Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 21:06
  #1
Medlem
Hej.

Så som rubriken lyder så undrar jag hur en offert för en hemsida ser ut.
Hur den är skriven och vad som ska finnas med i en offert för en hemsida, m.m.

MVH
Citera
2017-05-19, 21:30
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyManP
Hej.

Så som rubriken lyder så undrar jag hur en offert för en hemsida ser ut.
Hur den är skriven och vad som ska finnas med i en offert för en hemsida, m.m.

MVH
Är det inte så att den som vill ha in offerter även talar om vad som ska ingå i offerten för att den ska tas i beaktande?

Gör det inte det får man väl hitta på något själv. Det du inte bör gå ut med är antalet timmar, utan det som är intressant är ju priset i slutändan för din potentiella kund.

Så, är det så att du fått en helt "näck" offert kan du ju offerera allt möjligt på den i princip:

Kravställning: x kr
Projektledning och möten: y kr
Utveckling: z kr

Det bör väl även framgå nånstans att offerten gäller under förutsättning att de krav som ställts går att utveckla något ifrån, samt att man varken levererar mer eller mindre än det som framgår av kraven. eventuellt kanske man kan lägga in nån slags prisjusteringsklausul med som gör att priset kanske kan bli lite billigare, mot motprestationen att man får ha hand om förvaltningen av sidan med.

Finns väl rätt många sätt att göra det på antar jag?

Hjälper artikeln https://www.foretagande.se/offertsko...t-av-offerten/ tro?
__________________
Senast redigerad av Proton 2017-05-19 kl. 21:34.
Citera
2017-05-19, 22:34
  #3
Medlem
Jag har ingen professionell erfarenhet av offerter, men jag gissar att följande kan vara relevant:

- vem som skall göra arbetet
- åt vem arbetet skall göras
- vad som skall göras
- när offerten slutar gälla (dvs ett datum före vilket kunden måste ha accepterat offerten)
- eventuellt hur det skall göras (speciella tekniker eller så)
- möjligen skall det finnas någon paragraf om var arbetet skall utföras (på ditt kontor eller i kundens, eller spelar det ingen roll?)
- när arbetet skall vara klart
- vad som händer om arbetet inte är klart i tid
- när arbetet skall betalas
- eventuella delmål och i vilken ordning de skall klaras av
- hur lång tid kunden har på sig att komma med synpunkter på det utförda arbetet och åtgärdandet av dessa ingår i arbetet
- hur man skall hantera konflikter mellan parterna

Vad gäller delmål kan dessa betraktas som offerter i miniatyr, om det är ett omfattande arbete. Det kan bli så att den som gör arbetet vill ha betalt för varje delmål som uppnås, så att det kommer in lite pengar hela tiden istället för att komma en jättesumma i slutet på arbetet.

Eftersom det gäller en hemsida så ser jag möjligheten/risken att kunden vill ändra en del grejer under arbetets gång. Då kan det vara bra om avtalet innehåller några bestämmelser om hur detta kan hanteras (jag skulle nog rekommendera löpande debitering per nerlagd arbetstimme för ändringar som kunden vill ha).

Om det skall vara möten med kunden under arbetets gång kan man välja att låta dessa ingå i priset (som då blir lite högre) eller fakturera dessa separat.
Citera
2017-05-20, 02:02
  #4
Medlem
Tack för alla svar.

MVH Patrik Behaye
Citera
2017-05-20, 07:56
  #5
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Är det inte så att den som vill ha in offerter även talar om vad som ska ingå i offerten för att den ska tas i beaktande?

Gör det inte det får man väl hitta på något själv. Det du inte bör gå ut med är antalet timmar, utan det som är intressant är ju priset i slutändan för din potentiella kund.

Så, är det så att du fått en helt "näck" offert kan du ju offerera allt möjligt på den i princip:

Kravställning: x kr
Projektledning och möten: y kr
Utveckling: z kr

Det bör väl även framgå nånstans att offerten gäller under förutsättning att de krav som ställts går att utveckla något ifrån, samt att man varken levererar mer eller mindre än det som framgår av kraven. eventuellt kanske man kan lägga in nån slags prisjusteringsklausul med som gör att priset kanske kan bli lite billigare, mot motprestationen att man får ha hand om förvaltningen av sidan med.

Finns väl rätt många sätt att göra det på antar jag?

Hjälper artikeln https://www.foretagande.se/offertsko...t-av-offerten/ tro?
Jo visst är det så.

Du kan ju knappast lämna en valid offert om du inte vet vilka produkter, krav och tjänster beställaren efterfrågar.


Kan tillägga, vill de ha underhåll, uppdateringar, utbildning osv?
Ok en hemsida kanske inte behöver det i så stor utsträckning iofs beror det på vad den innehåller, men man skall kolla av alla detaljer dels för att kunden skall känna sig trygg och behärskar produkten och dels för att man som företag lever på att sälja tjänster som kunderna efterfrågar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback