Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 20:16
  #1
Medlem
Skadans avatar
Har funderat på en sak. Säg att ni har ett barn som dör på något tragiskt sätt. Kort därefter svävar gud ner från himmelen och ger dig möjligheten att återuppliva ditt barn, med haken att barnet inte kommer vara densamma som innan döden vad gäller personligheten. Alla skulle ha gjort det om barnet var exakt som det var innan döden, men nu är personligheten helt olik.

Min fråga är då skulle du ha gjort det? Själv tror jag inte att jag hade gjort det. Att varje dag se något som man minns och älskade som något annat tror jag skulle bryta ner mig väldigt fort. Vad är era tankar runt detta?

MVH
Citera
2017-05-16, 20:26
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Är någon död så är dom dö. Jag skulle aldrig försöka få något så slutgiltigt att ändras om jag ens fick makten att göra det.
Citera
2017-05-16, 22:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Har funderat på en sak. Säg att ni har ett barn som dör på något tragiskt sätt. Kort därefter svävar gud ner från himmelen och ger dig möjligheten att återuppliva ditt barn, med haken att barnet inte kommer vara densamma som innan döden vad gäller personligheten. Alla skulle ha gjort det om barnet var exakt som det var innan döden, men nu är personligheten helt olik.

Min fråga är då skulle du ha gjort det? Själv tror jag inte att jag hade gjort det. Att varje dag se något som man minns och älskade som något annat tror jag skulle bryta ner mig väldigt fort. Vad är era tankar runt detta?

MVH

Jag ser inga problem med förutsättningen att barnet är annorlunda rent personligt. Om personligheten är bestämt dålig, alltså att exempelvis få tillbaka ett destruktivt barn, bör svaret bli ett nej. Men är personligheten förändrad, fast ändå "normal", bör svaret vara ett självklart ja, för man lär sig helt enkelt älska sitt "nya" barn i en sådan flummig situation. En ny kärlek går före, i min mening, ett alternativt nedbrytande, för hellre en ny relation än en relation för alltid förlorad på ett tragiskt sätt.
Citera
2017-05-17, 03:23
  #4
Medlem
Sugminhalals avatar
Stephen King: "Jurtjyrkogården". Komplett handbok i ämnet. Känns lite mindre angeläget när du läst den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback