2017-05-18, 20:39
Medlem
Som rubriken säger har jag stött på lite problem när det kommer till dual boot mellan Windows 10 och mitt nyligen installerade Ubuntu.
Windows 10 fanns förinstallerat på en 120gb ssd disk, som jag partionerade och installerade Ubuntu på. Problemet är att Windows startas automatiskt, och någon meny för att välja operativsystem dyker aldrig upp.

Har testat att ändra boot order med efibootmgr, och också ändrat timeout till x antal sek, skillnaden med timeout blev att det blir en tom svart skärm när jag startar datorn som varar i antal sek jag ställde in i timeout (fortfarande ingen meny). Efter x antal sek startas Windows automatiskt.

Har också provat att ändra i koden "GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true" i /etc/default/grub till false istället för true, men fortfarande ingen skillnad.

Någon som har något klokt tips?
Citera
2017-05-18, 21:47
Medlem
rootswallers avatar
Antar att du minskade volym på windowspartionen innan du installerade ubuntu? Kan du ha installerat ubuntu felaktigt? Eller haft för lite ledig plats?
Citera
2017-05-18, 22:07
Medlem
Yes det stämmer. Provade att partionera med windows egna verktyg först, men då den inte lät mig partionera större än 10gb installerade jag partionwizard istället, och då funkade det prima.
På C (ssd disken) gjorde jag en partion på 35gb där jag la root, på den "vanliga" disken gjorde jag en partion på 8gb för swap samt en på 100gb för home.

Inga konstigheter vid installationen alls.
Plus, den listar ju både windows och ubuntu vid efibootmgr?
Senast redigerad av addman91 2017-05-18 kl. 22:27.
Citera
2017-05-19, 08:11
Medlem
Det där är ett vanligt UEFI-"problem".

UEFI har flera olika arbetssätt för start och omstart och senast bootat OS kan få spara vissa "önskemål" till nästa start (även över power-off).

Dessutom kryllar det av mindre vettiga UEFI-implementationer i många "BIOSar". (Speciellt i laptops.)
Och självklart görs tester/anpassningar för att Windows ska trivas. Någon "opartisk conformance" testas inte med samma självklarhet.

Praktiska tips:
Kolla uppdatera BIOS/EFI så att du alltid kör senaste.
Hitta en Linux-distro-USB/CD där du får välja "starta från HDD". Då kommer den med stor sannolikhet göra som du vill/tror. (Åtminstone tills nästa gång du bootat eller uppdaterat Windows.)
Citera
2017-05-19, 10:20
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addman91
Som rubriken säger har jag stött på lite problem när det kommer till dual boot mellan Windows 10 och mitt nyligen installerade Ubuntu.
Windows 10 fanns förinstallerat på en 120gb ssd disk, som jag partionerade och installerade Ubuntu på. Problemet är att Windows startas automatiskt, och någon meny för att välja operativsystem dyker aldrig upp.

Har testat att ändra boot order med efibootmgr, och också ändrat timeout till x antal sek, skillnaden med timeout blev att det blir en tom svart skärm när jag startar datorn som varar i antal sek jag ställde in i timeout (fortfarande ingen meny). Efter x antal sek startas Windows automatiskt.

Har också provat att ändra i koden "GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true" i /etc/default/grub till false istället för true, men fortfarande ingen skillnad.

Hmm?

Är det så att windows bootloader fortfarande används kanske du kan prova med att installera nåt som heter easyBCD och där skruva lite på startblocket så att du får en startmeny där du kan välja mellan att starta ubuntu eller windows? Kan ju vara värt ett försök med om nu inte GRUB ville vara med riktigt?

http://neosmart.net/EasyBCD/
Citera
2017-05-19, 15:39
Avstängd
konstapels avatar
Spontant låter det som att du lagt grub på fel partition eller låtit grub själv installera sig automatiskt vilket kan orsaka problem då den inte vet att lägga sig "rätt" eftersom du partitionerat manuellt.
Det är alltid sda1 du ska lägga grub på. Allt annat kommer att orsaka problem. UEFI eller BIOS, har ingen betydelse i det här sammanhanget.
Citera
2017-07-20, 17:24
Medlem
Provokatörs avatar
Samma problem som TS någon som har en lösning?

/Provokatör
Citera
2017-07-20, 17:38
Moderator
Amirons avatar
Stängt av fastboot?
Citera
2017-07-20, 20:38
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Samma problem som TS någon som har en lösning?

/Provokatör
Har du läst igenom tråden och har du provat med easyBCD?
Citera
2017-07-21, 07:54
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Har du läst igenom tråden och har du provat med easyBCD?

Jodå jag har för vana att läsa igenom trådarna innan jag postar, jag såg dock inte om easyBDC funkade. Jag får göra ett försök med easyBDC.

/Provokatör
Citera
2017-07-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addman91

Jag tycker det är nästan hopplöst att få det att fungera pålitligt eftersom Windows försöker "rätta till" MBR och bootloadern av sig självt. Dvs skriver över GRUB mm

Jag brukar alltid resonera som så att ha minst två diskar i maskinen och välja bootdisk i BIOS istället, så länge man inte har stora krav så är det fullt tillräckligt. För de laptops som har CD/DVD-enhet så kan man köpa en sk CD-Hårddiskkabinett på Kjell & Co och få plats med en disk till.

Det finns dock en påtaglig nackdel ifall man vill ha två fysiska diskar och bägge har en en Windows-system startbar partition. Det innebär att vid varje start att Windows ska skanna igenom den andra disken, och allt blir bara tok av det.

Om man läser igenom anvisningarna för Windows systemstart och bootloader så förstår man att detta problem inte har en enkel lösning, ingen bra tutorial finns det heller.

Den bootloader och systemstart som följde med tex Windows 2000 Pro var dock pålitlig i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in