Citat:
Ursprungligen postat av
Otnurse
Jag är gift och vi har planerat att ha ett gemensamt konto där bådas löner skall komma in på, med kort kopplat för båda. Jag har sett över flertal banker men inte funnit något jag tycker verkar värt besväret ännu. Vi har valt att gifta oss och har gemensam ekonomi sedan flertalet år så behövs ingen diskussion om det tack.
Vi har bostadslån på SBAB vilket vi kommer fortsätta med. Vi sparar på sbab och köper aktier/fonder på avanza. Vi vill egentligen bara ha ett lönekonto tillsammans med en liten buffert till hands och sköta övriga bankärenden på andra alternativ.
Kraven vi har är att det finns swish, går att koppla två kort samt slippa betala för massa tjänster som borde ingå i ett bankavtal. Idag har vi handelsbanken och Nordea och vi är inte nöjda med någon av dem. Vi behöver inga kreditkort kopplat till banken utan har ett bensinkort med kredit vilket räcker för oss.
Jag har sett på Länsförsäkringar eftersom vi har försäkringar kopplat till dem men är osäker om det är ett bra val.
Vad säger ni kloka flashbackare?
Tänk er noga för!
Om en av er går bort (gud förbjude) så spärras alla konton som den döda står på oavsett om ni båda är "innehavare" av kontot och detta tills dess att bouppteckningen är klar och godkänd.
Detta gäller även kort där den andra parten har ett extrakort.
Den överlevande parten står alltså utan tillgång till några pengar enligt ert föreslagna upplägg.
(Räkningar adresserade till dödsboet kan dock betalas med tillgångarna men inte räkningar som står på den överlevande parten.)