2017-05-23, 19:43
Medlem
Garderobs avatar
Ni kan inte ha undgått att lägga märke till att det här ordet började användas i sms för ett år sedan eller kanske något mer. Har ni lagt märke till vilka det är som använder det? Min erfarenhet har varit att det är kvinnor som vill signalera slagfärdighet och käckhet. Jag tycker det är rättså förfärligt och ett sätt att effektivt avslöja att man har både låg språklig begåvning och torftig humor.
Citera
2017-05-23, 19:48
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Ni kan inte ha undgått att lägga märke till att det här ordet började användas i sms för ett år sedan eller kanske något mer. Har ni lagt märke till vilka det är som använder det? Min erfarenhet har varit att det är kvinnor som vill signalera slagfärdighet och käckhet. Jag tycker det är rättså förfärligt och ett sätt att effektivt avslöja att man har både låg språklig begåvning och torftig humor.

Det började knappast användas i SMS, eftersom uttrycket fanns långt innan SMS existerade. Det är en försvenskning av engelska yup.
Citera
2017-05-23, 19:52
Medlem
Ichnusaits avatar
Betyder dock att ha sex(ligga,knulla) på "Rinkeby svenska"
Citera
2017-05-23, 19:57
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichnusait
Betyder dock att ha sex(ligga,knulla) på "Rinkeby svenska"

Men är det det de menar i SMS:en då?
Citera
2017-05-23, 21:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Själv använder jag "jäpp" en hel del. Räknas det?
Citera
2017-05-23, 21:56
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Själv använder jag "jäpp" en hel del. Räknas det?

Det har ju samma funktion. Det är möjligen något äldre och är också en svensk form av ett engelskt adverb:

yep

"by 1889, American English, variant of yes, altered for emphasis, or possibly influenced by nope.
Citera
2017-05-23, 22:31
Medlem
Jiiimboohs avatar
Varianten "japp" fanns redan när jag var liden påg och jag är född på 80-talet. Jag tror inte det var särskilt nytt då heller. Vill du vara riktigt lustig svarar du "Daim".
Citera
2017-05-23, 22:34
Medlem
Jag skriver alltid "japp". Men så är jag ju "lågbegåvad" med.
Citera
2017-05-23, 22:43
Medlem
Garderobs avatar
Japp har börjat nyanvändas. Alla vet att det inte är ett nytt ord. Det påstår förstås ingen. Men det förekom inte alls som nu för 1–2 år sedan.
Citera
2017-05-23, 22:45
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Japp har börjat nyanvändas. Alla vet att det inte är ett nytt ord. Det påstår förstås ingen. Men det förekom inte alls som nu för 1–2 år sedan.

Men vadå? Japp är ett ord som man använder för att ge ett slags eftertryck åt att man bekräftar något. Det har det varit så länge det har funnits.
Citera
2017-05-24, 00:52
Medlem
Vill ni ge ett positivt svar på en fråga så är det tydligast och enklast att skriva exempelvis "På er frågeställning kan ej annat än ett förbehållslöst jakande svar lämnas".

Kan inte påstå att vi sett "japp" i skriven text alls, vare sig som sms eller i andra sammanhang.
Citera
2017-05-24, 07:03
Medlem
JaneCs avatar
Jag har gått igenom samtliga mina SMS de senaste fem åren och kunnat konstatera att även "Nix" ökat med 11,2 % under de sista 12 månaderna jämfört med tidigare. Det förefaller som om gruppen "lesbiska radhusägare" står för den största delen av ökningen men det är inte helt statistiskt säkerställt.

Allvarligt talat ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in