Citat:
Ursprungligen postat av
addman91
Som rubriken säger har jag stött på lite problem när det kommer till dual boot mellan Windows 10 och mitt nyligen installerade Ubuntu.
Windows 10 fanns förinstallerat på en 120gb ssd disk, som jag partionerade och installerade Ubuntu på. Problemet är att Windows startas automatiskt, och någon meny för att välja operativsystem dyker aldrig upp.
Har testat att ändra boot order med efibootmgr, och också ändrat timeout till x antal sek, skillnaden med timeout blev att det blir en tom svart skärm när jag startar datorn som varar i antal sek jag ställde in i timeout (fortfarande ingen meny). Efter x antal sek startas Windows automatiskt.
Har också provat att ändra i koden "GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true" i /etc/default/grub till false istället för true, men fortfarande ingen skillnad.
Någon som har något klokt tips?
Jag tycker det är nästan hopplöst att få det att fungera pålitligt eftersom Windows försöker "rätta till" MBR och bootloadern av sig självt. Dvs skriver över GRUB mm
Jag brukar alltid resonera som så att ha minst två diskar i maskinen och välja bootdisk i BIOS istället, så länge man inte har stora krav så är det fullt tillräckligt. För de laptops som har CD/DVD-enhet så kan man köpa en sk CD-Hårddiskkabinett på Kjell & Co och få plats med en disk till.
Det finns dock en påtaglig nackdel ifall man vill ha två fysiska diskar och bägge har en en Windows-system startbar partition. Det innebär att vid varje start att Windows ska skanna igenom den andra disken, och allt blir bara tok av det.
Om man läser igenom anvisningarna för Windows systemstart och bootloader så förstår man att detta problem inte har en enkel lösning, ingen bra tutorial finns det heller.
Den bootloader och systemstart som följde med tex Windows 2000 Pro var dock pålitlig i det avseendet.