Citat:
Ursprungligen postat av
knarkadamus
Forssmeds samtal med Johan verkar lovande men vi vet inte vad syftet med samtalet var eller vad som sades. Det finns inget krav p en ytterligare utredning eller att man antar de frslag som en utredning kommer fram till. Vi kan inte heller lsa Forssmeds tankar, han har makten att tillstta en utredning, men det gr inte enbart emot det egna partiet utan ven regering och riksdag.
Vi vet inte vad en utredning skulle komma fram till, men Norges rusreform och ESOs "Bruk och straff" r nog bra en bra indikation, allts att den egna politiken r dlig. Med allra strsta sannolikhet vet han detta. Vad skulle det betyda fr Forssmeds politiska framtid?
Jag menar inte bara det samtalet. Jag tror att bland annat att mnet togs upp i "Veckan" har stor betydelse - frsta gngen som sveriges narkotikapolitik frklarades till den stora massan. I vrigt har myten om "partyknarkare" som en huvudanledning till gngkrig brjar d ut, och jag ser det som den sista sucken i Sveriges nolltoleranspolitik med fokus p brukare. Vi ser ocks med t.ex. PETh tester att det brjar komma en viss reaktion mot statens verfrmynderi, och det spiller indirekt ver i denna frga.
Det skulle inte vara srskilt kontroversiellt att gra en frutsttningsls utredning. Flera partier vill uttryckligen det, och jag tror att partier som anser det helt uteslutet r f. Det finns inte s mnga hinder, kombinerat med ganska mycket tryck bde frn utredningar och remisser samt frn media. Forssmed vill som han tidigare kommunicerat helst behlla det som det r - men samtidigt r det omjligt att vara helt ignorant fr sin omgivning.
Jag tycker mig kunna frnimma att det ligger ngot i luften och att 2025 kan komma att bli en brytpunkt fr ngot - och jag frvntar mig att std fr legalisering eller i alla fall avkriminalisering kommer ha en skarp kning detta r. Vi fr vl se.