• 1
  • 2
2006-01-04, 20:39
Medlem
palefaces avatar
redan efter att ha vikt pappret 40ggr så sträcker sig papperet till månen!
http://www.fritext.se/matte/grunder/svmg11.html längst ner
Citera
2006-01-04, 20:53
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General_A
När ett radioaktivt ämne sönder faller kan man räkna ut hur lång tid det tar för hälften av ämnet att försvinna. När den tiden har gått igen så har hälften av hälften försvinna. Och så fortsätter det. Men det finns en formel som man kan använda för att räkna ut när hela ämnet har försvunnit.

Så det här funkar ungefär som när man viker ett paper på mitten och sen på mitten och mitten... Men hur blir det då när man har vikit "bort allt"? Försvinner den från våran 3D värld och kommer till en 2D? Det är något att tänka på!

1. Radioaktivt sönderfall är slumpmässigt. Man kan räkna ut hur lång halveringstid man borde förvänta sig. I vilket fall som helst kommer ämnet helt enkelt att försvinna helt efter tillräckligt lång tid.

2. Materia är inte kontinuerlig utan diskret. Även om det skulle gå att 'vika' ett papper mer än ca 7 ggr så kommer det till slut att sluta fungera - när pappret bara är en atom i area. Antag att papper bara består av kolatomer. En a4 (80 g/m^2) väger kanske 5 g och eftersom molmassan för kol är 12 g/mol finns då 6.022*10^23*5/12=2.5*10^23 atomer i en a4. När vi vikt papper så många gånger som möjligt antar vi att alla atomer ligger på en rad. Radien på en kolatom är ca 70 pm så att längden på denna rad blir 2.5*10^23*70*10^(-12)=1.73*10^13 meter. Detta är ungefär lika stort som diametern på solsystemet!

3. Antag att materia är kontinuerlig. Varför skulle något försvinna från vår värld?
Citera
2006-01-05, 01:28
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Ett annat tankeproblem är att du har en mållinje som är två meter framför dig. Första steget du tar är en meter, och varje steg du tar är hälften så lång som steget innan. Låt säga att du går i all oändlighet, men trots det kommer aldrig fram till mål.

Du syftar på den paradoxen Akilles och sköldpaddan. Ännu ett tankeproblem som har blivit motbevisad på alla tänkbara sätt...
Citera
2006-01-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Du syftar på den paradoxen Akilles och sköldpaddan. Ännu ett tankeproblem som har blivit motbevisad på alla tänkbara sätt...

Motbevisat, hur?
Citera
2006-01-05, 19:08
Medlem
Citat:
Motbevisat, hur?
Matematiskt, det är ett enkelt geometriskt talföljdsproblem. Serien 1/2^0 + 1/2^1 + 1/2^2 + ... + 1/2^n har summan 1/(1 - 0.5) då man låter n gå mot oändligheten.
Citera
2006-01-05, 19:11
Bannlyst
Det börjar ju kunna bli i teorin lika litet som en atom
Citera
2006-01-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collden
Matematiskt, det är ett enkelt geometriskt talföljdsproblem. Serien 1/2^0 + 1/2^1 + 1/2^2 + ... + 1/2^n har summan 1/(1 - 0.5) då man låter n gå mot oändligheten.

Ja jo, jag förstår varför man inte kommer fram. Att stegen blir alltid hälften av resterande avståndet och därför blir oändligt litet. Uppfattade inte det som ett motbevis. hm.
Citera
2006-01-05, 23:07
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ja jo, jag förstår varför man inte kommer fram. Att stegen blir alltid hälften av resterande avståndet och därför blir oändligt litet. Uppfattade inte det som ett motbevis. hm.

Men man kommer ju fram.
Citera
2006-01-05, 23:19
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Det är ju snarast ett tankefel än en riktig matematisk paradox.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akilles...%C3%B6ldpaddan
Citera
2006-01-07, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är ju snarast ett tankefel än en riktig matematisk paradox.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akilles...%C3%B6ldpaddan

Jasså, det var det som var akilles och sköldpaddan. Jag tycker att mitt tankeproblem är annorlunda. Inte speciellt orginellt dock.

Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Citat:
Ett annat tankeproblem är att du har en mållinje som är två meter framför dig. Första steget du tar är en meter, och varje steg du tar är hälften så lång som steget innan. Låt säga att du går i all oändlighet, men trots det kommer aldrig fram till mål.

Citera
2006-01-22, 11:16
Medlem
General_As avatar
Citat:
Jag tror inte massa kan hoppa över till andra dimensioner. Krafterna som håller ihop massan samverkar inte med dem men därimot gravitoner misstänks kunna hoppa till andra dimensioner.

Men man har ju redan börjat forska så att människan ska kunna komma till ett annat universum, när vårat egna går under. Och att det är teoretiskt möjligt, men att det inte kommer att gå fören om flera tusen år för det krävs så stora mängder energi.

Citat:
1. Radioaktivt sönderfall är slumpmässigt. Man kan räkna ut hur lång halveringstid man borde förvänta sig. I vilket fall som helst kommer ämnet helt enkelt att försvinna helt efter tillräckligt lång tid.

Vad jag har lärt mig av min lärare, som var kärnfysiker i Iran innan hon kom till Sverige. Så är det inte att radioaktiva sönderfaller slumpmässigt utan att dom sönderfaller samma takt hela tiden. Och därför kan man räkna ut hur lång tid det ska ta för hela radioaktivten att för svina.
Citera
2006-01-22, 18:07
Medlem
Citat:
Motbevisat, hur?

Man har inte med tidsenheten i beräkningarna. Bara längdenheten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera