Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 10:14
  #1
Medlem
Hej! Jag är riktigt färsk när det kommer till något som liknar privatekonomi.

Till hösten funderar jag på att ta fullt CSN-lån. 0,6% ränta var det förra året. Finns ju massvis med sparkonton med åtminstone 0,7%. Visst, kanske inte blir någon vinst i slutändan men jag tänker att dessa pengar kan vara bra till att investera (bostad, förslagsvis).

Svea Ekonomi, 0,85%, att börja med?

Sedan kan jag ju låsa dem, om jag märker att det fungerar. Jag är sparsam och kommer inte se dessa som pengar jag kan använda till annat.

Några andra förslag?


edit:

Från CSN: "Regeringen har beslutat om att sänka räntan för studielånen till 0,34 procent för 2017."
__________________
Senast redigerad av Bahmut 2017-05-23 kl. 10:16.
Citera
2017-05-23, 10:20
  #2
Medlem
Tycker att det är en ok idé.. Gjorde det själv.. Men tänk på att räntorna inte är jämförbara eftersom CSN lånet inte är avdragsgillt..
Citera
2017-05-23, 10:21
  #3
Medlem
CelenoIIs avatar
Du betalar 30% skatt på ränteinkomster, tänk på det.

Du kan inte kvitta CSN-räntan.
Citera
2017-05-23, 12:09
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Hej! Jag är riktigt färsk när det kommer till något som liknar privatekonomi.

Till hösten funderar jag på att ta fullt CSN-lån. 0,6% ränta var det förra året. Finns ju massvis med sparkonton med åtminstone 0,7%. Visst, kanske inte blir någon vinst i slutändan men jag tänker att dessa pengar kan vara bra till att investera (bostad, förslagsvis).

Svea Ekonomi, 0,85%, att börja med?

Sedan kan jag ju låsa dem, om jag märker att det fungerar. Jag är sparsam och kommer inte se dessa som pengar jag kan använda till annat.

Några andra förslag?


edit:

Från CSN: "Regeringen har beslutat om att sänka räntan för studielånen till 0,34 procent för 2017."

Beroende på hur länge du kan tänka dig att låsa dem ska du ha minst dubbla den räntan du pratar om: https://www.compricer.se/sparande/?a...hdrawals=false
Citera
2017-05-23, 12:57
  #5
Moderator
tobess avatar
Varför just ett sparkonto? Om du börjar räkna in det faktum att du betalar 30% skatt på räntevinster samt också tar i beaktande inflation o.s.v. så kommer ett "vanligt" sparkonto inte att vara ett bra alternativ.

Om du vill investera pängarna till låg risk, men ändå få ut en liten vinst så skulle t.ex. räntefonder vara ett mycket bättre alternativ.
Citera
2017-05-23, 14:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Varför just ett sparkonto? Om du börjar räkna in det faktum att du betalar 30% skatt på räntevinster samt också tar i beaktande inflation o.s.v. så kommer ett "vanligt" sparkonto inte att vara ett bra alternativ.

Om du vill investera pängarna till låg risk, men ändå få ut en liten vinst så skulle t.ex. räntefonder vara ett mycket bättre alternativ.

Tack, det låter vettigare när du uttrycker det så.

Men jag är otroligt okunnig när det kommer till ekonomi och den bakomliggande teorin till det. Var kan jag läsa mer om detta så jag rimligtvis kan fatta ett i längden vettigt beslut? Jag kommer vilja behöva känna mig väldigt säker för att göra något sådant, då det handlar om mycket pengar som egentligen inte är mina.
Citera
2017-05-24, 08:59
  #7
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Tack, det låter vettigare när du uttrycker det så.

Men jag är otroligt okunnig när det kommer till ekonomi och den bakomliggande teorin till det. Var kan jag läsa mer om detta så jag rimligtvis kan fatta ett i längden vettigt beslut? Jag kommer vilja behöva känna mig väldigt säker för att göra något sådant, då det handlar om mycket pengar som egentligen inte är mina.

