2017-05-16, 20:50
Medlem
Neinzures avatar
Så har man då fått tag i ett rum i Göteborg. Inflytt sker runt den första juni. Området i fråga? Södra Biskopsgården, runt Väderskeppsgatan. En uppriktig analys av området skulle uppskattas från någon som bor/har bott runt detta ställe.

Jag är en ung kille från en mycket (MYCKET) liten ort längre inåt landet som inte har några andra egentligheter om sig annat än att jag ser ut som en typisk metal-tönt. Jag lirar i band på fritiden och kommer att röra mig i området efter nattens inträde, om så enbart för att ta mig från hållplatsen på Vårväderstorget hem. Vad har jag att vänta mig?
Citera
2017-05-16, 20:56
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Så har man då fått tag i ett rum i Göteborg. Inflytt sker runt den första juni. Området i fråga? Södra Biskopsgården, runt Väderskeppsgatan. En uppriktig analys av området skulle uppskattas från någon som bor/har bott runt detta ställe.

Jag är en ung kille från en mycket (MYCKET) liten ort längre inåt landet som inte har några andra egentligheter om sig annat än att jag ser ut som en typisk metal-tönt. Jag lirar i band på fritiden och kommer att röra mig i området efter nattens inträde, om så enbart för att ta mig från hållplatsen på Vårväderstorget hem. Vad har jag att vänta mig?
Inte mer än i någon annan förort, dvs ingenting.

Nu kommer snart domedagsförståsigpåarna ( dom som oftast aldrig satt sin fot i en förort) och skriker om att du kommer bli rånad...gruppvåldtaken och mördad....och SEN dödar någon dig...men det stämmer inte.
Citera
2017-05-16, 21:02
Medlem
Jag har bott ett år på väderlekstorget (strax ovanför vårväderstorget) och nu bor jag på friskväderstorget sedan 3 år tillbaka, och trots allt som har hänt under dessa år så har jag aldrig varit med om något själv. Jag jobbar på restaurang och kommer hem sent på kvällen och jag har aldrig upplevt något dåligt/obehagligt alls (trots att man går som ensam tjej mitt i natten)
Så länge du inte är med i de kriminella kretsarna så kan du vara lugn ☺
Citera
2017-05-16, 21:03
Medlem
Stormakts avatar
Det är sjukt fint där, nära till natur och nära till stan. Sålänge du inte är inblandad i skumraskaffärer är det ett sjukt bra läge
Citera
2017-05-16, 21:06
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Inte mer än i någon annan förort, dvs ingenting.

Nu kommer snart domedagsförståsigpåarna ( dom som oftast aldrig satt sin fot i en förort) och skriker om att du kommer bli rånad...gruppvåldtaken och mördad....och SEN dödar någon dig...men det stämmer inte.

Jag tror att ett gäng personer som kollade fotboll på Vår krog har en annan uppfattning.

Hade en idealistisk vänsterkompis som bodde där. Hon flyttade efter skottlossning på gatan utanför.

Självklart är inte biskops Aleppo, men biskop är inte Örgryte heller. Skillnaden är människorna, i biskops samlas dom dysfunktionella. Glöm inte att dom fick sätta in vakter på vårdcentralen för att mota anstormningen av välfärdsmigranter... jag menar välmenande individer som flyr för sitt liv (från Danmark, Tyskland, Österrike etc).

Personligen hade jag hellre bott på gatan med ett gäng romer än att bosätta mig där. Du gör ditt val.
Citera
2017-05-16, 22:03
Medlem
Jag skulle nog säga att sanningen ligger någonstans mitt mellan dom som "målar fan på väggen" och målar upp det som värsta hooden, och dom som försöker "normalisera" området ("det är ju inte så farligt så länge du sköter ditt").

Som SingMeToSleep antydde, så har området periodvis varit hårt drabbat av (dödligt) våld de senaste åren, där hänsyn ej tagits till övriga, ej gängkriminella individer. Skjutningarna på Vår Krog och Bar, handgranater genom fönster som dödade ett oskyldigt barn, oskyldig invandrarpojke som blir mördad av misstag för att han påminde (?) om en gängkriminell osv. Minns en annons på blocket där ett par desperat sökte lägenhet att hyra i en annan stadsdel, då de fått skotthål genom sovrumsfönstret på sin biskopslya.

EDIT: Troligtvis kommer inget att hända dig om du är lite gatusmart, men du bör veta vad det är för område. Sedan tillkommer ju dom "vanliga", vardagliga förortsproblemen: tristess, arbetslöshet, missbruk, deprimerande arkitektur, skrikigt trash på spårvagnen etc.
Senast redigerad av vraalaak 2017-05-16 kl. 22:07.
Citera
2017-05-16, 22:06
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja iom att du umgås med vänsterpatrask så passar du bra på gatan med romerna.

Din åsikt är noterad. Jag har dock svårt att respektera relativiserande idioter som du, som sitter och är beredda att hävda att dessa avarter till bostadsområden inte skiljer sig från andra platser. Lite verklighetsförankring vore välkommet.
Citera
2017-05-16, 22:08
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag skulle nog säga att sanningen ligger någonstans mitt mellan dom som "målar fan på väggen" och målar upp det som värsta hooden, och dom som försöker "normalisera" området ("det är ju inte så farligt så länge du sköter ditt").

Som SingMeToSleep antydde, så har området periodvis varit hårt drabbat av (dödligt) våld de senaste åren, där hänsyn ej tagits till övriga, ej gängkriminella individer. Skjutningarna på Vår Krog och Bar, handgranater genom fönster som dödade ett oskyldigt barn, oskyldig invandrarpojke som blir mördad av misstag för att han påminde (?) om en gängkriminell osv. Minns en annons på blocket där ett par desperat sökte lägenhet att hyra i en annan stadsdel, då de fått skotthål genom sovrumsfönstret på sin biskopslya.

EDIT: Troligtvis kommer inget att hända dig om du är lite gatusmart, men du bör veta vad det är för område. Sedan tillkommer ju dom "vanliga", vardagliga förortsproblemen: tristess, arbetslöshet, missbruk, deprimerande arkitektur, skrikigt trash på spårvagnen etc.

Glöm inte den här klassikern heller.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/vä...tral-1.4156442

Men det "är väl inte så farligt", som vissa här i tråden vill antyda. Helt ok förfarande i ett av världens rikare länder.
Citera
2017-05-17, 06:05
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Din åsikt är noterad. Jag har dock svårt att respektera relativiserande idioter som du, som sitter och är beredda att hävda att dessa avarter till bostadsområden inte skiljer sig från andra platser. Lite verklighetsförankring vore välkommet.
Jag hävdar inte att dessa ghetto inte skiljer sig från " normala " bostadsområden, TS fråga var vad han kan vänta sig ev.hända honom om han flyttar dit. Då jag själv bott i ett liknande område i ca 20 år förut och har iaf 7-8 bekanta/kollegor som bor i Biskop och har gjort så sedan 70-80 talet så här jag en viss erfarenhet av dylika ställen.

I min bekantskapskrets så är vi ca 20-25 st som har växt upp i sådana här områden och ingen av oss har någonsin råkat ut för något "hemma", att det skjuts runtomkring och dealas pulver och gräs överallt är en annan femma, men som boende i området och givetvis inte är inblandad med packet så är risken att det händer TS något väldigt liten.

Tilläggas skall att dom enda gånger iaf jag har varit utsatt för något brott där jag bor är sedan jag flyttade till centrala Gbg.
Senast redigerad av Mr.Wolf 2017-05-17 kl. 06:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in