• 1
  • 2
2025-10-01, 19:44
Medlem
Smittorisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionFromZion
Nectar collector
En mer portabel version av Dab riggen som ger härliga bloss. Den kräver dock att man övar in tekniken, i början wastear man lite medan man lär sig. Det är i korta drag en pipa som du värmer tippen på och sedan för över koncentratet i en glasbehållare för att förbränna det.
Den är lite pillig att förbereda och städa så använder den inte jätteofta tyvärr, men den har sina tillfällen.

Jag köpte ju en Nectar collector som du tipsade om. Men helsike vad den är svår att använda, eller inte svår, men att få till det på rätt sätt. Fantastisk smak på röken dock

Funderar på om en elektrisk vejp typ Flowermate från Wix kanske är smidigare. Möjligen Puffco plus.

Nu när jag tänker efter så har jag en Xmax v3 Pro liggande, undra om den funkar bra med koncentrat.
Citera
2025-10-01, 20:06
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smittorisk
Jag köpte ju en Nectar collector som du tipsade om. Men helsike vad den är svår att använda, eller inte svår, men att få till det på rätt sätt. Fantastisk smak på röken dock

Funderar på om en elektrisk vejp typ Flowermate från Wix kanske är smidigare. Möjligen Puffco plus.

Nu när jag tänker efter så har jag en Xmax v3 Pro liggande, undra om den funkar bra med koncentrat.

Ja nectar collector är lite knepigare att få till perfekta bloss med. Kör du metall eller glas längst fram?
Jag upplever att metallen är mycket enklare att få till ett bra bloss med. Min teknik är att göra koncentratet så litet till yta som möjligt, gärna en boll. Bränna på toppen av collectorn tills den är glödhet. Sen försöka få till hela förbränningen i ett sug men låta stor del av röken va kvar i glaset, sen ta den sista röken i två bloss till efter det första.

Wix har en coil och puffco plus en heating chamber. Chamber Är mycket enklare att hålla ren och fin. Läs specsen på båda, finns endel andra skillnader med.
Kan inte säga annat än att jag är supernöjd med puffco plus.

Har ingen erfarenhet av Xmax tyvärr.. Vet att andra här på forumet kör den, hoppas de kan komma in och svara på hur den funkar med koncentrat.
Senast redigerad av LionFromZion 2025-10-01 kl. 20:14.
Citera
2025-10-01, 20:59
Medlem
Smittorisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionFromZion
Ja nectar collector är lite knepigare att få till perfekta bloss med. Kör du metall eller glas längst fram?
Jag upplever att metallen är mycket enklare att få till ett bra bloss med. Min teknik är att göra koncentratet så litet till yta som möjligt, gärna en boll. Bränna på toppen av collectorn tills den är glödhet. Sen försöka få till hela förbränningen i ett sug men låta stor del av röken va kvar i glaset, sen ta den sista röken i två bloss till efter det första.

Wix har en coil och puffco plus en heating chamber. Chamber Är mycket enklare att hålla ren och fin. Läs specsen på båda, finns endel andra skillnader med.
Kan inte säga annat än att jag är supernöjd med puffco plus.

Har ingen erfarenhet av Xmax tyvärr.. Vet att andra här på forumet kör den, hoppas de kan komma in och svara på hur den funkar med koncentrat.

Jag provade glaset men det vart inge bra. Metallen har jag haft hyfsad framgång med men det är lite tricky. Ett par gånger gick det riktigt superbra och den fylliga smaken var gudomlig.
Sen kickar ju koncentrat så jäkla fint också jämfört med något annat.

Det är nog dags att prova Xmaxen. Annars blir det nog en Puffco Plus.
Citera
2025-10-02, 22:26
Avstängd
funplacess avatar
Dab-rigg + kvartsbanger + carb cap. Värm tills den slutar glöda, vänta 25–35 s, lägg i ett riskorn vax, på med cap, dra långsamt. Smak och effekt toppar runt ~230–260°C. Torka ur med ISO efter varje dab.

Vejp för koncentrat. En enkel penna eller Puffco-typ med kammare är rent och diskret. Korta bloss, låt svalna mellan dragen så det inte bränns.

Ingen rigg. “Sandwicha” en liten klick mellan örten i en skål eller inuti en joint. Håll glöden uppåt mellan bloss så oljan inte rinner mot filtret. Varmknivar funkar men kan slösa, så håll det litet.

Snabbtips: små doser, låg temp, cap:a luftflödet och rengör varje gång. Då får man max smak och minimalt spill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in