Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 07:25
  #397
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Mexikos har ju nu fått en ny vänsterregering som överväger att legalisera droger för att få ett slut på knarkkriget som skördat hundratusentals liv de senaste årtiondena, och kanske inte enbart cannabis som det verkar, om man läser mellan raderna.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/me...alisera-knark/

Citat:
"Mexikos kommande inrikesminister Olga Sánchez Cordero säger sig ha fått fria händer att, om så krävs, legalisera narkotika."

– Vad gäller avkriminalisering av droger så sa Andrés Manuel till mig, jag citerar: ”Carte blanche. Vadhelst som krävs för att få fred i vårt land”, säger Olga Sánchez Cordero, nominerad som inrikesminister i den kommande regeringen.

https://www.marijuana.com/news/2018/...iminalization/
Citat:
Shortly after Andrés Manuel López Obrador won Mexico’s presidential race by a landslide on July 1, 2018, his campaign promise to talk about legalizing drugs came up almost immediately.

“In terms of legalizing drugs, why not talk about it?” López Obrador said in May at a campaign rally. “There are many people who believe violence is a result of prohibition.”
__________________
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2018-07-18 kl. 08:24.
Citera
2018-07-18, 17:25
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Mexikos har ju nu fått en ny vänsterregering som överväger att legalisera droger för att få ett slut på knarkkriget som skördat hundratusentals liv de senaste årtiondena, och kanske inte enbart cannabis som det verkar, om man läser mellan raderna.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/me...alisera-knark/



https://www.marijuana.com/news/2018/...iminalization/
Finns också på statlig media.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...sera-narkotika

Ang artikeln trodde jag allt bruk av narkotika var avkriminaliserat sedan länge i Mexico men det finns ju dom som fortfarande blandar ihop begreppen.


Sedan Mexicos regering 2006 kopplade in armet i kampen mot knarket har över 200.000 människor dödats, ja herrejösses, det var inga muntra siffror, tyvvär så är det väldigt många oskyldiga både kvinnor och barn som får plikta med livet samtidigt som man göder kartellerna.

"the war on drugs has been an utter failure" -Barack Obama.
Citera
2018-07-18, 22:52
  #399
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Mexikos har ju nu fått en ny vänsterregering som överväger att legalisera droger för att få ett slut på knarkkriget som skördat hundratusentals liv de senaste årtiondena, och kanske inte enbart cannabis som det verkar, om man läser mellan raderna.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/me...alisera-knark/



https://www.marijuana.com/news/2018/...iminalization/
Kan tänka mig sådana idéer kan orsaka en del halshuggningar av politiker och deras nära och kära i Mexiko.
Citera
2018-07-19, 09:14
  #400
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Finns också på statlig media.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...sera-narkotika

Ang artikeln trodde jag allt bruk av narkotika var avkriminaliserat sedan länge i Mexico men det finns ju dom som fortfarande blandar ihop begreppen.


Sedan Mexicos regering 2006 kopplade in armet i kampen mot knarket har över 200.000 människor dödats, ja herrejösses, det var inga muntra siffror, tyvvär så är det väldigt många oskyldiga både kvinnor och barn som får plikta med livet samtidigt som man göder kartellerna
.

"the war on drugs has been an utter failure" -Barack Obama.
Ja Mexiko är ett tydligt exempel på att förbudet orsakar mer skada än det gör nytta, ingen tvekan om den saken.
Citera
2018-07-19, 09:16
  #401
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan tänka mig sådana idéer kan orsaka en del halshuggningar av politiker och deras nära och kära i Mexiko.
Att vara politiker eller journalist i Mexiko är förenat med livsfara ja, det råder det inge som helst tvekan om. Sedan September 2017 när valrörelsen drog igång så har 133 politiker mördats i Mexiko!
Citera
2018-07-20, 06:43
  #402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Att vara politiker eller journalist i Mexiko är förenat med livsfara ja, det råder det inge som helst tvekan om. Sedan September 2017 när valrörelsen drog igång så har 133 politiker mördats i Mexiko!
Är detta officiella siffror? Är ju sjukt många isåfall. Lägg därtill att dom 10 senaste polischeferna också tagits av daga, kartellerna har verkligen inga gränser.
Citera
2018-07-20, 09:30
  #403
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Är detta officiella siffror? Är ju sjukt många isåfall. Lägg därtill att dom 10 senaste polischeferna också tagits av daga, kartellerna har verkligen inga gränser.
Tillräckligt många "stora" media rapporterar om samma siffror så att jag i alla fall inte har några skäl att misstro uppgifterna.
Finns alldeles för många, så att hänvisa till någon speciell låter jag bli att göra med risk för att vi inte delar samma förtroende för "MSM".
Men googla så kommer du finna massor av artiklar och kan själv avgöra om det finns någon nyhetskanal som du anser är en trovärdig källa.

Dom som tagit fram siffrorna skall i alla fall vara ett konsultföretag som heter Etellekt.

Det är ju välkänt att korruptionen är enorm i Mexiko och att kartellerna inte drar sig för att mörda politiker som inte tar deras pengar eller på andra sätt vill sätta käppar i hjulen för dom.
Men som du säger, det är helt sjuka siffror när man tänker efter.
133 politiker mördade på mindre än 1 år!
Citera
2018-07-20, 14:07
  #404
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Att vara politiker eller journalist i Mexiko är förenat med livsfara ja, det råder det inge som helst tvekan om. Sedan September 2017 när valrörelsen drog igång så har 133 politiker mördats i Mexiko!
Det jag menar att det skulle bli värre och på högre nivå och om man ifrån regeringshåll signalerar att ta pengarna ifrån dom genom ta deras handel.

Men samtidigt så kommer inte mycket ändra sig vid en legalisering då USA har samma narkotikalagar som alltid och det är där pengarna finns.
Men såklart någon mindre kartellmedlem bör ju det bli ändå, men om det blir så stor skillnad på våldet kan man undra.


Det måste bli en symbios för hela Centralamerika i narkotikafrågan och USA, det är först då man kan se förbättringar i dessa länderna.
Men det kommer säkert ta decennium att reda ut och bli bra igen i alla dessa länderna.
Citera
2018-07-21, 07:38
  #405
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det jag menar att det skulle bli värre och på högre nivå och om man ifrån regeringshåll signalerar att ta pengarna ifrån dom genom ta deras handel.

Men samtidigt så kommer inte mycket ändra sig vid en legalisering då USA har samma narkotikalagar som alltid och det är där pengarna finns.
Men såklart någon mindre kartellmedlem bör ju det bli ändå, men om det blir så stor skillnad på våldet kan man undra.


Det måste bli en symbios för hela Centralamerika i narkotikafrågan och USA, det är först då man kan se förbättringar i dessa länderna.
Men det kommer säkert ta decennium att reda ut och bli bra igen i alla dessa länderna.
Vore lite synd om dom lyckades knäppa Obrador, han verkar vara en hyfsat sympatisk politiker som påminner en aning om Uruguays förre president Mujica i det avseendet att dom båda två inte verkar vara några giriga män.
Obrador skall ju sänka sin egen presidentlön med 60% som ett led i att ta tag i allt för slösaktigt spenderande och korruption.
Kan tänka mig att en hel del av mexikos övriga politiker också känner sig hotade av detta, så Obrador lever nog rätt farligt med både karteller och politiker som helst skulle vilja se någon annan vid rodret.
Citera
2018-07-21, 09:50
  #406
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Vore lite synd om dom lyckades knäppa Obrador, han verkar vara en hyfsat sympatisk politiker som påminner en aning om Uruguays förre president Mujica i det avseendet att dom båda två inte verkar vara några giriga män.
Obrador skall ju sänka sin egen presidentlön med 60% som ett led i att ta tag i allt för slösaktigt spenderande och korruption.
Kan tänka mig att en hel del av mexikos övriga politiker också känner sig hotade av detta, så Obrador lever nog rätt farligt med både karteller och politiker som helst skulle vilja se någon annan vid rodret.
Dock så är Uruguay ett helt annat land än Mexiko, den extrembrottslighet finns inte där.
Men jag gissar på huvuden kommer rulla en dag, och om man vill legalisera.
Och just för stoppa detta.
Citera
2018-07-21, 11:57
  #407
Medlem
Rufoss avatar
Riksdagsledamot Christina Örnebjär har just varit i London för mötet "Drug Policy Reform in Europe". Jag gillar inte Liberalerna, men oavsett politisk färg så anser jag att vi behöver fler som Christina i Riksdagshuset.

Hon skriver följande på sin Facebook:

"Dags att lämna London efter ett fantastiskt dygn med parlamentariker och experter från runt om i Europa under ”Drug Policy Reform in Europe: The Evidence So Far”.

Det allra mest slående är hur långt efter vi ligger i Sverige. Medan övriga pratade om evidens och forskning som ”det här vet ju alla” och ”det här är ju alla överens om” kunde jag bara konstatera att vi inte är där. Än. De andra bara skakade på huvudet åt Sveriges nollvision om ett narkotikafritt samhälle.

Ser fram emot att fortsätta lyfta de här frågorna och är så peppad efter att ha fått ta del av hur det ser ut runt om. Det dags att Sverige får en narkotikapolitik som fungerar, på alla plan."


https://www.facebook.com/christina.o...55608966068365
Citera
2018-07-21, 21:31
  #408
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Riksdagsledamot Christina Örnebjär har just varit i London för mötet "Drug Policy Reform in Europe". Jag gillar inte Liberalerna, men oavsett politisk färg så anser jag att vi behöver fler som Christina i Riksdagshuset.

Hon skriver följande på sin Facebook:

"Dags att lämna London efter ett fantastiskt dygn med parlamentariker och experter från runt om i Europa under ”Drug Policy Reform in Europe: The Evidence So Far”.

Det allra mest slående är hur långt efter vi ligger i Sverige. Medan övriga pratade om evidens och forskning som ”det här vet ju alla” och ”det här är ju alla överens om” kunde jag bara konstatera att vi inte är där. Än. De andra bara skakade på huvudet åt Sveriges nollvision om ett narkotikafritt samhälle.

Ser fram emot att fortsätta lyfta de här frågorna och är så peppad efter att ha fått ta del av hur det ser ut runt om. Det dags att Sverige får en narkotikapolitik som fungerar, på alla plan."


https://www.facebook.com/christina.o...55608966068365
Var gång nolltolerans kommer upp, som tillhör nollvision.
Och ges av knarkkrigarna, så glöm aldrig av att berätta för dom vad nolltolerans betyder.
Då det uppenbara då, men det betyder även att man inte lyssnar på argument oavsett hur bra de är.
Och man kan undra varför man inte kan argumentera och diskutera med fakta.
Så man ställer deras tro att man kan strunta i vad sin meningsmotståndare säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback