefonen.
Citera
2017-05-24, 21:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ok det kanske bara var en tillfällighet att dörren öppnades. Det konstiga var att jag ringde upp till jobbets telefon och där var det ingen som befann sig för tillfället och alltså inte kunde svara i telefonen.

Naturligtvis kan systemet ha missat någpt.., men det borde vara vattentätt.

Men, återigen, systemen är konstruerade för att motverka det här,
Citera
2017-05-25, 21:18
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Naturligtvis kan systemet ha missat någpt.., men det borde vara vattentätt.

Men, återigen, systemen är konstruerade för att motverka det här,

Ok. Jag får tacka för din kunskap.
Citera
2017-05-25, 21:54
Medlem
GuldBuddahs avatar
Är det inte bättre att göra en tråd om hur du ska göra för att komma ihåg dina nycklar? Haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in