2006-01-02, 19:42
Medlem
Jag ska läsa min första högskolekurs nu i vår, Historia A, och har luskat ut att den första boken som ska användas är A History of World Socities av McKay. Eftersom jag inte vet hur mycket den kommer användas under kursen, och inte lär behöva den som "referenslitteratur" efteråt (ska börja läsa till civilingenjör i höst), så hade jag tänkt införskaffa den begagnad. De annonser där priset skiljer sig nämnvärt från nypris är dock av femte upplagan, medan det i litteraturlistan står att den sjätte upplagan ska användas.

Hur stora skillnader är det mellan olika upplagor av historieböcker i allmänhet, och den här boken i synnerhet?
Citera
2006-01-02, 20:15
Medlem
-jOE!s avatar
Säkert inte så stor skillnad, kan bli problem med sidhänvisningar och sådär om ni fått det, men det är ju inte så farligt..
Citera
2006-01-03, 02:58
Medlem
Brandbils avatar
Det brukar aldrig vara problem. När jag har stora böcker på ~1000 sidor brukar jag försöka ha senaste upplagan, men mindre böcker är skitsamma.
Det beror kanske lite på institution, men tänk på hur de plockar frågor. Är det en enda huvudbok är det såklart viktigare med en fräsch en.

Mina erfarenheter är dock att det går bra med en upplaga bakåt. Tentafrågorna kommer ju på huvudområden och dessa brukar inte ändras. Det som ändras är ofta exempel som görs mer aktuella osv.
Citera
2006-01-03, 04:23
Medlem
Boken ska vara på 1085 sidor enligt litteraturlistan. Kanske borde köpa en ny bok istället.
Citera
2006-01-03, 12:28
Medlem
Nah...har själv haft McKay som kurslitteratur i historia, du kommer knappast behöva den senaste upplagan för att klara kursen (även om det förmodligen är den bok du kommer sitta mest med, lite beroende på hur kursen är upplagd). Däremot är det en rätt schysst bok att ha i bokhyllan. Den kostade en del ny vill jag minnas men den var ju inte i närheten av vad en del av litteraturen kommer kosta sen när du läser civing. Jag skulle nog ha köpt den ny om jag var du, inte för kursens skulle men för min egen.

Vad ska ni mer ha för böcker och var ska du läsa?
Citera
2006-01-03, 13:48
Medlem
Jag såg att akademibokhandeln säljer senaste utgåvan för 499:-. Kan det kanske vara värt för en sån pjäs.

Hela litteraturlistan:

Ahlberger, C & Kvarnström, L, Det svenska samhället 1720-2000: böndernas och arbetarna tid. - Lund: Studentlitteratur, 2004, 395 s
Ankarloo, B, Franska revolutionen. - Lund: Studentlitteratur, 1992, 125 s
Bradley, K R, Slavery and Society at Rome. - Cambridge: Cambridge University Press, 1994, 180 s
Cameron, R, Världens ekonomiska historia: från urtid till nutid. - Lund: Studentlitteratur, 2001, 515 s
Crosby, A W, Den ekologiska imperialismen: Europas biologiska expansion 900-1900. - Stockholm: SNS Förlag, 1999, 240 s
Gierow, P G & Sjöstedt, L (red), Antiken. - Lund: Studentlitteratur, 1978, 125 s
Gustafsson, H, Nordens historia: en europeisk region under 1200 år. - Lund: Studentlitteratur, 1997, 265 s
Le Goff, J, Your money or your life: economy and religion in the middle ages. - Cambridge: Zone Books, 1990, 85 s
Lindkvist, T & Sjöberg, M, Det svenska samhället 800-1720. - Lund: Studentlitteratur, 2003, 470 s
McKay, J P et al, A History of World Societies, sjätte upplagan. - Boston: Houghton Mifflin Company, 2004, 1085 s
Perlestam, M, Genusperspektiv i historia. Metodövningar. - Lund: Studentlitteratur, 2001, 160 s
Rönnbäck, J, Politikens genusgränser. - Stockholm: Atlas, 2004
Östberg, K, 1968 när allting var i rörelse: sextiotalsradikaliseringen och de sociala rörelserna. - Stockholm: Prisma, 2002, 170 s

Jag ska plugga på Mälardalens Högskola i Eskilstuna, eftersom jag fortfarande bor kvar hemma i Västerås. Läser kursen mer för nöje än nytta, och för att jag inte har hittat nåt jobb. Dessutom känns det bra att åtminstone ha provat på högskolan innan jag börjar läsa CivIng i Lund till hösten.
Citera
2006-01-03, 15:19
Medlem
Femhundra låter som ett bra pris, ja.

Av de där böckerna har jag även haft Ahlberger/Kvarnström, Cameron och Östberg som litteratur. Ahlberger/Kvarnström var en långtråkig repetition av gymnasiet, lite djupare kanske men på det hela taget bortkastade pengar, finns bättre översikter över Sveriges historia.

Cameron däremot är en mycket intressant genomgång över världens ekonomiska historia där man lär sig mycket nytt. Ska sägas att många av mina kursare hatade den eftersom den var för svårläst för dem...men det ska inte vara några problem. Jag tog mig (visserligen med viss möda och ordbok) igenom den på engelska (då jag i ett typiskt exempel på hur snålheten bedrar visheten hade lånat en engelsk upplaga från biblioteket för att slippa punga ut med mer pengar) och det var riktigt välinvesterad tid, om än mer för livet än för provet. Värt att påpeka är också att, vad gäller världens ekonomiska utveckling så står Cameron mer till höger politiskt och McKay et. al. står mer till vänster. Det kommer du säkert märka själv men det kan vara en fördel att hålla det i minnet när du märker att en del saker förklaras på olika sätt i böckerna.

Östberg kommer du säkert behöva för kursen, anledningen att den är med är nog att ni ska skriva något om den och om vänstervågen. Den var väl iofs intressant i alla fall för mig, som inte kunde så mycket om -68 och dess efterverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in