2021-08-18, 09:11
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Svensk polis hotar journalister 2021 för att upprätthålla narkotikapolitiken, läskigt, aldrig varit någon fanboy av polisen men detta är skrämmande, demokratin är nu hotad, får man inte tycka att gräs ska legaliseras längre?

Mycket otäck utveckling när man tänker på alla dom här nya befogenheter polisen fått att läsa all kommunikation, vad kommer härnäst, husrannsakan för att man tycker annat än en snut?

https://sverigesradio.se/artikel/polis-hotade-hallandsposten-med-repressalier

Jag undrar vilket incitament polismyndigheten har för att propagera mot en legalisering? Jag tror ju inte dom är dumma nog att verkligen tro att det skulle vara det dödsknark som dom utmålar det som. Det vore väldigt intressant att se rätt journalist göra ett ordentligt gräv i ämnet. Någonstans luktar det korruption.
Citera
2021-08-18, 10:09
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Svensk polis hotar journalister 2021 för att upprätthålla narkotikapolitiken, läskigt, aldrig varit någon fanboy av polisen men detta är skrämmande, demokratin är nu hotad, får man inte tycka att gräs ska legaliseras längre?

Mycket otäck utveckling när man tänker på alla dom här nya befogenheter polisen fått att läsa all kommunikation, vad kommer härnäst, husrannsakan för att man tycker annat än en snut?

https://sverigesradio.se/artikel/polis-hotade-hallandsposten-med-repressalier

Samma jag skrev om i inlägget #2036 med länkar till tidningens artiklar.
Citera
2021-08-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Förstår du hur mycket bajs en normal Svensson får om denne har åsikter som bryter mot gängse norm kring narkotikapolitiska frågor?

Än vilket fakta understött argument man kommer med så är gensvaret nästan alltid: ”jasså! Du vill legalisera droger så att du får knarka du, eller än värre så att våra oskyldiga, rågblonda ungdomar ska knarka…fast dom inte ens vill!!!??”

Tänk dig då en av lagens väktare skulle påstå något liknande, än hur sant det må vara.
Ifall du inte håller dig till ”company line” så är du så stekt att du kommer vara glad ifall du får jobba på hittegods resten av ditt miserabla polisliv…

Så länge debatt klimatet är låst i subjektivt tyckande och moralkakor underbyggda av pseudo fakta som man inte kan källhänvisa till kommer vi aldrig komma någonstans.

Så länge narkotika och i synnerlighet missbruk handlar om skuld och skam samt straff kommer vi aldrig någonstans heller.

Narkotikapolitiken har sett likadan ut i Sverige sedan hashbokens dagar, missbruksvården är ett skämt.
Missbruk av narkotika räknas som psykisk sjukdom, jag antar att det är ibland de enda sjukdomar som dessutom är belagd med straff.
Man försöker straffa bort ett socialt problem och medans man gör det så drar man samma mantra: ”vi jagar narkomanerna för att hjälpa dem”, jag skulle kunna sträcka mig till att 99% har aldrig blivit ”hjälpt” av ett straff föreläggande samt förnedringen att visa könet och pissa i en mugg.
Detta är intressant, flera gånger har jag hört hur poliser skrytit om hur dom hjälpt narkomaner genom att förstöra deras möjligheter att ta sig tillbaka in i samhället igen, det är väl något dom får lära sig på sekthögskolan eller något man intalar sig för att själv kunna sova bättre, "med den där böterna och stigmatiseringen lyckades jag hjälpa den där hemlösa knarkaren på samhällets botten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Jag undrar vilket incitament polismyndigheten har för att propagera mot en legalisering? Jag tror ju inte dom är dumma nog att verkligen tro att det skulle vara det dödsknark som dom utmålar det som. Det vore väldigt intressant att se rätt journalist göra ett ordentligt gräv i ämnet. Någonstans luktar det korruption.
Att cannabis är dödsknark är det nog få poliser som tror på år 2021, det handlar om att visa upp hur mkt brott man löser så man kan få mer pengar av pappa staten nästa år, sanningen är att deras uppklarningsfrekvens är skrämmande låg och tar man bort denna lågt hängande frukt skulle den bli ännu gräsligare.

Det måste till en lagändring, poliserna kommer aldrig någonsin självmant vilja ge upp detta verktyg, det är så enkelt dom kan bara säga "det luktar gräs" sen har man lagligt stöd för både kroppsbesiktning och husrannsakan, att det försvårar det brottsförebyggande arbetet och skapar ytterligare distans mellan myndigheten och Svensken verkar inte spela någon större roll sålänge det ser ut som man gör något.. polisarbete handlar ju för det mesta om statistik.
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Samma jag skrev om i inlägget #2036 med länkar till tidningens artiklar.
Bra! Det här måste uppmärksammas mer.
Citera
2021-08-18, 15:30
Medlem
Kajahs avatar
Citat:

Att cannabis är dödsknark är det nog få poliser som tror på år 2021, det handlar om att visa upp hur mkt brott man löser så man kan få mer pengar av pappa staten nästa år, sanningen är att deras uppklarningsfrekvens är skrämmande låg och tar man bort denna lågt hängande frukt skulle den bli ännu gräsligare.

Det måste till en lagändring, poliserna kommer aldrig någonsin självmant vilja ge upp detta verktyg, det är så enkelt dom kan bara säga "det luktar gräs" sen har man lagligt stöd för både kroppsbesiktning och husrannsakan, att det försvårar det brottsförebyggande arbetet och skapar ytterligare distans mellan myndigheten och Svensken verkar inte spela någon större roll sålänge det ser ut som man gör något.. polisarbete handlar ju för det mesta om statistik.

Det är ju det jag menar. Det enda det leder till är ett starkt polisförakt. Det är väldigt bra att allt fler och fler poliser och föredetta poliser träder fram och belyser problemet.
Citera
2021-08-19, 21:14
Medlem
Gingers avatar
Det är mycket intelligenta människor som skriver i denna tråd.

Jag som många andra (som både mår bra på och gillar cannabis) blir stigmatiserade för att vi är som vi är.

Jag vet inte om det är rätt att jämföra men, jag tycker kampen om cannabis känns som gay rörelsen. Förr var ju gay helt oacceptabelt och idag är det mera tolerant. Likaså kanske det kan bli med Cannabis.
Igår dödsknark och idag livs elixir.

Inte för att rökare är bögar eller att bögar är rökare.... Men......
Citera
2021-08-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Det är mycket intelligenta människor som skriver i denna tråd.

Jag som många andra (som både mår bra på och gillar cannabis) blir stigmatiserade för att vi är som vi är.

Jag vet inte om det är rätt att jämföra men, jag tycker kampen om cannabis känns som gay rörelsen. Förr var ju gay helt oacceptabelt och idag är det mera tolerant. Likaså kanske det kan bli med Cannabis.
Igår dödsknark och idag livs elixir.

Inte för att rökare är bögar eller att bögar är rökare.... Men......
Jag har tänkt samma, vi är den sista minoritet i Sverige 2021 som lever under statligt förtryck, vi är andra världskrigets judar, lika eftersökta som en bög på 1980 talet. Frågan är vem polisen ska jaga när våran blotta existens legaliseras.

Att vara gay i ett 1980-tals Sverige var inte bara oaccepterat, det var olagligt. Men 2021 går bögarna i parad genom Sverige vilket vi i framtiden också kommer kunna göra utan att bli misstänkta för brott.
Citera
2021-08-21, 11:13
Medlem
https://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/p%C3%A5-tiden-att-det-f%C3%B6rs-en-drogdebatt-som-baseras-p%C3%A5-fakta-1.53135704

På tiden att det förs en drogdebatt som baseras på fakta
Brev till ledarsidanJag ställer mig inte rakt av bakom en legalisering av vare sig cannabis eller narkotika i stort. Däremot är det på tiden att det förs en nykter och öppen debatt. Det skriver socialsekreteraren Niklas Svedhage Tufekcic i en replik på polismästaren Mats Palmgrens ”Brev till ledarsidan” den 17 augusti.
Citera
2021-08-22, 07:57
Medlem
Citat:
https://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/p%C3%A5-tiden-att-det-f%C3%B6rs-en-drogdebatt-som-baseras-p%C3%A5-fakta-1.53135704

På tiden att det förs en drogdebatt som baseras på fakta
Vilket dessvärre inte är enkelt. Narkotikapolitiken är både ideologisk och känslostyrd. För de flesta är missbrukare och narkotika något skrämmande så hårda tag och stränga straff förespråkas. Regerande politiker vägrar att ens utvärdera kriminaliseringen av narkotikabruk fast det är känt att avkriminalisering och skademinimering leder till att minska narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet. Fokus borde vara att narkotikamissbruk är symptom på bakomliggande problematik istället för brottslig handling.

Sverige är typ enda land i Europa som griper narkotikabrukare och avkräver urinprov för att lagföra genom själva bruket. Årligen anmäls ungefär 50,000 sådana förseelser. Utöver det avkrävs tusentals urinprov som visas vara negativa vilka inte blir anmälan. Genom lagföringarna skapar staten brottslingar som inte behöver vara det. Samtidigt frågar sig politiker och myndighetspersoner varför så många hamnar i kriminalitet utan att blicka mot andra länder för att se om något görs annorlunda.

Agendasättande media spelar stor roll i att narkotikadebatten inte blir mer fakta- och evidensbaserad. Gemene man är aningslös. På åttiotal och nittiotal var debatten dock ännu mer rabiat när Sverige skulle bli narkotikafritt. Fortfarande framställs exempelvis kriminaliseringen av narkotikabruk som positiv med förevändningen att narkotikabruk fångas upp när den tvärtom leder till att det döljs. Även skademinimering beskrivs ofta i mera negativa ordalag.
Senast redigerad av teoriman 2021-08-22 kl. 08:08.
Citera
2021-08-23, 15:36
Medlem
https://www.gp.se/fria-ord/f%C3%B6rnya-sveriges-omoderna-narkotikapolitik-1.53141216

Vårt land har idag högst narkotikadödlighet i hela Europa, enligt en rapport från EU:s narkotikabyrå (EMCDDA). Detta är en följd av en över 30 år gammal narkotikapolitik som politikerna inte vill förnya eller ens utreda

Tror ni att en ny statsminister kommer påverka debatten eller kommer S forsätta förneka fakta & vetenskap?
Citera
2021-08-23, 20:39
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Tror ni att en ny statsminister kommer påverka debatten eller kommer S forsätta förneka fakta & vetenskap?

Jag tror vi ska rikta in oss på gräsrots nivå.
Citera
2021-08-24, 11:30
Medlem
Citat:
https://www.gp.se/fria-ord/f%C3%B6rnya-sveriges-omoderna-narkotikapolitik-1.53141216

Vårt land har idag högst narkotikadödlighet i hela Europa, enligt en rapport från EU:s narkotikabyrå (EMCDDA). Detta är en följd av en över 30 år gammal narkotikapolitik som politikerna inte vill förnya eller ens utreda

En ny statsminister (antagligen från S då) skulle inte förändra något eftersom hen fortförande skulle förhålla sig till partiprogrammet. Kolla istället mot socialdemokraternas partikongress nu i november, kommer det några förändringar i S narkotikapolitik är det där den kommer komma från.
Citera
2021-08-24, 15:44
Medlem
klybans avatar
Citat:

Har vi tagit över första platsen igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in