På t.ex. Avanzas hemsidor finns det en hel del matnyttig information (t.ex. https://www.avanza.se/fonder/fondinspiration.html och https://www.avanza.se/lar-dig-mer/kom-igang.html) , sedan finns det ju en uppsjö olika bloggar och hemsidor o.s.v. Det går också givetvis att diskutera med din egen bank, kom bara ihåg att dom förstås också har ett eget vinstintresse.

Men - om vi pratar om t.ex. lågriskräntefonder så är det inte egentligen så mycket att sätta sig in i - annat än att kolla upp vilka avgifter som tas ut (förvaltning, försäljning, inköp). Risken på (kort)räntefonder är i stort sett samma som att ha pengarna på sparkontot. Dom har vanligen en utveckling på 3-5%. Bättre än ett sparkonto men betydligt sämre än andra fonder och/eller aktier med andra ord.

Om du dock tänker placera på lång horisont (d.v.s. flera år före du behöver pengarna) så löns det att lägga in pengarna i något med högre risk. Det kommer att komma toppar och dippar men om du lägger in en slant varje månad kapar du både bottnarna och topparna och får en stadig utveckling på kapitalet. Absolut bäst är ju givetvis att sprida ut kapitalet, t.ex. hälften i räntefonder och hälften i någon fond som har pengarna placerade i aktier.
Citera
2017-05-24, 09:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Tack, det låter vettigare när du uttrycker det så.

Men jag är otroligt okunnig när det kommer till ekonomi och den bakomliggande teorin till det. Var kan jag läsa mer om detta så jag rimligtvis kan fatta ett i längden vettigt beslut? Jag kommer vilja behöva känna mig väldigt säker för att göra något sådant, då det handlar om mycket pengar som egentligen inte är mina.

Per H Börjesson har skrivit en kort och enkel bok; så här kan alla svenskar bli miljonärer.

Snabba tips:
Investeringssparkonto (ISK) på Nordnet eller avanza. Jag har Nordnet för gillar shareville som jag lär mig av.

Indexfonder som Spiltan invest är mkt bra - denna har funkar bättre än övriga för mig.
Citera
2017-05-24, 14:53
  #9
Medlem
investerbests avatar
Min sambo sparar sitt CSN-lån på ett sparkonto från 4spar med 6,5% ränta. Har funkat fint senaste tre åren. Finns bra info om ett par sparkonton med bra sparränta på http://placerapengar.nu/sparkonto/

De konton hon sparar på har ingen insättningsgaranti, men hon tycker det är värt det. Alternativet är ju 0,10% ränta på Collector eller liknande... och då blir det svårt att slå CSN-räntan med kapitalskatt på 30%.
Citera
2017-07-30, 04:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du betalar 30% skatt på ränteinkomster, tänk på det.

Du kan inte kvitta CSN-räntan.

Om man är relativt ung och ska börja studera, visst är det då smart pga inkomstbortfallet att ta hela lån delen och lägga in det på börsen? Man vill ju få in så mkt pengar i arbete så tidigt som möjligt i ens liv med tanke på ränta-på-ränta-effekten eller hur?

Istället för att studera och inte investera något alls förens senare i livet efter studierna när man får lön? Visst man har en skuld att beta av då, men pengarna man investerade under studietiden är ju då i arbete sedan en tid tillbaka. Visst tänker jag rätt här? En person som sparar ett visst belopp mellan 20-30 och slutar spara får ju mer än den som spar samma belopp från 30 till hela 60-70 år, just pga att pengarna får jobba längre?
Citera
2017-07-30, 07:44
  #11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om man är relativt ung och ska börja studera, visst är det då smart pga inkomstbortfallet att ta hela lån delen och lägga in det på börsen? Man vill ju få in så mkt pengar i arbete så tidigt som möjligt i ens liv med tanke på ränta-på-ränta-effekten eller hur?

Istället för att studera och inte investera något alls förens senare i livet efter studierna när man får lön? Visst man har en skuld att beta av då, men pengarna man investerade under studietiden är ju då i arbete sedan en tid tillbaka. Visst tänker jag rätt här? En person som sparar ett visst belopp mellan 20-30 och slutar spara får ju mer än den som spar samma belopp från 30 till hela 60-70 år, just pga att pengarna får jobba längre?
Det är smartare att investera än att konsumera, det är korrekt.

Om man är medveten om riskerna är det ett utmärkt lån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback