Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 09:16
  #1
Medlem
proconsuls avatar
Varför har vi tio siffror? Jag vet att siffersystemet kommer från Indien, men är det någon som vet varför det är just tio siffror?
Citera
2017-05-21, 09:18
  #2
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
10 fingrar
Citera
2017-05-21, 09:22
  #3
Medlem
Det är som sagt baserat på att vi har 10 fingrar.
Citera
2017-05-21, 09:25
  #4
Avstängd
Hade vi haft bas60 så hade det varit jobbigt att lära sig gångertabellen.
Annars hade bas60 varit övelägset.
Citera
2017-05-21, 11:06
  #5
Medlem
proconsuls avatar
Babylonierna hade bas 60, det är därför vi har 60 min på en timme.

Tio fingrar stämmer inte eftersom vi bara har nio ental och nollan är den tomma mängden. Det är en enkel förklaring men den håller inte. Hade vi haft tio ental och sedan nollan så....men, man börjar inte räkna på noll som ett tal. Vänster tumme är inte noll, den är ett. Annars hade det ju blivit: noll, en, två, tre fyra; alltså fyra fingrar på vänster hand.
Citera
2017-05-21, 11:27
  #6
Medlem
nex112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Babylonierna hade bas 60, det är därför vi har 60 min på en timme.

Tio fingrar stämmer inte eftersom vi bara har nio ental och nollan är den tomma mängden. Det är en enkel förklaring men den håller inte. Hade vi haft tio ental och sedan nollan så....men, man börjar inte räkna på noll som ett tal. Vänster tumme är inte noll, den är ett. Annars hade det ju blivit: noll, en, två, tre fyra; alltså fyra fingrar på vänster hand.
samtidigt är ju 10 inte heller ett ental utan en etta och en nolla...
Citera
2017-05-21, 11:40
  #7
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nex112
samtidigt är ju 10 inte heller ett ental utan en etta och en nolla...

My point. Nio ental, tio fingrar.
Citera
2017-05-21, 11:44
  #8
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Babylonierna hade bas 60, det är därför vi har 60 min på en timme.

Tio fingrar stämmer inte eftersom vi bara har nio ental och nollan är den tomma mängden. Det är en enkel förklaring men den håller inte. Hade vi haft tio ental och sedan nollan så....men, man börjar inte räkna på noll som ett tal. Vänster tumme är inte noll, den är ett. Annars hade det ju blivit: noll, en, två, tre fyra; alltså fyra fingrar på vänster hand.
Alltså, va? Förstår du hur baser fungerar eller? Representera 11 med dina fingrar så ser du nog kopplingen mellan basen 10 och antalet fingrar.
Citera
2017-05-21, 11:57
  #9
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Alltså, va? Förstår du hur baser fungerar eller? Representera 11 med dina fingrar så ser du nog kopplingen mellan basen 10 och antalet fingrar.

Nej jag förstår inte hur baser fungerar, jag är helt obevandrad i matematik. Att babylonierna hade bas 60 är bara nåt jag vet, inget jag förstår. En gång kollade jag upp varför det finns 60 min på en timme och det var då jag såg det. Men babylonierna hade inte sex fingrar. Jag vet också av någon anledning att Mayafolket hade bas 40, och även om jag inte vet vad det betyder så vet jag att de inte hade fyra fingrar.
Det är ju fullt möjligt att bas 10 kommer från fingrarna men det är inte alldeles självklart och jag skulle gärna se en källa på det.
Citera
2017-05-21, 11:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Babylonierna hade bas 60, det är därför vi har 60 min på en timme.

Tio fingrar stämmer inte eftersom vi bara har nio ental och nollan är den tomma mängden. Det är en enkel förklaring men den håller inte. Hade vi haft tio ental och sedan nollan så....men, man börjar inte räkna på noll som ett tal. Vänster tumme är inte noll, den är ett. Annars hade det ju blivit: noll, en, två, tre fyra; alltså fyra fingrar på vänster hand.

Det babyloniska talsystemet hade tio som ett slags "underbas": symbolerna för 1 - 59 är additivt uppbyggda av symboler för 1 och 10.

Det bästa sättet att räkna på fingrarna är nog att använda de fyra fingrarna på vänsterhanden som ental och tummen som 5. På det viset representerar hela handen 9; vill man komma vidare kan man använda högerhandens fingrar som tiotal och tummen som 50, varigenom man kommer upp till 99.
Citera
2017-05-21, 12:04
  #11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Babylonierna hade bas 60, det är därför vi har 60 min på en timme.

Tio fingrar stämmer inte eftersom vi bara har nio ental och nollan är den tomma mängden. Det är en enkel förklaring men den håller inte. Hade vi haft tio ental och sedan nollan så....men, man börjar inte räkna på noll som ett tal. Vänster tumme är inte noll, den är ett. Annars hade det ju blivit: noll, en, två, tre fyra; alltså fyra fingrar på vänster hand.
Det blir alltid minus ett. 10-1=9. Varför har vi inte hela 60 minuter som visas på ett digital ur? 60-1=59

Ex Binärt bas 2. 2-1=1. Talen 0 och 1.
Citera
2017-05-21, 12:07
  #12
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det babyloniska talsystemet hade tio som ett slags "underbas": symbolerna för 1 - 59 är additivt uppbyggda av symboler för 1 och 10.
Ok, det ger lite större förståelse.


Citat:
Det bästa sättet att räkna på fingrarna är nog att använda de fyra fingrarna på vänsterhanden som ental och tummen som 5. På det viset representerar hela handen 9; vill man komma vidare kan man använda högerhandens fingrar som tiotal och tummen som 50, varigenom man kommer upp till 99.
Det är ju också ett sätt. Kanske Maya fick bas 40 från de fyra fingrarna (även om jag fortfarande inte vet vad bas betyder).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback