Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2018-01-22, 10:55
Medlem
Förstår vad du menar, men jag vet inte om det är bra att acceptera det sinnestillståndet man befinner sig i. Då blir det som att det är ok att känna konstant frånvaro och overklighet i allting man gör, och man förminskar sin situation. Jag tycker nog inte att man ska vara ok med att leva i detta tillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av xXKNOXx
Behandlingen är du själv.
Första är att acceptera det.Bara låt det finnas där.
Har märkt att när jag håller mig sysselsatt och har nått att tänka på (ex. Problemlösning eller spela spel) så är symptomen helt borta för stunden.Dom är borta för att man inte ger det uppmärksamhet.

Det svåra är att ändra sitt tankesätt och sluta tänka på symptomen som ger ångest och som i sin tur ger mer Dp/Dr..Ekorrehjul.
Det kommer från ångesten.Få bukt på ångesten så börjar även Dr/Dp symptomen avta.
Dom flesta som blivit helt botade säger ju att gör allt det du gjorde innan du fick Dr/Dp.Gör det oavsett hur jobbigt det är.
Citera
2018-01-22, 11:00
Medlem
Hur har det gått för dig TS? Fått någon klarhet/hjälp ifrån vården? Hur mår du just nu?
Citera
2018-01-22, 13:44
Medlem
ovlis avatar
Upplever också detta väldigt mycket, det kommer och går beroende på om jag för stunden lyckas distrahera mitt huvud.
För mig är det främst verkligheten utåt som känns främmande, som om det vore simulerad, liksom en artificiell känsla eller att min omgivning egentligen är en tvådimensionell bild som projiceras framför mig när jag rör mig genom rummet. Men kan även tappa greppet om min självbild, som att när jag ser mig i spegeln känns allt bara olustigt, och kan inte direkt koppla mina rörelser till mig själv.

Kan få för mig att om jag skulle kasta mig framåt skulle jag inte slå emot marken, utan bara fortsätta falla ned mot ett vakuum eller liknade. Ser jag andra människor omkring mig känns de inte verkliga, ser liksom bara lemmar som rör sig men kan inte förstå att det faktiskt är en människa som också tänker.

Har yrselkänslor väldigt ofta. Det är lite som att hela rummet gungar, ibland som att marken lutar. Eller så känns det som att jag flyter runt i vakuum.

Detta har egentligen varit hela mitt liv, mer eller mindre påtagligt. Just nu är det dock extra närvarande när jag är deprimerad och har väldigt mycket ångest. Just nu går jag bara till en kurator, som själv säger att han "inte är psykiatriker så kan inte sätta någon diagnos"...
Citera
2018-06-25, 17:39
Medlem
xtrftw1337s avatar
Jag har lidit av Derealisation (som jag tror det garanterat är) i flera år nu.

För några år sedan efter ett frekvent brukande utav LSD, fick en brutal psykos utav detta som varade i 6 månader (den värsta perioden i hela mitt liv). Efter psykosen hade lagt sig så fick jag en grov variant utav Depersonalisation. Då trodde jag seriöst att mitt liv var över, kände inte igen mig i spegeln. Kunna inte gå rakt, inget kändes verkligt osv.

Efter ungefär 1 år så avtog det, nu har jag daligen en form utav Derealisation istället. Jag kan dock hantera det idag. Jag kom till insikt att jag helt enkelt fick acceptera mitt tillstånd, då blev genast allt bättre på ett ögonblick.

Det handlar mycket om acceptans helt enkelt.
Citera
2018-06-25, 23:59
Medlem
Swedenfirst1910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerheart4
Det började nog förra sommaren, då jag hade ganska mycket ångest samt depression på grund av flera anledningar. Jag ändras ganska mycket som person, det känns som att jag själv inte vet vem jag är. Min personlighet är väldigt oklar och vet inte exakt hur jag ska bete mig. Har inte tagit droger och har inte heller missbrukat alkohol. Jag brukar även uppleva transtillstånd. Det känns även som att jag ser på andra människor som om jag vore något annat, alltså inte som dem. Har även en konstig känsla av att alla jag ser är som slags främlingar, som att någon har lärt mig att tex det där är min mamma, utan jag känner inte riktigt någon slags koppling till någon längre.

Läskigt och läsa dina inlägg. Exakt varenda ord och sak gäller mig. Men brytpunkten till att jag utvecklade Derealisation , var nog ett gäng panikattacker som stängde av hjärnan på mig. Gick med ångest väldigt ofta också och tillslut orka inte hjärnan så den slår av på standby"
Citera
2018-06-26, 00:01
Medlem
Swedenfirst1910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerheart4
Lider även av en konstant yrsel, känslan som man får efter att ha dygnat, som att allt känns konstigt, så känner jag hela tiden

Även detta stämmer in på mig, läskiga likheter och är även i samma ålder som dig (20) skicka PM om du vill veta mer fått en del info från en läkare på nätet. Psykologerna och alla kan inget om denna diagnos tyvärr för den har inte forskats ett skit om...
Citera
2018-06-26, 00:04
Medlem
Swedenfirst1910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXKNOXx
Jag har haft DR/DP runt 7-10 år.Kom efter massiva panikattacker.Har dock på senare tid fått lite kontroll över det.Bara genom att ignorera/acceptera det.
Har dom klssiska symptomen som

- yrsel (mer eller mindre konstant)
- overklighetskänsla (speciellt i sociala sammanhang)
- Känner ibland inte igen mig själv (ex. titta i spegeln eller på händerna.
- Går ofta på autopilot och blir speedad av stress.
- ljuskänslig
- Trötthet och jämt ont i rygg och axlar.

Allt detta varierar i olika grader beroende på situation.Vissa dagar känns det bra och andra ett rent helvete.

Ja, det är ett helvete känner på sista tiden har jag bara skitit i det. I början var det jobbigt men med tiden känns det skit samma. Hur är det för dig?
Citera
2018-06-26, 00:08
Medlem
Swedenfirst1910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenfirst1910
Ja, det är ett helvete känner på sista tiden har jag bara skitit i det. I början var det jobbigt men med tiden känns det skit samma. Hur är det för dig?

Såg att tråden var rätt gammal. Hur har det gått med er som lider utav det?
Citera
2018-07-23, 01:48
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenfirst1910
Såg att tråden var rätt gammal. Hur har det gått med er som lider utav det?

Precis som han skrev som du citerade. Man skiter i det tillslut, finns inget att göra åt saken ändå.

Tillslut så får accepterar man situationen man befinner sig i (acceptans).
Jag minns inte ens hur det var innan jag fick derealisation. Så jag har inget att jämföra med direkt.
Citera
2018-07-27, 18:17
Medlem
Hatar min Derealisation, tyvärr är det enda som hjälper mot denna skit benzo eller alkohol.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in