2017-12-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag är beredd att leva väldigt billigt och spara så mkt jag kan första delen av mitt liv för att kunna sluta jobba och lata mig senare, om jag lever. Avskyr att jobba och detta äckliga fejkade stress samhälle där man ska upp så tidigt som möjligt varje jävla morgon, jobba hela dagen och sen fortsätta så tills man är 65.

Tycker helt klart det är värt att ta "skiten" nu för att få det gött senare. Men jag vill inte dö med massa pengar utan tanken är att bara kunna leva på avkastningen större delen av livet och sen leva bort pengarna i slutet.

Hatar detta patetiska ekorrhjulsamhälle

Som kopierat från mina egna tankar!
Citera
2017-12-30, 00:40
Medlem
J.Ks avatar
Jag känner ett flertal personer som resonerar likt TS, det ska bara finnas så stor mängd pengar som möjligt på sparkontot. Nån riktigt plan finns inte, heller ingen tanke på att man bör leva i nuet.

Nåväl allmänna arvsfonden blir iaf oerhört glada när ni dör och hela skiten tillfaller dom, då kan alla dessa fantastiska nysvenskar vi har berikats med dom senare åren ansöka om att få ta del av era pengar.

Seriöst, lev i nuet, en stor buffert är inga fel, men att bara ha pengar på kontot för saken skull
är bara galet.
Citera
2017-12-30, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Jag känner ett flertal personer som resonerar likt TS, det ska bara finnas så stor mängd pengar som möjligt på sparkontot. Nån riktigt plan finns inte, heller ingen tanke på att man bör leva i nuet.

Nåväl allmänna arvsfonden blir iaf oerhört glada när ni dör och hela skiten tillfaller dom, då kan alla dessa fantastiska nysvenskar vi har berikats med dom senare åren ansöka om att få ta del av era pengar.

Seriöst, lev i nuet, en stor buffert är inga fel, men att bara ha pengar på kontot för saken skull
är bara galet.

Jag håller med dig.
Citera
2017-12-30, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

är bara galet.

Läs innan du svarar, jag vill inte ha pengar på kontot för saken skull, jag vill ha pengar på kontot för att bli fri aka ekonomiskt beroende. "Liten" skillnad.

Varför ska jag leva i nuet genom att gå upp tidigt varje morgon fast jag inte vill och jobba hela dagen för att jag måste och göra så tills jag blir 60-70 år, när jag kan spara så mycket jag kan 10-15 år, göra det bästa av situationen och sen vara helt fri och kan sova hur länge jag vill, göra vad fan jag vill, tills jag blir 60-70 år istället? Lever hellre i nuet i det andra scenariot.
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2017-12-30 kl. 01:32.
Citera
2017-12-30, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Som kopierat från mina egna tankar!

Grymt kämpa på!
Citera
2017-12-30, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Jag håller med dig.

Coolt men det han sa har inte ett skit att göra med vad jag sa.
Citera
2017-12-30, 02:33
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Läs innan du svarar, jag vill inte ha pengar på kontot för saken skull, jag vill ha pengar på kontot för att bli fri aka ekonomiskt beroende. "Liten" skillnad.

Varför ska jag leva i nuet genom att gå upp tidigt varje morgon fast jag inte vill och jobba hela dagen för att jag måste och göra så tills jag blir 60-70 år, när jag kan spara så mycket jag kan 10-15 år, göra det bästa av situationen och sen vara helt fri och kan sova hur länge jag vill, göra vad fan jag vill, tills jag blir 60-70 år istället? Lever hellre i nuet i det andra scenariot.

Trams... Jag är likadan som dig, jag vill bara ha så mycket pengar på kontot som möjligt.
Jag känner exakt likadant som dig, problemet är att det måste finnas ett mål, finns det inget mål finns det heller ingen resa. Finns det ens en maxsumma som du måste nå för att du ska bli nöjd?

Du kanske vill ha x antal miljoner när du går i pension, men när går du i pension? Kommer det ens att ske?

Din bästa tid är nu, inte imorgon!

Du kommer aldrig uppnå det stadiet där du känner att allting är i hamn, ditt liv är nu, inte sen!

Det som händer,händer..
Citera
2018-01-15, 04:57
Medlem
VonKnorrings avatar
Kan vi inte ärligt diskutera dessa citat
OM PENGAR:

Den förnöjsamma människan, om också fattig, är lycklig.
Den oförnöjsamma människan om också rik, är sorgsen.
Kinesiskt talesätt

Om du också har tiotusen åkerfält, kan du bara äta ett mått ris om dagen.
Om ditt hus har tusen rum, så kan du bara använda ett tvåmeters utrymme under natten.
Kinesiskt talesätt

Den som hopar många skatter, har mycket att förlora
Laotse

Att ha tillräckligt, är lycka. Att ha mer än tillräckligt, är olyckligt.
Det gäller om allting, men särskilt om pengar.
Laotse

Vem är fattig? -Den som ställer för stora krav.
Vem är rik? -Den vars hjärta är tillfreds.
Indiskt talesätt

Pengar orsakar den girige obehag, besvärligheter, förblindelse och sömnlöshet.
De är inte några pengar, utan bara en sjuka i hjärtat.
Begäret stillas inte av pengar, lika litet som törst av saltvatten
Ksemendra

Glöm inte, att man bara behöver litet för att leva ett lyckligt liv.
Marcus Aurelius

Det är en allmän mänsklig svaghet,
att alltför mycket sätta sin lit till osäkra och okända ting,
och leva i skräcken att förlora dem.
Gajus Julius Caesar

Inte den som äger litet, utan den som vill ha mycket, är fattig.
Seneca

Pengar har aldrig gjort någon rik
Seneca

Girigbuken gör ingen gott,
men han behandlar sig själv sämst.
Publilius Syrius

Tingen oroar inte människan,
utan hennes tankar om tingen.
När vi stöter på svårigheter och blir oroliga och bekymrade,
då skall vi aldrig skjuta skulden på någon annan,
utan bara på oss själva,
det vill säga på våra tankar om tingen.
Epiktetos

Man är inte rik genom det, som man äger,
utan fast mer genom det, som man med bibehållen värdighet kan undvara.
Epikuros

Hur skall man bli rik?
- Bliv fattig på begär.
Aristoteles

Det enda den döde tar med sig i graven mellan sina knäppta händer,
är det som han givit bort.
Rosseau

Kärleken ensam förstår hemligheten att ge gåvor till andra,
och själv bli rik därigenom.
Clemens Brentano

Det är med pengar som med gödsel,
de är inte till någon glädje om de inte blir spridda.
F. Bacon

Vissa människor är så otroligt utarmade och fattiga,
att det enda de har är pengar.

Lika litet som solen eller månen kan spegla sig i ett grumligt vatten,
lika litet kan den Allsmäktige spegla sig i ett hjärta, som har grumlats av idén om jag och mitt.
Sri Ramakrishna

Ingen äger vattnet.
Ingen äger marken.
Ingen äger oceanerna.
Ingen äger sanden.
De har givits oss av moder jord.
Jorden förser oss gratis.
Bara i de girigas händer
Kräver jorden betalt.
Indiansång av Cristopher
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera